Nieuwe chat! Zie dit topic.

Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door NaomiClareNL »

Het wetenschappelijk bureau van Gronelinks heeft een manifest gepubliceerd waarin gepleit wordt voor de afschaffing van de geslachtsregistratie.

Vergelijking met de afschaffing van de registratie van eht geloof bij de invoering van het GBA dringt zich op.

klik hier
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Arike »

Thx voor de link!
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Anon20180501 »

Ik ben al jaren op weg om mijn gewenste genderidentiteit te verwezelijken en nu ik dan bijna zover ben zou ik met dit voorstel niet trots een identiteitskaart met daarop mijn geslacht kunnen tonen... 3 maanden geleden kreeg ik een nieuwe zorgpas van mijn verzekeraar waarop zonder enig initiatief van mijn kant mijn geslacht was gewijzigd. Kort daarna deed het praatje de ronde dat de geslachtsaanduiding op de zorgpas in de toekomst misschien zou komen te vervallen. Of dat waar is en of dat doorgaat weet ik niet maar ik dacht meteen dat ik dan maar eventjes zou kunnen genieten van dat v'tje op mijn zorgpas.
Ik ben absoluut geen feministe maar ben wel voor gelijke behandeling en rechten van vrouwen en mannen maar diep van binnen ben ik ook weer conservatief. Dat houdt in dat ik op verschillende vlakken hecht aan de traditionele verschillen tussen de man en de vrouw. Niet op juridisch en economische vlak maar de verschillen gezien in sociale context.

Heerlijk als er niet meer van me verwacht wordt dat ik de deur openhoud voor anderen, niet meer geacht wordt als laatste aan te zitten en de rekening te betalen. Heerlijk dat ik kan roepen,"schat, heb je de kliko al buitengezet?" of "heb je dat kraanleertje (dat ik dat woord ken, Yaghhh) nu nog niet vervangen?"
Heerlijk als mannen galant tegen me doen, me voor laten gaan of ruimte voor me maken.
heerlijk als ik smoesjes mag verzinnen, zeggen dat ik hoofdpijn heb of oma op bezoek is (bij wijze van spreken dan :))
Heerlijk om vrouw te mogen zijn... toch? ;)

O ja, we kunnen geen kinderen baren anders had ik er nog wel 1'tje geweten. :)

Dit zou natuurlijk allemaal niet veranderen door het vervallen van de geslachtsaanduiding in het GBA en op de ID-kaart maar aub. mag ik dat stukje erkenning blijven behouden... :roll:

Overigens zal het met het beleid om zoveel mogelijk over de burgers te weten te komen en weten waar ze (mee bezig) zijn dat al tijden in Nederland gevoerd wordt niet meevallen zo'n voorstel door de 1e en 2e kamer en de RvS positief ontvangen en doorgevoerd te krijgen.

Liefs Daniéla
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Arike »

Bij de VGZ is vorig jaar de geslachtsaanduiding al van de zorgpasjes verdwenen....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Venka »

Op zich kan ik mij vinden in het stuk van groen links en een geslachts aanduiding is eigenlijk overbodig omdat er in principe geen onderscheid is tussen de verschillende geslachten.Maar ik kan mij ook vinden in de woorden van Daniéla,ben je eindelijk vrouw en wil je er uiteraard mee pronken gaat het niet meer door,nou mooi is dat. :twisted:
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Fay »

Arike schreef:Bij de VGZ is vorig jaar de geslachtsaanduiding al van de zorgpasjes verdwenen....
is da?

Ik werd gewigerd toen het vu het geslacht wilde veranderen in het systeen, oh wacht, alleen op de pasjes dus?

ok, verder, op zich een vooruitgang en je wordt nog genoeg gemevrouwd om je daadwerkelijk vrouw te voelen :)

Vicky
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Anon20180501 »

En toch vind ik dat een beetje raar, Arike.

Nog niet zo heel lang geleden ben ik van top tot teen medisch doorgelicht. Bij de longtesten vertelde ze dat het van essentieel belang is dat ze weten of de persoon in kwestie man of vrouw is, dat omdat de vrouwen gemiddeld gezien kleinere longen hebben met uiteraard dan ook een kleinere inhoud.
Dit gegeven wordt meegewogen in de uitslagen. Ik weet niet of er nog meer van zulke standaard verschillen zijn waar ze rekening mee houden.
maar als ik dus ongeïdentificeerd (zonder papieren op zak) en van pampes op de ehbo terechtkom zonder mannelijk kenmerken wat dan? Het gevolg zal in dit geval natuurlijk wel meevallen maar ik hoop niet dat ze dan ooit denken dat ik me verslikt heb in een prostaat en mijn liezen gaan opensnijden. ;)

Liefs Daniéla
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door finesse »

groenlinks kan publiceren wat ze willen in ene manifest. maar we hebben in nederland te maken met regels van de VN op het gebied van veiligheid en terrorisme en de Wet op de Identificatieplicht. die zal niet worden versoepeld (en ik kan het weten helaas)

ik heb een paspoort en een aparte identiteitskaart. allebei met die dubbele V die omgekeerd is.. het gaat om Body and Mind en mijn Mind is niet geregistreerd bij het GBA gelukkig.

Ja, ik kan begrijpen als mensen hiervoor blijven vechten...maar het is water naar de zee....
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door NaomiClareNL »

Naast een M of een V is er nog een derde mogelijkheid. De Nederlandse overheid kan gewoon besluiten (per wetswijziging of mogelijk ook ambtshalve) om voor iedereen die derde mogelijkheid te gebruiken op paspoorten. Dat is ook een manier. Australië gebruikt de derde mogelijkheid voor intersex mensen en ik geloof dat Nepal die gebruikt voor transgenders.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Raisa »

Eigenlijk vind ik een geslachtsaanduiding op een paspoort of welk ander ID bewijs dan ook vrij nutteloos. Er kleven meer nadelen aan dan voordelen. In deze moderne tijden kun je gewoon niet meer op geslacht afgaan om een persoon te identificeren. Bovendien lopen er nog 3,5 miljard andere mensen met jouw geslacht rond wat het alles behalve een unieke eigenschap maakt. Je zou in plaats van geslacht (en dat is een gevaarlijke uitspraak) nog beter een ras kunnen vermelden op een paspoort. Ik vind dat een foto en een vingerafdruk meer dan genoeg zijn om iemand correct mee te identificeren. Wat mij nog het meest verbaast is dat op mijn vliegmedische certificaten juist geen geslacht vermeld staat. Andersom had me logischer geleken.