Nieuwe chat! Zie dit topic.

Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Bericht door Alice »

Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Kleine lettertjes; alleen transgender gerelateerde aftrekposten zijn hier beschreven en mogelijk is het niet volledig.

Hoge drempel: weinig zorgkosten zijn aftrekbaar
Als je al kosten mag aftrekken, geldt ook nog een forse drempel (1),

Je mag in je belastingaangifte de ziektekosten opvoeren van jezelf, je fiscaal partner en eventuele kinderen die jonger zijn dan 27 jaar en de kosten niet zelf kunnen dragen. Woon je in huis met een ernstig gehandicapt persoon van 27 jaar en ouder, dan mag je ook zijn/haar zorgkosten aftrekken.

Je mag alleen de kosten aftrekken waarvoor je geen vergoeding krijgt (2).
Alles wat je terugkrijgt van de overheid valt daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan:
• een vergoeding van je (aanvullende) zorgverzekering
• ziektekosten die je voorschiet, maar later alsnog krijgt vergoed.
• bijzondere bijstand.
Heb je gebruik gemaakt van zorg door een aanbieder waarmee jouw verzekeraar geen contract heeft afgesloten en moet je daarom een deel van de zorg zelf betalen, dan heb je pech: deze kosten zijn niet aftrekbaar.
Dat geldt ook voor de premie voor je ziektekostenverzekering en het verplichte en eventueel vrijwillige eigen risico. Ook die kosten zijn niet fiscaal aftrekbaar bij de aangifte voor de inkomstenbelasting (3).

Medicijnen
Aftrek is namelijk alleen mogelijk voor de kosten van medicijnen die door een arts zijn voorgeschreven en die je volledig uit eigen zak hebt betaald. Dit kunnen ook homeopathische medicijnen zijn.
Let wel: het gaat alleen om medicijnen die als geneesmiddel worden gebruikt.
De wettelijke bijdrage die je hebt moeten betalen voor je medicijnen zijn geen aftrekposten.

Zorgkosten in het buitenland
Gaat u naar het buitenland om behandeld te worden voor ziekte of invaliditeit? Of wordt iemand voor wie u de zorgkosten mag aftrekken in het buitenland behandeld? Dan zijn deze kosten aftrekbaar voor zover u voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden . Ook de reiskosten zijn aftrekbaar mits deze alleen betrekking hebben op de behandeling. Verblijft u of degene waar u de zorgkosten voor mag aftrekken voor, tijdens of na de behandeling in bijvoorbeeld een hotel? Deze kosten zijn niet aftrekbaar (2).

Vervoerskosten
De kosten voor vervoer naar het ziekenhuis of de huisarts mag je in mindering brengen op je inkomen in je belastingaangifte over 2019. Denk bijvoorbeeld aan het bonnetje voor een taxirit of de kosten voor een busrit.
Reis je met de auto, dan mag je niet alleen de benzinekosten aftrekken, maar ook parkeergelden, kosten voor onderhoud, afschrijving en de verzekeringspremie. Zelfs de kosten voor de wasstraat zijn aftrekbaar.De berekening van deze kosten gaat als volgt:
• Tel eerst alle kosten voor je auto bij elkaar op.
• Deel dit door het aantal gereden kilometers per jaar. Hier rolt kilometerprijs uit.
• Vermenigvuldig deze prijs met het aantal kilometers dat je voor het bezoek aan de arts of ziekenhuis hebt gereden.
Let wel even op wat je doet met de parkeerkosten. Je mag deze meenemen in de kilometerprijs, maar ook apart opvoeren. Dat laatste is meestal gunstiger.

Extra verhoging voor lagere inkomens
De overheid komt mensen met een laag inkomen extra tegemoet: zij mogen meer aftrekken dan ze in werkelijkheid hebben betaald voor zorgkosten. Komt je (gezamenlijke) drempelinkomen niet boven de 34.817 euro uit, dan mag je namelijk het bedrag voor de uitgaven voor specifieke zorgkosten verhogen met een bepaald percentage: 113 procent voor wie op 1 januari 2019 de AOW-leeftijd had bereikt en 40 procent voor wie op dat moment nog niet de AOW-leeftijd had bereikt.
Heb je een fiscaal partner en heeft een van beiden nog niet de AOW-leeftijd bereikt, dan mogen beide partijen een verhoging van 113 procent doorvoeren.
Let wel op: de uitgaven voor genees- en heelkundige hulp en de reiskosten ziekenbezoek tellen niet mee voor deze verhoging. Alle overige posten wel.


1 https://tinyurl.com/rqofjzd
2 https://tinyurl.com/vnt4ocj
3 https://tinyurl.com/y6egvs6w
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
féj
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:20
Gender: Vrouw
Locatie: Berlijn

Re: Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Bericht door féj »

Stel je voor je verblijft voor je operatie in het hotel omdat er geen andere opvang is en omdat ik in het hotel verzorging krijg iedere dag kan ik het eerder zien als nood omdat er geen andere optie is. zou het dus aftrekbaar moetten zijn omdat ze me verplichten 24 dagen in het hotel te verblijven na de operatie. En door de verzorging noodgedwongen.

Dit ivm operatie in het buitenland
My Story Féj Hyacinthe - My life in Berlin
HRT Started 19-12-2017 SRS 14-01-2019 @ Dr. Chettawut
I feel so much more with my body after this operation, verry happy with the results and setisfection in feelings (:
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Bericht door Alice »

féj schreef: 10 feb 2020, 13:12 Stel je voor je verblijft voor je operatie in het hotel omdat er geen andere opvang is en omdat ik in het hotel verzorging krijg iedere dag kan ik het eerder zien als nood omdat er geen andere optie is. zou het dus aftrekbaar moetten zijn omdat ze me verplichten 24 dagen in het hotel te verblijven na de operatie. En door de verzorging noodgedwongen.
Aftrekposten motto “Ja heb je, nee kun je krijgen”.

Om in aanmerking te kunnen komen voor deze aftrek is in mijn inziens nodig dat je aantoont/aantoonbaar maakt dat het verblijf voorgeschreven is voor medische noodzaak door de behandelaar. Mooi zouzijn bij de rekening van het hotel aangegeven is dat het een zorghotel is of dat het hotel assistentie verleend bij medische zorg. Als die post (geheel) afgewezen wordt en je gaat hier tegen in beroep zou je als minimum eis kunnen stellen, verblijf en voedingskosten voor eigen rekening kosten medische verzorging is een aftrekbaren post in de formule 2/3 voor jou en 1/3 fiscus.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Bericht door AJpoekie »

Ik las dat reiskosten van en naar het ziekenhuis/arts ook aftrekbaar zijn.
Geldt dat ook voor bijv. gesprekken bij Stepwork? (Want dat is natuurlijk geen ziekenhuis)
Of is het alleen als ik bloed ga prikken en naar de endo moet ofzo?
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Bericht door Alice »

In mijn optiek, ja. Dit allen als je doorverwezen bent door een arts. Stepwork, of anderen, treden dan op als vervangende behandelaars van die arts.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aftrekposten belastingaangifte 2019, je ziektekosten.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ja dat kan je zeker opvoeren, overal waar je door een arts bent naar doorverwezen valt onder deze regeling.
Irene