Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gegevens veranderen, waar en hoe?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

Hallo Eva en Laura.

Het blijft mij mateloos verbazen, hoe wereldvreemd grote bedrijven zelfs nu nog soms blijven reageren op transgender gerelateerde zaken. Toen ik in 1998 mijn voornaam en pasfoto (zie mijn avatar) officieel veranderde kreeg ik helemaal flitsend van de toenmalige Postbank, de ABN-AMRO, mijn zorgverzekeraar CZ, de Sociale Verzekeringsbank, het Kadaster en vele andere instanties de aanspreektitel Mevrouw en waar nodig een letter “V” op een of ander pasje. Aan elke balie, waar ik mij met mijn rijbewijs kwam inschrijven, kwam gelukkig nooit iemand op het onzalige idee om mij te vragen of ik als meneer of als mevrouw moest worden ingeschreven.

Begin 2006 was er even die hick-up, toen de hele zorgsector, net als in een veel eerder stadium al het hele bankwezen, hun klantenbestanden moesten gaan oplijnen met de GBA. Maar een jaar later stond ik weer bij de totale zorgsector, inclusief mijn zorgverzekeraar, als Mevr. in hun computer administratie. Maar tot op de dag van vandaag melden Eva en Laura nog steeds, dat men bij grote instellingen met het transgender fenomeen, ondanks gigantische aandacht in de Media, niet soepel overweg kan.

Enkele maanden geleden heb ik mij opgegeven voor deelname aan een medisch bevolkingsonderzoek, om proefpersonen te kunnen selecteren voor het uittesten van nieuw ontwikkelde medicijnen. De arts die mij ontving bleek niet goed te weten, hoe hij mij moest invoeren. Hij ondervraagt al vele jaren zo’n 10 mensen per dag, maar had nog nooit een transgender persoon in zijn werkkamer gehad. Ik leef duidelijk volledig als vrouw, maar biologisch ben ik natuurlijk nog een man. En post-ops hebben natuurlijk inwendig ook nog duidelijke kenmerken van hun oorspronkelijke geboortegeslacht. Bij de KNO afdeling van het VUmc wisten ze dat, met mijn dossier op naam van Mevr. ……. , bij een geslachtsafhankelijke toediening van een bepaald medicijn, toch heel wat vloeiender discreet op te lossen.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Had ik maar een rijbewijs, daar staat volgens mij geen M of V op. Zou het een stuk makkelijk maken. Het is eigenlijk al een wonder dat ik mijn huidige paspoort dat over een half jaar verlopen is, mee kreeg op meer dan 5 jaar oude pasfoto's. Ik wacht nog even af wat ze in de eerste kamer gaan doen. Maar als ik een rijbewijs had mogen hebben, zou ik allang een nieuwe aangevraagd hebben met een foto van nu, zoals mijn profielfoto.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

LauraB schreef:Had ik maar een rijbewijs, daar staat volgens mij geen M of V op. Zou het een stuk makkelijk maken. Het is eigenlijk al een wonder dat ik mijn huidige paspoort dat over een half jaar verlopen is, mee kreeg op meer dan 5 jaar oude pasfoto's. Ik wacht nog even af wat ze in de eerste kamer gaan doen. Maar als ik een rijbewijs had mogen hebben, zou ik allang een nieuwe aangevraagd hebben met een foto van nu, zoals mijn profielfoto.
Ja Laura, ik heb natuurlijk bijzonder veel voordeel gehad, dat ik mij echt letterlijk overal met uitsluitend mijn rijbewijs, waar dus absoluut geen enkel "M" of "V" vermelding en uitsluitend mijn nieuwe officiële voornaam en pasfoto op voorkomt, heb kunnen legitimeren en waar nodig ook nog eens formeel heb kunnen inschrijven.

In feite is hier dus sprake van een flagrante discriminatie tussen wel en niet rijbewijshouders. Het lijkt mij heel zinvol om dit aspect aan de TNN als pure discriminatie te melden. Ik zou dat natuurlijk ook voor jou kunnen melden, maar als iemand dat doet, die daar zelf serieuze problemen mee ondervindt of heeft ondervonden, spreekt dat natuurlijk meer aan.

Hartelijke groetjes, Sabrina
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

Nog even over die pasfoto. De meest primaire eis, die aan zo'n foto wordt gesteld, is dat deze foto correct weergeeft hoe jij er in het dagelijkse leven normaal uitziet. In feite was jij, met die 5 jaar oude foto, dus al zwaar in overtreding !
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Sabrina40 schreef:Nog even over die pasfoto. De meest primaire eis, die aan zo'n foto wordt gesteld, is dat deze foto correct weergeeft hoe jij er in het dagelijkse leven normaal uitziet. In feite was jij, met die 5 jaar oude foto, dus al zwaar in overtreding !
Of eigenlijk de gemeente. Maar ik was wel blij dat hij zo verlengt kon worden. Ik moest er toen al niet aan denken om ng een keer pasfoto's te laten maken, ik zat toen al, zo'n 3,5 jaar voor de start van mijn transitie in een heel diep en donker gat.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

[quote="LauraBOf eigenlijk de gemeente. Maar ik was wel blij dat hij zo verlengt kon worden. Ik moest er toen al niet aan denken om ng een keer pasfoto's te laten maken, ik zat toen al, zo'n 3,5 jaar voor de start van mijn transitie in een heel diep en donker gat.[/quote]

Maar het is natuurlijk helaas wel heel jammer, dat jij niet doelbewust en weloverwogen recht op jouw doel hebt kunnen afstevenen en al 5 jaar geleden een reële pasfoto hebt ingeleverd..
Volgens de website http://www.sense.info.nl/transgender" target="_blank is een transitie de overgang van een leven in je geboortegeslacht naar een leven in het geslacht waarin iemand zich helemaal thuisvoelt. Die beslissing heb jij dacht ik al ruimschootst achter de rug en daar had je natuurlijk ook eerder op kunnen anticiperen. Jij stelt zelf zo uiterst duidelijk, dat jij je altijd al vrouw hebt gevoeld. Maar wat heeft jou dan belemmerd, om jezelf ook doodgewoon net als ik ook het groene licht te geven om als zodanig te gaan leven en je ook op die manier te presenteren op een pasfoto ? Ik kon dat vanaf mijn eerste gevoelens in 1944 in die tijdgeest helaas niet, maar vanaf 1982 rezen er gelukkig wel nieuwe mogelijkheden en heb ik een fantastisch mooie draai aan mijn leven kunnen geven.

HRT en FFS maken jouw uiterlijk natuurlijk meer vrouwelijk, of voor V/M mensen meer mannelijk, maar geen enkele HRT levert een man met een nagenoeg reeds kale kop een puur vrouwelijke haardos op en die afshuwelijke baard en lichaamsbeharing moet je toch ook met laser of elektrische epilatie weg laten halen. Maar ook een SRS op latere leeftijd, daar ziet natuurlijk in het dagelijkse leven helmaal niemand iets van en dat doe je volgens mij dus uitsluitend puur voor je eigen zelfacceptatie en daarbij moet natuurlijk iedereen volledig een eigen beslissing kunnen nemen. Maar met speciale badpakjes kan ik zelfs ook nog onopvallend naar een strand of zwembad, maar niet naar een sauna of naaktstrand. En een eventuele seksuele relatie met een man heb ik natuurlijk al heel lang geleden finaal afgeschreven.

Ik heb mijzelf gelukkig in 1990 al kunnen ontrukken aan dat "bandwagon" effect, dat iedereen met dit soort gender gevoelens "natuurlijk" uitsluitend via de door het VUmc gedicteerde behandelingen zou moeten worden geholpen. Dat foutje van de natuur tussen mijn benen, heeft nooit enige duidelijke indruk op mij gemaakt en dat doet het ook nu nog steeds absoluut niet en heeft geen enkele invloed op hoe ik mij voel. Ik ben vanaf 1990 rigoreus mijn eigen leven gaan bepalen en leef sindsdien al minstens 23 jaar een uiterst gelukkig leven als de vrouw, die ik mij helemaal voel. En in 2014 zal ik zelfs met het dan herziene wetsartikel BW 1:28 als kroon op mijn werk dat lettertje "M" in mijn GBA en paspoort kunnen veranderen in een "V/F".
Laatst gewijzigd door Sabrina40 op 22 sep 2013, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Legitimeren met je rijbewijs helpt niet.

Je naam en geboortedatum of BSN worden ingevoerd in een systeem dat afgestemd is op de GBA. Dan verschijnt het geregistreerde geslacht volautomatisch en onuitroeibaar op het beeldscherm. Sommige instelling zijn dan bereid (en in staat) aan je profiel een pop-up toe te voegen dat je wilt worden aangesproken als man, danwel vrouw.

Ik heb twee keer een ziekenhuis zo ver gekregen dat ze afstemden met de VU (waar het, na groen licht, geen probleem is). Het verhaal dat dan volgt is nogal verwarrend. Verward is misschien een betere uitdrukking. Ze kunnen het in elk geval niet nadoen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

@Sabrina40: Tot mijn 15de heb ik op mijn manier als een meisje geleefd. De eerste jaren volledig in jongenskleding omdat mijn moeder dit voor mij regelde, daarna parttime in meisjes kleding, maar naarmate ik ouder werd steeds minder in het openbaar, tot enkel nog maar geheel stiekem thuis in de nacht. Allemaal omdat ik niet wist wat er aan de hand was met me en om pesten en uitsluiting te voorkomen. Op mijn 14de kwam ik via tv er achter dat ik niet gek was, dat meer mensen dit hadden. Ik werd weer meer mezelf, nam de naam Laura aan en wilde op mijn 18de in transitie. Maar een jaar later viel het transitie doek voor mij door het stempel dat ik kreeg van mijn oogarts. Dit stempel verdween nu ongeveer een jaar geleden.

@EvaVanA gelukkig zijn er ook instanties die helemaal niets met de GBA of tussenliggende systemen doen. Of die gegevens volledig laten voor at het is en in hun administratie invoeren naar wie er voor hun staat

Ondanks de extra moeilijkheid omdat ik enkel en paspoort mag hebben, ben ik nu weer bij zo ongeveer alle instanties, wie ik ben.

Het is allen erg jammer dat de belastingdienst en de kvk niet verder kijken dan het eerste veld in de GBA. want ook daar staat in dat ik als vrouw aangesproken moet worden en een andere naam heb aangenomen.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

EvaVanA schreef:Legitimeren met je rijbewijs helpt niet.

Je naam en geboortedatum of BSN worden ingevoerd in een systeem dat afgestemd is op de GBA. Dan verschijnt het geregistreerde geslacht volautomatisch en onuitroeibaar op het beeldscherm. Sommige instelling zijn dan bereid (en in staat) aan je profiel een pop-up toe te voegen dat je wilt worden aangesproken als man, danwel vrouw.

Ik heb twee keer een ziekenhuis zo ver gekregen dat ze afstemden met de VU (waar het, na groen licht, geen probleem is). Het verhaal dat dan volgt is nogal verwarrend. Verward is misschien een betere uitdrukking. Ze kunnen het in elk geval niet nadoen.
Ik heb natuurlijk het geluk gehad, dat ik op mijn pad naar een nieuwe voornaam geen “weigerrechter” tegenkwam, die het mogelijk “ongepast” zou hebben kunnen vinden om iemand met een “M” in de GBA een puur vrouwelijke voornaam toe te kennen. Na invoering van die wetswijziging BW 1:28 wordt het invoeren van een voornaam- en geslachtswijziging in ieder geval een stuk eenvoudiger en goedkoper en komen er hopelijk geen “weigerdeskundigen”.

Waarschijnlijk werd ik bij het Zaans Medisch Centrum en de afdeling KNO van het VUmc zo flitsend als mevrouw ingeschreven, omdat mijn nieuwe officiële voornaam en pasfoto op mijn rijbewijs dit natuurlijk heel sterk suggereren. In 2007 vond daar blijkbaar nog geen GBA of andere check op plaats. De Eerste Hulp van het Boven IJ ziekenhuis had in 2013 even een probleempje, omdat zij geen sluitende match kregen, maar dat werd dus soepel opgevangen door mij van hun “Marokkaantjes regeling” gebruik te laten maken (zie ook mijn post van 6-4-2013 onder “Leuke voorvallen” in dit forum). Maar de OHRA weigerde mij, na een correspondentie van vele tientallen e-mails en brieven, eind 2006 definitief om mij vanuit haar computersysteem aan te spreken als mevrouw en daarop ben ik vanaf 2007 overgestapt naar een toen zeer zeldzame andere zorgverzekeraar, die daar wel toe bereid was en nog steeds is. Slechts enkele maanden na mijn inschrijving liep dat al even fout en kreeg ik een brief met aanspreektitel de Heer. Na een fors protest werd dit rechtgetrokken en is dit tot op de dag van vandaag nooit meer fout gegaan.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

LauraB schreef:@Sabrina40: Tot mijn 15de heb ik op mijn manier als een meisje geleefd. De eerste jaren volledig in jongenskleding omdat mijn moeder dit voor mij regelde, daarna parttime in meisjes kleding, maar naarmate ik ouder werd steeds minder in het openbaar, tot enkel nog maar geheel stiekem thuis in de nacht. Allemaal omdat ik niet wist wat er aan de hand was met me en om pesten en uitsluiting te voorkomen. Op mijn 14de kwam ik via tv er achter dat ik niet gek was, dat meer mensen dit hadden. Ik werd weer meer mezelf, nam de naam Laura aan en wilde op mijn 18de in transitie. Maar een jaar later viel het transitie doek voor mij door het stempel dat ik kreeg van mijn oogarts. Dit stempel verdween nu ongeveer een jaar geleden.
Beste Laura, Wij hadden beiden al op heel jeugdige leeftijd door, dat wij toch anders waren dan het gemiddelde jongetje. Jij hebt op jouw manier toen uitvluchten gezocht en ik heb een dikke muur rond mijn gevoelsleven opgetrokken en ben als stil water met zeer diepe gronden mijn jeugd door getrokken. Zelfs bij de meest zeldzame ziekten zijn er op deze Aardbol altijd wel een behoorlijk aantal mensen, die aan die ziekte leiden, alleen merk je hun bestaan niet op. Wat wij hebben is natuurlijk geen ziekte, maar ik ben er nooit van uitgegaan, dat ik de enige met dit soort gevoelens zou zijn. Maar overigens kon je toen ook zonder Internet al zien dat er meer op dit gebied speelde. Maar toen bestond er nog maar één woord : “travestie”, waar alles onder werd weg geschoffeld.

Maar ik was wel stinkend jaloers op die buurmeisjes, die in fleurige jurken en met mooi lang haar naar school mochten, terwijl ik in zo’n stomme pofbroek en een petje op mijn kop naar school werd geschopt. Op mijn 11e ervoer ik ineens drie dagen een Hemel op Aarde. Ik speelde toen in een toneelstuk, t.g.v. een jubileum van mijn jongensschool, de rol van de prinses.

Daarna was de terugkeer naar het gewone leven extra moeilijk. En mijn moeder vond, dat die verkleedpartijtjes ook maar eens afgelopen moesten zijn. En ik zag met afgrijzen die puberteit, met zijn onherroepelijke lichamelijke veranderingen, naderbij komen. Verkleden was er dus niet meer bij, maar mijn moeder had twee werksters, die tijdens hun werk verplicht waren om een gedegen schort en absoluut geen broek te dragen (1955). Maar die werksters waren ook wel eens ziek of kwamen soms ineens helemaal niet meer opdagen. Mijn moeder en mijn enige zus hadden een bloedhekel aan dat soort werk. Een jongen hoorde toen helemaal niet thuis in de huishouding, maar mijn aanbod, om dan het werk van zo’n werkster maar even over te nemen, kon mijn moeder ondanks grote tegenzin toch niet afketsen. En dan trok ik natuurlijk wel zo’n jurkschort met mouwtjes en voor zo’n grote ritssluiting van zo’n werkster aan, want dat hoorde toch. En daar werd dan niets van gezegd. In zo’n schortjurk kon ik mij in ieder geval een beetje vrouwelijk voelen en dat huishoudelijke werk was destijds ook nog heel typisch vrouwenwerk. Advertenties als : “Werkster M/V gezocht”, bestonden in die tijd nog helemaal niet.

Tijdens mijn studie in Delft had ik 5 jaar lang een net gescheiden vrouw met drie jonge kinderen als vriendin. Naast leuk uitgaan in het weekend en af en toe een studentenfeestje, zat ik al vrij snel iedere dag na mijn colleges en practica bij haar thuis. Zij droeg thuis altijd zo’n jurkschort met mouwtjes en op haar rug zo’n hele rij knopen plus een grote strik. Als zij de kinderen naar bed bracht ruimde ik dan de keuken op en had zij geen probleem om mij ook in zo’n ding te knopen. Toen zij wat later toch ook buitenshuis bij moest gaan verdienen, accepteerde zij maar al te graag mijn aanbod, om naast babysitten ook wat meer taken in haar huishouding over te nemen. Je moet het (strijk)ijzer natuurlijk smeden als het heet is. Tot mijn 25e liep het dus in ieder geval een beetje, maar daarna heb ik tot mijn 42e mijn baan primair gestalte gegeven. Met mijn huwelijk liep dat dus minder goed, maar daarna ben ik dus pas echt gaan doorbreken en dat verhaal ken je dacht ik al.

Waar ik echt razend om kan worden is, hoe jij door die oog problematiek zo bikkelhard door het VUmc op een doodlopend zijspoor bent gezet. Ik ken drommels goed hun afschuwelijke “alles of niets” doctrine, die zij pas nu schoorvoetend mogelijk een beetje lijken te gaan verlaten. Maar zelfs de huidige wet BW 1:28 over de geslachtswisseling laat duidelijk ruimte voor situaties als de jouwe. In die wet staat, dat het lichaam zo ver als medisch verantwoord is moet zijn aangepast aan het wensgeslacht. Door jouw oogprobleem was hun doctrine dus niet of alleen in beperkte mate mogelijk. Maar het VUmc heeft jou dus bikkelhard op een dood zijspoor gezet en niets ondernomen om te kijken wat er in jouw situatie mogelijk nog wel voor jou zou kunnen worden gedaan.

Een goede vriend van ons is een V/M transseksueel met de ziekte MS. Zelfs toen hij 20 jaar geleden nog gewoon normaal kon lopen vonden zijn artsen een SRS al onverantwoord. Hij heeft toen wel
een volledige HRT gekregen en ziet er nu ook echt uit als een man met baardgroei, een gedeeltelijk kale kop en een zware mannenstem. Voor de wet voldeed hij aan de eis, dat zijn lichaam zover als medisch verantwoord is aangepast aan zijn wensgeslacht man en heeft hij dus ook helemaal officieel een “M” in zijn GBA en op zijn paspoort verkregen. Waarom is er bij jou destijds geen enkele handreiking naar een dergelijke oplossing gedaan ?

Het lot wil, dat ook ik binnenkort bij die advocaat van de duivel moet aankloppen voor een deskundige verklaring, dat mijn gender gevoelens “duurzaam” van aard zijn. Niet het VUmc, maar uitsluitend ikzelf geef dan aan wat ik op dit gebied zelf voor gevoelens heb en hun enige taak is om te verklaren , dat deze gevoelens al of niet “duurzaam” van aard zijn. Daarvoor moet ik heel waarschijnlijk, in het kader van die gewijzigde wet BW 1:28 over de geslachtswisseling, nou net bij dat VUmc aankloppen. Ik kan mij in mijn situatie niet voorstellen, dat ik die verklaring over de duurzaamheid van mijn gevoelens niet van hen zal krijgen. Maar mocht ik daarbij toch op een dood zijspoor worden gerangeerd, dan haal ik er desnoods het Europese Hof voor de Mensenrechten en het Yogyakarta Principle 3 van 2006 bij om een doorbraak te forceren.