Gegevens veranderen, waar en hoe?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Figó »

Hoi allen,

Mijn vraag gaat over het veranderen van gegevens bij bijv. instanties of bedrijven. Kan je je aanhef zomaar veranderen? Of je voornaam?
Al is het alleen maar op brieven of emails. Ik zou het liefst alles willen veranderen en ook weten hoe. Hier even een lijstje:

- Rabobank
- OV-chipkaart (heb geen studenten ov)
- UWV (heb wajong uitkering)
- Belastingdienst
- CZ zorgverzekering
- Ziekenhuis/huisartsenpraktijk
- Tandarts
Verder kom ik even niet op meer, volgens mij was dit het. Als iemand weet hoe je dat kan veranderen wil die dat even zeggen. Ik word echt gek van al die post geadresseerd aan Mevrouw.. :x
Mensen met ervaring met het veranderen van aanhef/voornaam, ik ben erg benieuwd naar jullie verhaal. Het lijkt me heel ongemakkelijk als ik straks op een nieuwe school zit en bekend sta als jongen, en dat ze dan ineens post zien voor Mevrouw bla bla totaal andere voornaam...
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Mijn huisarts vroeg het vorige week aan mij, toen ik hem vroeg om voor een recept voor mormonen. (Hij is al een half jaar op de hoogte van mijn gevoel een vrouw te zijn).

Bij mijn apotheek gebruiken ze daardoor nu meneer en mevrouw door elkaar heen. Ik heb hun een vriendelijk verzoek per mail gestuurd om het voortaan bij mevrouw te houden.

Mijn zorgverzekering (Ohra) heeft in 'mijn zorgverzekering' een elektronisch formulier voor het wijzigen van je (voor)naam en sekse. Deze heb ik ingevuld, waarop ik de melding kreeg dat het verzoek binnen een week verwerkt word. Heb dus nog geen idee hoe dat af loopt.

Persoonlijke OV-Chipkaart kun je volgens mij gewoon opnieuw aanvroegen onder een andere naam. Kost je de 7,50 (of iets in die buurt) voor het kaartje. Het kan zijn dat ze via je BSN/ID-nummer je gegevens controleren en 'corrigeren'.

De bank, het UWV en de belastingdienst worden denk ik lastiger. Deze werken strikt vanuit de GBA.

Het ziekenhuis en de tandarts zijn net als je huisarts. Zijn ze er toe bereid dan veranderen ze het op jouw verzoek.
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Figó »

Heel erg bedankt voor deze info! Hier heb ik echt wat aan! :D
Wat bedoel je met dat ze mijn BSN/ID-nummer controleren en veranderen bij OV? Bedoel je dat ze dan mijn gegevens weer aanpassen naar de oude? Want dan is het zonde om een nieuwe chipkaart te kopen.
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Figó »

Pfff nou ja zeg, het CZ wil het niet veranderen! Ik heb net op chatten met een medewerker geklikt en het kan blijkbaar niet! Zie hier:
U chat momenteel met Lenneke
Lenneke: Goedendag, CZ Klantenservice. U chat met Lenneke. Waarmee kan ik u helpen?
Bezoeker: Hallo Lenneke, ik heb een vraag over mijn persoonlijke gegevens bij CZ.
Bezoeker: Ik ben namelijk in een traject in het UZ in Gent om mijn geslacht te veranderen. Ik vind het heel vervelend dat ik op mijn post van het CZ nog steeds mevrouw krijg
Bezoeker: En ook aan de telefoon
Lenneke: Ik kijk dit graag voor u na.
Lenneke: Ik heb hiervoor enkele gegevens van u nodig.
Lenneke: Mag ik uw relatienummer?
Bezoeker: ***
Lenneke: Mag ik ook uw naam en geboortedatum?
Bezoeker: ***
Lenneke: Dank u wel.
Lenneke: Ik heb het voor u nagekeken.
Lenneke: Wij kunnen uw gegevens in onze administratie wijzigen als uw gegevens in de Gemeentelijke Basis Administratie zijn aangepast of als u een bewijs van de rechtbank hebt dat uw naam-en geslacht gewijzigd is.
Bezoeker: Dus met andere woorden het kan niet?
Lenneke: Het kan niet nu direct.
Bezoeker: Waarom kan het niet? Het is voor mij heel erg vervelend om steeds post en mail te krijgen geadresseerd aan iemand die ik niet ben als u begrijpt wat ik bedoel.
Lenneke: Ik begrijp dat dit voor u heel vervelend is maar wij gebonden aan de gegevens zoals die voor u zijn opgenomen in de Gemeentelijke Basis Administratie.
Bezoeker: Kunnen jullie dan niet eens slechts de aanheft veranderen? Het hoeft niet officieel te veranderen. Dus niet op mijn zorgpas, maar alleen in brieven of mail.
Lenneke: Wij kunnen ook niet de aanhef veranderen, dat is systeem technisch niet mogelijk maar is gekoppeld aan uw geslacht. Nadat uw geslacht gewijzigd is, en dit ook officieel gewijzigd is via de rechtbank etc. veranderen wij de aanhef.
Bezoeker: Ik vind het maar raar dat dat niet kan. Andere zorgverzekeraars doen dat wel. Ik bel al niet meer naar het CZ omdat ik het hoogst vervelend vind dat elke keer als ik bel ik moet uitleggen dat ze mij geen mevrouw moeten noemen. Sommige werknemers gaan daar heel respectloos mee om en leggen dan juist expres de nadruk om mevrouw. Voor mij is dat geen doen en ik vind het belachelijk dat er niet gewoon een notitie gemaakt kan worden met dat ik aangesproken wil worden als Meneer.
Lenneke: Ik wil daar best een notitie van maken. Ik kan alleen niet garanderen dat alle collega's die notitie ook lezen voordat zij u aangesproken hebben. Maar ik begrijp wel dat dit voor u heel vervelend is.
Lenneke: Ik zal dan ook zeker doorgeven dat u ervaart dat daar respectloos mee omgegaan wordt.
Bezoeker: Oke dank u wel dat is dan in ieder geval beter dan niets
Lenneke: Ik vind het ook vervelend dat ik op dit moment niet meer voor u kan doen.
Ik vind het echt stom dat het CZ zo te werk gaat! Ik vraag me af hoe dat gaat zijn als ik straks de baard in mijn keel heb en het CZ belt. Misschien geloven ze dan niet eens dat ik het ben. Ik heb echt een hekel aan het CZ :x
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Er is nieuwe wetgeving op komst, Fiegó. Een gesprek met een deskundige (van het genderteam) is dan voldoende om een document te krijgen op grond waarvan de ambtenaar van de burgerlijke stand je gegevens aanpast. Dat wil zeggen je voornaam (of voornamen) en geslacht. Alle instanties volgen dan automatisch.
Naar verwachting gaat die wet op 1 januari 2014 in.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Figó »

Dat zal het een stuk makkelijker maken! Ik kan niet wachten tot die wet ingaat!
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Anon20180501 »

Hai Fiegó,

Had ze de groeten van me gedaan, ik heb al de hele week ruzie met het CZ.

ik zou ze nog een keer bellen want het intern veranderen van de aanhef m/v is wel mogelijk. Ook op de gewone zorgpas, zelfs op de internationale zorgpas.
Ik heb er nooit om gevragen maar vorig jaar November ontving ik een brief van hen waarin stond dat er iets aan mijn gegevens veranderd was en dat ze
daarom mij van geslacht veranderd hadden. Wat er nou veranderd was in de gegevens over mij heb ik maar nooit gevragen, ik vond het natuurlijk prima zo.

Liefs Daniéla
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Figó »

Ja ik snap dat je dat prima vind! Ik dacht wel al dat ze dat kunnen veranderen. Zoiets kan niet 'technisch onmogelijk' zijn. Ik vind het echt raar van het CZ dat ze daar zo moeilijk over doen! Ik vraag me wel af wat er bij jouw is veranderd waardoor je nu een andere aanhef hebt gekregen. Misschien kan ik dat ook wel doen
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Anon20180501 »

Ik heb wel een vermoeden wat nou de aanleiding was maar dat kan ik niet hard maken, Fiegó.

Vorig jaar Sept./okt. had ik ter voorbereiding een intake-gesprek geregeld met mijn huidtherapeute en die heeft na het gesprek contact opgenomen met het CZ omdat ze wilde weten of ik de behandeling vergoed zou krijgen. Het CZ zei van niet omdat ik geen vrouw was. Het CZ wist wel dat ik met mijn transitie bezig was maar het groene licht had ik nog niet. Misschien hebben ze een maand later wel gedacht dat ik de behandeling zelf voor wilde schieten en hebben ze daarom mijn geslacht in hun adm. alvast veranderd om de vergoeding mogelijk te maken...??? wie weet...

liefs Daniéla
Gebruikersavatar
Figó
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 jul 2012, 02:45
Gender: Trans FtM

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Figó »

Dat is wel erg hard van het CZ dat ze dat zomaar zeggen 'omdat je geen vrouw' bent. Belachelijk! Misschien moet ik maar eens gaan zoeken naar een behandeling die alleen bij mannen kan zodat ze het bij mij naar man veranderen :P
Ik heb een klacht ingediend bij CZ en nu is het maar wachten op antwoord. Ik heb ook de Rabobank een mail gestuurd met de vraag of ze mijn aanhef willen veranderen. Ik ben erg benieuwd. Ik vind het wel jammer dat CZ zo raar doet.
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl