Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Anon20180501 »

Ik als MTF kan natuurlijk niet bogen op de ervaringen van FTM en kan hun gedachten ook niet lezen. Wellicht sla ik de plank helemaal mis maar dan geef me maar een draai om de oren.. :) Dat gezegd hebbende....
FTM die vaak werkelijk verbijsterend passabel zijn, die hun borsten hebben laten verwijderen maar geen Metaidoioplastiek of een Phalloplastiek willen zolang de techniek en expertise daarvoor beide nog onvoldoende zijn doorontwikkeld kunnen in situaties terecht komen waarin geslachtskenmerken een rol spelen. Ik bedoel dan niet situaties waarin je je beroepen wil op je rechten als man, in dat geval vind ik het in alle gevallen wenselijker om te spreken over je rechten als mens.

Nee, ik wil het hebben over de sportwereld, het deurbeleid in geval van sommige evenementen (groot en klein), in toiletruimtes, wasgelegenheden en sauna's... enz. Zeg maar overal waar het delen met anderen van de eigen lichamelijke cq spirituele integriteit wenselijk, voorbehouden of beperkt is tot de eigen sekse of het geslacht in het kader van competitievervalsing een rol kan spelen.
Ik stel me dan zo voor dat je bijvoorbeeld niet geloofd wordt op je blauwe ogen als je vertelt dat je een man bent als het intiemste plekje van de mens voor de 'poortwachters' eigenlijk wijst op het tegendeel, fijn als je die dan een Id-kaart of paspoort waarop een m'etje staat onder de neus kunt wrijven om hun werk te vergemakkelijken.

Misschien muggenziften en ver gezocht maar waar het weglaten van het v'tje of m'etje voor de een het leven veraangenaamt en vereenvoudigt doet het dat een andere soms niet.

Als je je geslacht en naam laat wijzigen in het GBA dan is het geloof ik ook mogelijk om de oude gegevens tot in de diepste gekrochten van de archieven af te schermen voor 'derden'.
Het opduiken van oude documenten en kopieën van identiteitsbewijzen met een verkeerde geslachtsaanduiding is voor de oudere onders ons zeker niet te voorkomen maar voor de jongeren onder ons zal dat een veel kleiner risico vormen stel ik me zo voor. Al schijnt het nog onmogelijk te zijn om diploma's om te katten.

Liefs Daniéla
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Rense »

Hoe het recht op toegang tot kleedkamers en toiletten te beschermen zonder een M of V in het GBA is zeker een belangrijke vraag. Echter, sporthallen, sauna's etc zouden ook verplicht kunnen worden om hun leden in te schrijven als man of vrouw op basis van de identiteit die ze aan de inschrijfbalie melden en die identiteit te respecteren ongeacht de vorm van je geslachtsdelen.
In het huidige systeem zou het meteen afschaffen van de M en V zonder andere wetgeving beslist ontzettend onpraktisch zijn. Er is nog een lange weg te gaan.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Anon20180501 »

O, zeker moet je ongeacht uiterlijke kenmerken ingeschreven worden zoals je die zelf aangeeft, maar dat is ook de normale gang van zaken neem ik aan, Rense.

Maar ergens hebben ze ook rekening te houden met andere leden/gasten, of die zich op hun gemak voelen. Ik weet, er is heel veel mis qua acceptatie in Nederland maar soms denk ik dat er ook grenzen zijn die wij als transgenders hebben te respecteren. Waar die grenzen dan getrokken zouden moeten worden kan je denk ik het makkelijkst bepalen door bij jezelf te rade te gaan, wat en tot hoe ver vind ik zelf nog acceptabel.

Ik kan en ga me nergens meer druk om maken, daarvoor heb ik al teveel gezien en gedaan in mijn leven, maar ik kan me heel goed voorstellen dat ik anderen, door ze te confronteren met mijn 'naakte waarheid', op de tere zietjes kan trappen, hun integriteitsgevoelens kan aantasten of in een oncomfotabele positie kan manoeuvreren.
Zijn meestal wel mensen die niet snel tot mijn vaste vriendenkring zullen gaan behoren (of behoord hebben) maar ik hoef ook niet met iedereen vriendjes te zijn en anderen ook niet met mij.
Zolang we elkaar in de waarde laten en niets in de weg leggen, ook niet eventuele alternatieve oplossingen, redden we het wel met zijn allen.

Liefs Daniéla
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Jake »

Daniéla je zegt precies waar ik ook aan dacht toen ik deze topic voor het eerst las. Als mensen ook maar enige twijfel hebben dan zou je die ID kaart kunnen laten zien. Mensen kunnen moeilijk ontkennen dat je man bent (als ftm) als er duidelijk M staat.
Daar tegenover staat echter hetzelfde nadeel. Zolang je geslacht niet officieël is gewijzigd kunnen mensen andersom ook je ID kaart tegen je gebruiken. Zie dan maar eens te bewijzen dat je toch echt man bent, terwijl zowel je lichaam als je ID je tegenspreken.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Anon20180501 »

Daar tegenover staat echter hetzelfde nadeel. Zolang je geslacht niet officieël is gewijzigd kunnen mensen andersom ook je ID kaart tegen je gebruiken. Zie dan maar eens te bewijzen dat je toch echt man bent, terwijl zowel je lichaam als je ID je tegenspreken.
Klopt Jake, dat is inderdaad een probleem maar gelukkig wel een tijdelijk probleem.

Liefs Daniéla
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Rense »

Als je je identiteitspapieren kon aanpassen wanneer je maar wilt zonder toestemming van een 'deskundige', dan zou die situatie voor de meeste transmannen en transvrouwen ideaal zijn. Maximale mogelijkheid om je rechten op te eisen.

Maar voor iedereen die niet in zo'n hokje past blijft het mooi balen. Een derde gender betekend dat je papieren voordurend onthullen dat je 'anders' bent, en wat als je nou niet iedere dag hetzelfde gezien wil worden. Wat als je gender een glijdende schaal is.

En dan zijn er nog alle niet-transgenders. Iedere dag zenden de identiteitsbewijzen van 16 miljoen + Nederlanders een signaal uit: er zijn alleen mannen OF vrouwen en het verschil is zo belangrijk dat we het op je identiteitsbewijs zetten. Dat is geen signaal waar ik me in kan vinden, en ik denk dat die verankering van een man-vrouw tweedeling in onze wetgeving en identiteitsdocumenten meer kwaad dan goed doet. Willen me naar een samenleving die minder spastisch doet over het bestaan van transgenders, dan zou ik zeggen: weg met die twee deling en geen driedeling er voor in de plaats.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1268
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Jeste »

Naar mijn idee is de samenleving hier op dit moment niet klaar voor, hoewel ik het een heel mooi voorstel van GroenLinks vind.
Het heeft wel weer eens een interessante discussie opgeleverd, hier op het forum, waarin veel goede argumenten zijn genoemd om voor of tegen te zijn.

Persoonlijk heb ik liever dat er naast V of M de keuze is uit een derde geslacht, wat dat dan ook mag zijn.
Dat ondanks dat ik het wel heel natuurlijk vind klinken wanneer ik met "mevrouw" wordt aangesproken en "mijnheer" in mijn oren absoluut niet klopt.

Natuurlijk ben ik me er wel van bewust dat een derde geslacht kan leiden tot discriminatie. Een echte oplossing is echter niet om de aanleiding om te discrimineren weg te nemen, maar het discrimineren zelf te stoppen.
Maar ja.... om dat te bereiken is er nog een lange weg te gaan. :(
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
sas112
Berichten: 23
Lid geworden op: 26 feb 2013, 05:16
Gender: Anders
Locatie: Sittard

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door sas112 »

We hebben het aan Napoleon te danken dat onze geslachten geregistreerd moeten staan geloof ik. Grrr. Ik bent voor (y)