Ontharen verzekerd krijgen?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
JustMe
Berichten: 205
Lid geworden op: 19 aug 2016, 09:57
Gender: Trans MtF

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door JustMe »

Wellicht is het dan toch de moeite waard om nog eens een verwijsbrief te vragen voor ontharing en een machtiging aan te vragen. Niet geschoten is altijd mis.

De huisarts zou dit ook moeten kunnen als je niet meer bij een genderteam behandeld wordt.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Marijn »

Sarina schreef: 24 jan 2020, 21:48 Hoi: ik ben een postoperatieve transvrouw. Maar op een of andere manier loop ik hier alleen tegen een muur van Nee aan. Als ik zelf financieel in staat was, dan weet ik zeker dat het probleem wel opgelost kon worden. Ik ben in 2008 geopereerd. Maar ondanks de hormonen en anti-androgenen blijft mijn baard gewoon hardnekkig groeien tot mijn grote frustratie. Dit weerhoudt mij ervan om deel te nemen aan het sociale leven.
De keuze van zorgverzekeraar kan ook uitmaken. En ik had een doorverwijzing van een genderteam nodig, in mijn geval was dat Stepwork. Zilveren Kruis heeft daar niet moeilijk over gedaan.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Alice »

Sarina schreef: 20 jan 2020, 22:28 Ik heb maar 4 behandelingen vergoed gekregen, die hebben ook nog niks geholpen. Nu loop ik nog steeds rond met het baardprobleem. Bij mij pakt de laser niet omdat mijn haar grijs is, ik was al heel vroeg grijs. Zelf ben ik financieel onmogelijk in staat om zelf actie te ondernemen, daarvoor verdien ik veel te weinig en ik ben alleenstaand.
Misschien zijn zijn die 4 behandelingen die vergoed werden uit een verkeerd potje gekomen. Je zou eens met je genderteam in gesprek moeten gaan. Een aanbeveling/doorverwijzing regelen zodat je een aanvraag bij je verzekeraar kunt doen. Je hebt er als transgender recht op. Al doen sommige verzekeraars wel eens moeilijk, het wordt vergoed uit de basisverzenkring.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Sarina
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2020, 13:54
Gender: Trans MtF

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Sarina »

Dank u voor uw reactie, ik ga kijken of ik ergens toch gehoord ga worden
Welkom op mijn profiel :hbeat:
Jillian
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 mei 2018, 11:47
Gender: Transgender
Locatie: Gaasterland

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Jillian »

Sarina schreef: 20 jan 2020, 22:28 Ik heb maar 4 behandelingen vergoed gekregen, die hebben ook nog niks geholpen. Nu loop ik nog steeds rond met het baardprobleem. Bij mij pakt de laser niet omdat mijn haar grijs is, ik was al heel vroeg grijs. Zelf ben ik financieel onmogelijk in staat om zelf actie te ondernemen, daarvoor verdien ik veel te weinig en ik ben alleenstaand.
Misschien een idee om in ieder naar een huidpraktijk te gaan die ervaring heeft met transgenders.
In mijn geval stelde zij een machtigings aanvraag op met behandelplan, namen foto's van de baardgroei en vermelde de kosten.
Dit aangevuld met een doktors verklaring en een verklaring van de behandelend psycholoog heb ik het doorgestuurd naar mijn verzekering (Univé) en mag ik tien behandelingen ondergaan zowel laser als elektrisch epileren.

(Note ..ik kreeg de foto's niet doorgestuurd naar mijn computer om ze te printen dus die heb ik uiteindelijk niet mee gestuurd maar er werd ook niet omgevraad.)
Sarina
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jan 2020, 13:54
Gender: Trans MtF

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Sarina »

Dank u Jillian voor uw bericht. ik zal eerst eens kijken wat mijn zorgverzekeraar te bieden heeft.
Welkom op mijn profiel :hbeat:
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Marica »

Jillian schreef: 30 jan 2020, 18:01
Sarina schreef: 20 jan 2020, 22:28 Ik heb maar 4 behandelingen vergoed gekregen, die hebben ook nog niks geholpen. Nu loop ik nog steeds rond met het baardprobleem. Bij mij pakt de laser niet omdat mijn haar grijs is, ik was al heel vroeg grijs. Zelf ben ik financieel onmogelijk in staat om zelf actie te ondernemen, daarvoor verdien ik veel te weinig en ik ben alleenstaand.
Misschien een idee om in ieder naar een huidpraktijk te gaan die ervaring heeft met transgenders.
In mijn geval stelde zij een machtigings aanvraag op met behandelplan, namen foto's van de baardgroei en vermelde de kosten.
Dit aangevuld met een doktors verklaring en een verklaring van de behandelend psycholoog heb ik het doorgestuurd naar mijn verzekering (Univé) en mag ik tien behandelingen ondergaan zowel laser als elektrisch epileren.

(Note ..ik kreeg de foto's niet doorgestuurd naar mijn computer om ze te printen dus die heb ik uiteindelijk niet mee gestuurd maar er werd ook niet omgevraad.)
IZA (VGZ) doet het ook zo. Doktersverklaring? Verwijsbrief van behandelend psycholoog is voldoende
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
halla
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 okt 2020, 22:48
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij, haar
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door halla »

Hm, ik zit nu zelf met zoiets. Ik had Ohra gevraagd of ik gezichtsontharing en logopedie vergoed kon krijgen met een huisartsverwijzing.

Hun antwoord per mail:

"Wij vergoeden ontharen vanuit uw OHRA Zorgverzekering (basisverzekering) bij transseksuele operaties van man naar vrouw. Hierbij brengen wij het eigen risico in rekening. Er is geen eigen bijdrage van toepassing. Wel heeft u een verwijzing nodig van een (huis)arts. U moet van te voren een machtiging aanvragen. Een voorbeeldbrief voor een akkoord verklaring vindt u op onze website. Het formulier vindt u onder het kopje 'Voorbeeldbrieven akkoordverklaringen aanvragen'. "

Maar toen ik de machtiging aanvroeg met een brief van de huisarts kreeg ik een antwoord per papieren brief (die per mail werd aangekondigd...)

"Voor deze behandeling is een aanvraag van een erkend genderteam noodzakelijk."

Ik kan dat niet helemaal met elkaar rijmen...
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Irene_de_Vreede »

De eerste info klopt niet. Voor de logopedie is een verwijzing van de huisarts voldoende voor het vergoed krijgen van de ontharing heb je een verwijsbrief van een genderteam nodig. Er heerst een gedachte, die niet helemaal onderbouwd is, dat ontharen makkelijker gaat als je al aan de hormonen zit.
Irene
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Ontharen verzekerd krijgen?

Bericht door Lise »

Volgens mij is het vooral dat je met logopedie als transgender meelift met iets dat sowieso al op verwijzing van de huisarts in de basisvergoeding zit (namelijk stemtraining). Of je die stemtraining nou nodig hebt omdat je continu hees bent of omdat je transgender bent, maakt dan dus niets uit; iedereen heeft er recht op als de huisarts een spraakprobleem constateert.

Ontharing daarentegen zit niet standaard in de basisverzekering. Er is alleen een uitzondering als je transgender ben en dus eist de verzekeraar daarvoor, irritant genoeg, wel een diagnose van een genderteam. Supervervelend maar niks aan te doen.

Dus Irene heeft gelijk, logopedie krijg je vergoed op huisartsverwijzing, ontharing niet.
Plaats reactie