Nieuwe chat! Zie dit topic.

Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Bericht door TessB »

Hoihoi,

Ik ben (bijna afgestudeerd) jurist en schrijf graag. Daarmee bedoel ik wetenschappelijke bijdragen. Ik heb laatst een presentatie gegeven over de juridische aspecten van LHBT-ouderschap en ik blijf het onderwerp interessant vinden. Ik ben nu van plan om een artikel te schrijven over transgenders en ouderschap en heb daarbij jullie hulp nodig om me te oriënteren.

Art. 1:28c van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat diegene die kinderen heeft en zijn of haar geslacht wijzigt respectievelijk vader of moeder blijft. De wijziging van het geslacht op de geboorteakte heeft namelijk geen terugwerkende kracht. Daarnaast wordt een transman moeder als hij een kind baart, ook na de geslachtswijziging, terwijl een transvrouw haar kind moet erkennen of adopteren om moeder te worden. Ik heb hier en daar weleens wat voorbij zien komen over/van personen bij wie dit problemen oplevert. Aangezien ik zelf geen kinderen heb, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn jullie bijvoorbeeld in de problemen gekomen wat betreft ouderschap (op wat voor manier dan ook) of werkt het voor jullie stigmatiserend? Kunnen jullie mij hier iets over vertellen.

Het gaat vooralsnog om oriëntatie, maar ik wil binnenkort overleggen met de redactie van het Tijdschrift voor Familie- en Jeugdrecht of zij open staan voor een artikel of opiniestuk over dit onderwerp. Mijn stelling is dat alle verwijzingen naar vader of moeder in de wet door "ouder" kunnen worden vervangen. De geboorteakte zou alleen nog de namen van de ouders moeten vermelden. Dit zou tot gevolg hebben dat iemand die kinderen heeft gekregen zowel voor als na de geslachtswijziging ouder is en blijft, in plaats van vader of moeder. Iemand die na de geslachtswijziging kinderen krijgt is dan eveneens simpelweg ouder. Een artikel over dit onderwerp past in een bredere actuele trend. De ervaringen die jullie delen kan ik gebruiken om richting te geven aan het artikel (toespitsen op specifieke probleemgebieden) en bijvoorbeeld gebruiken om (uiteraard geanonimiseerde en niet-herleidbare) realistische voorbeelden te maken. Het is nog niet zeker dat het artikel er komt. Ik wil eerst mijn oriëntatie rond hebben voordat ik het bij de redactie ga aankaarten, maar er is natuurlijk altijd een kans dat ze het niet accepteren.
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Bericht door Frederique »

Fantastisch plan! Praat even met Sophie Schers, ik ben ooit bij een presentatie van Femnet (feministen van Groen Links) geweest, waarbij iemand ook al juridische zaken had uitgezocht rond transgenders en ouderschap (destijds vanuit het idee dat de gendervermelding in de burgelijke stand zou kunnen worden afgeschaft). Misschien is er op de site van Femnet meer te vinden? https://femnet.groenlinks.nl/

Veel succes gewenst!
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Bericht door Fran »

Ik heb zelf een dochter.
Biologisch gezien ben en blijf ik haar moeder; ik heb haar nu eenmaal gebaard. Met dat gegeven heb ik zelf geen moeite. Wel zijn we nu al bezig om haar me niet "mamma", maar "Francis" te laten noemen, vooral omdat ik haar een zo min mogelijk awkward leven gun... Het lijkt me al lastig genoeg om 2 pappa's te hebben waarvan 1 pappa biologisch je moeder is. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als ze me "mamma" zou noemen en zo ook met wat er over me in documenten staat; we doen dit puur voor haar.
Maar ik snap het wel als andere transgenders het wel lastig vinden.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Bericht door TessB »

Fran schreef:Ik heb zelf een dochter.
Biologisch gezien ben en blijf ik haar moeder; ik heb haar nu eenmaal gebaard. Met dat gegeven heb ik zelf geen moeite. Wel zijn we nu al bezig om haar me niet "mamma", maar "Francis" te laten noemen, vooral omdat ik haar een zo min mogelijk awkward leven gun... Het lijkt me al lastig genoeg om 2 pappa's te hebben waarvan 1 pappa biologisch je moeder is. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als ze me "mamma" zou noemen en zo ook met wat er over me in documenten staat; we doen dit puur voor haar.
Maar ik snap het wel als andere transgenders het wel lastig vinden.
Ik kan begrijpen dat dit in principe weinig moeite oplevert. Het is ook belangrijk om op dit vlak het biologische van het juridische te scheiden. Waar het mij meer om gaat is of de wijze van registratie ergens problemen mee kan geven. Bijvoorbeeld als je met je kinderen op vakantie gaat naar het buitenland e.d. Het kan ook zijn dat er simpelweg geen problemen zijn, maar beide mag je niet als gegeven aannemen.
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Bericht door Fran »

TessB schreef: Ik kan begrijpen dat dit in principe weinig moeite oplevert. Het is ook belangrijk om op dit vlak het biologische van het juridische te scheiden. Waar het mij meer om gaat is of de wijze van registratie ergens problemen mee kan geven. Bijvoorbeeld als je met je kinderen op vakantie gaat naar het buitenland e.d. Het kan ook zijn dat er simpelweg geen problemen zijn, maar beide mag je niet als gegeven aannemen.
Da's wel een goede! Daar had ik zo nog niet over nagedacht.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Bericht door Bas Jo »

In mijn geval is het nog te vroeg om te zeggen. Ik zit midden in de transitie en zal zodra ik alle 'papieren' bij elkaar heb ook de geboorteakte van mijn kind en de zorgrechten moeten gaan regelen. Dat komt er binnenkort aan voor mij, maar mijn zoon is in Duitsland geboren dus zijn er vast een aantal verschillen. Ik weet wel dat op dit moment, ik ook erin zal blijven staan als zijn moeder.
Ik heb weleens gehoord (sorry weet echt niet meer waar) van een kind dat ter adoptie was opgegeven en later naar zijn ouder zocht, en dat dat jaren lang niet lukte omdat de naam op de geboorteakte tot een dood spoor leidde. Het bleek later dat de ouder intussen in het andere geslacht leefde. Dus de registratie is in dat opzicht (en in vele opzichten) vooral belangrijk voor de kinderen, wat betekent het voor hun verdere leven?
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: Oproep: ervaringen transgenderwet en ouderschap (voor én na wijziging geslacht)

Bericht door AnnaNannette »

Biologisch blijf ik de vader van mijn 3 zonen. De situatie was wel anders toen er sprake kwam van studiebeurs, indertijd, begin deze eeuw sprak men bij DUO nog over vader en moeder. Mijn ene zoon had mij als moeder opgegeven, dus werd mijn ex-partner vader. Werd pas echt ingewikkeld voor ze toen mijn 2e zoon een aantal jaren later andersom vermelde aan hun. Op een gegeven moment zijn ze het over ouders gaan hebben. Vind ik sowieso beter. Als ze nu bij mij stamboom nazoeken ben ik opeens verdwenen als vader, immers pas 75 jaar na je dood kan men zonder tussenkomst van de rechter er achter komen dat je van geslacht veranderd bent. Toch ergens wel een lacune in de wet. Ook zoals nu is aanhangsel bij geboortebewijs zou mijn inziens anders moeten.