Nieuwe chat! Zie dit topic.

Gegevens veranderen, waar en hoe?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Kweenie hoor. Voor mijn huisarts en de apotheek ben ik gewoon 'mevrouw'. Zeker de apotheek declareert met regelmaat bij de verzekeraar. Al enkele jaren zonder problemen, anders had ik dat vast wel gehoord.
Alleen het lokale ziekenhuis beweert dat dit absoluut uitgesloten is. Het geslacht MOET en ZAL overeenkomen met de gba.
Prutsers zijn het. Oh ja; bij mijn gegevens verschijnt bij dat ziekenhuis op het scherm een pop-up, waar te lezen valt dat ik dien te worden aangesproken als vrouw. Ik denk dat ze heel effectieve pop-up-killers hebben, want het werkt voor geen meter.
Maar goed, voor een toenemend aantal zorgtaken kun je tegenwoordig bij een concurrent terecht :mrgreen:
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door J1nny »

De Apotheek hier op het dorp heeft er geen moment moeite mee gehad, en alles op mevrouw gezet. (uit zichzelf)
Zorgverzekeraar is Unive, en daar heb ik de moeite nog niet gedaan.....
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Anon20180501 »

Inderdaad Eva, eigenlijk zou het wat declareren aangaat niet moeten uitmaken dat ik bij het CZ als vrouw geregistreerd sta.
Ik heb het even nagekeken hoe het zit bij mijn apotheek. De laatste bijna 12 jaar is het mijn apotheek en zij hebben me nooit
als 'man' gezien maar mij ook nog nooit als zodanig aangesproken, toch sta ik er geregistreerd als zijnde een man.
Van mijn huisarts wist ik wel dat hij alleen mijn roepnaam heeft aangepast.

Pop-ups lijkt me - als het werkt :) - een goed alternatief, ik zal nog eens met het ziekenhuis bellen en als blijkt dat ze die niet
gebruiken ze voorstellen dit in te voeren.

Liefs D.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Iets zat me niet helemaal lekker en het het even in de documentatie nagezorgd (Als sodtware ontwerpster en engineer ben ik vaak bij grote instanties gedetacheerd geweest). Het uzovi is het register waar alle zorgverzekeraaras in op te zoeken zijn. Jou gegevens worden door je zorgverzekeraar in het PAR van het SBVZ systeem gezet (Sectorale
BerichtenVoorziening in de Zorg).

De handelingen die de zorgaanbieder (b.v. ziekenhuis) bij een contact met jou moet zijn zijn:
- Jij moet je WID (wettelijk identificatie document over handigen)
- Er wordt gecontroleerd of je WID voldoende gelijkenis heeft met jou
- Je WID wordt via het WID-register van het SBCZ gecontroleerd op geldigheid
- Je gegevens worden opgezocht in het lokale patiëntenregister
- Je niet medische patiëntgegevens worden aan de hand van je WID/BSN opgevraagd in het landelijke patiëntenregister (het PAR in het SBVZ systeem)
- je gegevens in het PAR ui het SBVZ worden inhoudelijk gecontroleerd met de patiënt
- je gegevens worden overgenomen in het lokale patiëntenregister.
- de identificerende patiëntgegevens worden zo nodig bijgewerkt

Om de controle niet altijd via het SBVZ te laten verlopen wordt eerst gekeken of jou gegevens al in het lokale patiëntenregister zijn opgenomen. Hiervoor moeten het het lokale patiëntenregister een aantal vlaggen aanwezig zijn waar aan gezien kan worden of de gegevens overeenkomen en geverifieerd zijn mhet het SBVZ.


De volledige omschrijven van alle handelingen en voorzieningen in het SBVZ en de eisen aan het lokale patiëntenregister (administratie van het ziekenhuis, huisarts et cetera) is een kleine pagina of 50 aan tekst en diagrammen.

De gegevens in het GBA worden nergens gebruikt! Alles komt uit het SBVZ systeem waar alle zorgaanbieders op aangesloten zijn. Via dit zelfde systeem word ook alle onderlinge communicatie gevoerd en nog veel meer.

De inhoud van het PAR in het SBVZ word door je verzekeringsmaatschappij verzorgd. Dus als je reeds vrouw of man bij je zorgverzekeraar geworden bent dan hoor jij ook bij alle zorgaanbieders zo in het systeem te staan. Immers dit zijn de enige gegevens die zij over jou officieel hebben.

Ben jij dat nog niet dan hoort in het lokale patiëntenregister jou identificerende gegevens bijgewerkt te worden zodat die overeenkomen met jou.

Als je het verhaal krijgt dat de gegevens uit het GBA gebruikt worden, dan klopt er iets niet. Dan is of de zorgaanbieder niet op de hoogte van de geldende procedure of is niet bereidwillig te accepteren wie jij bent. Als jij al voor de zorgverzekeraar 'om' bent laten ze hun eigen opvatting voorgaan aan de officviele regels en negeren ze de inhoud van het PAR en hanteren op eigen initiatief de gegevens die nog op je WID (paspoort of rijbewijs) staan. Ben je voor je zorgverzekeraar nog niet 'om' dan mag de medewerker afwijken aan de identificerende gegevens uit het PAR en deze in hun eigen administratie opnemen zoals jij je presenteert en voorstelt.

Alle declaraties, rekeningen en uitwisseling van gegevens lopen via het SBVZ met de gegevens zoals deze in het PAR staan. Dus als jou apotheek jou met mevrouw aanspreekt word de declaratie als jij voor je zorgverzekeraar nog niet 'om' bent gedaan met meneer en andersom.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Anon20180501 »

Laura, bedankt voor de moeite die je gedaan hebt om het op te zoeken en de beknopte uitleg erbij over hoe het zou horen te gaan.
Heb je er bezwaar tegen als ik bepaalde delen van je tekst kopieer en opstuur naar het ziekenhuis, apotheek ...etc. ?

Liefs D.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door J1nny »

Prima actie, ik kopieer je post en sla hem op...
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Eva »

Heel nuttige informatie, Laura. Dank je wel!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Nee hoor geen bezwaar. Er staat niets tussen waar ik vanuit het project een geheimhoudingsplicht heb. Allemaal openbare informatie als je weet dat het bestaat.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Emma »

Goed om te lezen dit zeg! Heel erg bedankt Laura, ik ga ook maar eens aan de slag :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

Ik vind het heel erg jammer, dat in deze Wereld het spreekwoordelijke wiel zo vaak opnieuw moet worden uitgevonden. Dit geldt helaas ook voor forums als deze. Wat in dit draadje uitvoerig werd besproken is al eerder uitgebreid aan de orde geweest. Als je zoekt op : “GBA”, dan vind je 332 resultaten en als je zoekt op : “geslachtsaanduiding”, dan vind je 26 verwijzingen

Maar ook in onze administratieve bedrijfswereld moet het wiel helaas nog steeds dikwijls opnieuw worden uitgevonden. Ver voor de laatste eeuwwisseling moesten onze banken al hun klantenbestanden gaan oplijnen aan de GBA. Iedere klant moest daarin één op één kunnen worden teruggevonden. Maar wat houdt zo’n juridische wetverordening nu eigenlijk precies in ? Men probeert het natuurlijk zoveel mogelijk te verhullen, maar in principe worden wij in onze samenleving nu volledig geïdentificeerd door ons BSN. Beleefdheidshalve worden wij nog aangesproken met onze naam en i.v.m. fraudebestrijding blijkt daarnaast voorts ook een geboortedatum nog een nuttig extra gegeven te zijn. Maar ons meest gebruikte officiële identificatie document : “het rijbewijs”, vermeldt totaal geen geslachtsregistratie “M” of “V”. Die is dus blijkbaar absoluut niet relevant voor onze eenduidige persoonlijke identificatie. Op het in maart 1982 afgegeven paspoort van mijn overleden tante is ook geen enkele indicatie te vinden, of zij een “M” of een “V” zou zijn. Die M/V indicatie op onze paspoorten is er na 1982 op aandringen van de EU in Brussel pas in opgenomen. Nu is de overheid in Groot Brittannië weer serieus bezig, om die indicatie uit hun paspoorten te verwijderen !

Toporganen binnen diverse bankinstellingen gingen destijds vervolgens richtlijnen formuleren, die op de werkvloer gebruikt dienden te worden om aan die nieuwe wetsvoorschriften te voldoen. Maar op die verschillende werkvloeren moesten gewone baliemedewerkers vervolgens ineens maar zelf gaan beslissen hoe deze nieuwe bedrijfsregels nu moesten worden geïnterpreteerd, met name ook in de toch wel zeldzame situaties, dat een man ineens als vrouw wilde worden aangesproken of omgekeerd. Dat heeft in aanvang ook bij die banken tot veel verwarring en onaangename situaties voor hun klanten geleid. Maar toen ik in 1998 mijn voornaam officieel veranderde in Sabrina, was die verwarring blijkbaar al redelijk opgelost, want zowel bij de ABN-AMRO als bij de ING werd ik na mij voornaamswijziging gelijk ook vanuit hun geautomatiseerde systemen flitsend aangesproken als Mevrouw.

Voor de pasfoto op mijn rijbewijs en paspoort geldt als meest primaire eis, dat die moet weergeven hoe de betrokken persoon er in het gewone dagelijkse leven normaal uitziet. En daaraan voldoe ik als brave Nederlandse staatsburgeres natuurlijk volledig. Natuurlijk had en heb ik nog steeds het enorme voordeel, dat ik er ook zonder HRT voldoende passabel als vrouw uitzie. En dus kon ik mij met mijn nieuwe rijbewijs heel gewoon overal inschrijven en kwam gelukkig helemaal nooit een baliemedewerker op het uiterst onzalige idee om mij te vragen, of ik als meneer of als mevrouw zou moeten worden geregistreerd. Behalve bij de Belastingdienst en het ABP lukte mij dat toen echt overal. Ook van de CZ kreeg ik toen volautomatisch een zorgpasje met mijn nieuwe voorletter en een geslachtsletter : “V” en alle post op naam van mevrouw.

Per 1 januari 2006 kreeg toen echter ook de hele zorgsector de wettelijke plicht om er voor te zorgen, dat hun patiënten en/of klanten één op één moesten gaan corresponderen met hun vermelding in de GBA van hun gemeente. En toen begon dus het uitvinden van het wiel doodgewoon weer helemaal van voren af aan. Per die datum kreeg ik van de OHRA ineens zonder enig excuus dus een polis op naam van ene “de Heer Sabrina …..” ! Absoluut furieus ben ik toen in de hoogste bomen geklommen. Tientallen e-mails en brieven flitsten vervolgens heen en weer. In een telefoongesprek werd mij verzocht of “mijn man” niet zelf even aan de telefoon kon komen ! In een ander telefoongesprek bitste een OHRA medewerker mij toe, dat een “fatsoenlijk” bedrijf als de OHRA een meneer natuurlijk onmogelijk als mevrouw zou kunnen gaan aanspreken ! Vind U het dan wel fatsoenlijk, dat U mij uitscheld voor iets wat ik naar mijn gevoel absoluut niet ben ? Hij verwees mij naar het gemeentehuis om daar mijn gegevens in de GBA te laten wijzigen en op mijn vraag, wie dan de daarbij noodzakelijke kosten voor de zeker toen voor een officiële geslachtswijziging nog absoluut vereiste HRT en SRS zou moeten gaan betalen, kreeg ik op een nog bitsere toon te horen, dat dit daar helemaal niets mee te maken had.

Omdat ik ook duidelijk commentaar ging geven op mijn vermoeden dat de verificatie in hun computerprogramma aan de GBA database gegevens de oorzaak zou kunnen zijn van het feit, dat zij mij per sé wilden blijven uitschelden als “de Heer”, werd mijn gevecht verplaatst naar de moederorganisatie DELTA LOYDD, waar de computeradministratie van OHRA toen was ondergebracht. Daar kreeg ik uiteindelijk mijn gelijk, dat het hier ging om een voor mijn geval noodzakelijke software wijziging of een jaarlijkse periodieke manuele correctie, die voor hen een hele lage prioriteit had. Alle banken hanteren historisch een strikt aparte gegevenskolom met de aanspreektitel van hun cliënt. En die kunnen dan vrijuit kiezen voor iets als bijv. Prof. Dr. Ir. of in mijn geval Mevr. Ir. . Maar in al die (dikwijls gemeenschappelijke) geautomatiseerde administratiesystemen van onze zorgverzekeraars zit slechts één aanspreektitel/geslacht kolom met als mogelijke invulling alleen het lettertje “M” of “V”. En dat lettertje komt dan volautomatisch op je plastic zorgpasje en leidt ook tevens volautomatisch tot een aanspreektitel “de Heer” of “Mevrouw” in alle automatisch vanuit hun administratiesysteem aan jou gegenereerde berichten en polissen.

Ik heb toen enkele e-mails gericht aan zorgverzekeraars met het verzoek, of ik bij hen een polis op naam van : “Mevr. S. ……..” zou kunnen krijgen. Van allen, waaronder nota bene de Univé, kreeg daarop een afwijzende e-mail reactie. Vervolgens heb ik een ferme papieren brief opgesteld met het verzoek om een zorgverzekering op naam van Mevr. S. ….. met als bijlagen duplicaten van mijn rijbewijs, paspoort, diverse officiële bankafschriften, een officieel bericht van de SVB op naam ven Mevr. S …….. en diverse lidmaatschapskaartjes op mijn naam. Deze brief heb ik per post verzonden naar 15 zorgverzekeraars. Voorts heb ik contact opgenomen met de Artikel 1 organisatie van de Overheid, die discriminatie moet registreren en onderzoeken en proberen tegen te gaan. Daar werd ik gelijk doorverwezen naar hun centrale organisatie, alwaar ik samen met hun advocaat een brief heb opgesteld en verzonden naar het overkoepelende orgaan van de zorgverzekeraars in Nederland.

Op mijn 15 brieven naar zorgverzekeraars ontving ik toen slechts één schriftelijke toezegging om mij op naam van “Mevr. S. ……” een polis te verstrekken en die brief kwam nota bene van Univé, die per e-mail eerst weigerde. Verder kreeg ik via de telefoon twee mondelinge toezeggingen en per brief zo’n zes afwijzingen. De rest nam niet eens de moeite om te reageren. De reactie van dat overkoepelend orgaan van de zorgverzekeraars naar die Artikel 1 organisatie was, dat zij hun leden niets konden voorschrijven, maar de zaak onder hun aandacht zouden brengen.

Ik ben dus inmiddels al weer een aantal jaren bij de Univé verzekerd, maar gedurende mijn eerste jaar kreeg ik al weer een eerste bericht van hen op naam van : “de Heer S. ……”. Ik heb toen onmiddellijk een zeer felle papieren brief aan hen gezonden, met verwijzing naar hun oorspronkelijke toezegging plus tevens de vraag, of Univé nu echt verantwoordelijk wilde worden voor het schenden van Mensenrechten zoals neergelegd in het : “Yogyakarta Principle No. 3 in 2006, where in every individual is considered to be fully free to identify him or herself as a male or as a female based on their feelings and not based on the body configuration between their legs. Look to page 11 in the Human Rights article http://data.unaids.org/Pub/manual/2007/ ... les_en.pdf" target="_blank , that states :
“THE RIGHT TO RECOGNITION BEFORE THE LAW
Everyone has the right to recognition everywhere as a person before the law. Persons of diverse sexual orientations and gender identities shall enjoy legal capacity in all aspects of life. Each person’s self-defined sexual orientation and gender identity is integral to their personality and is one of the most basic aspects of self-determination, dignity and freedom. No one shall be forced to undergo medical procedures, including sex reassignment surgery, sterilization”.

Na een deze correctie heb ik van hen nooit meer post ontvangen, die geadresseerd was aan : “de Heer S. ………” .

Maar inmiddels hoor je dat meer zorgverzekeraars hier toch wat soepeler tegenover gaan staan. En als in 2014 die herziene wet BW 1:28 over de geslachtswisseling in functie treedt, dan kan ik natuurlijk weer bij elke zorgverzekeraar terecht en krijg ik natuurlijk ook de Belastingdienst en het ABP op de knieën.

Het zal mij zeer benieuwen, hoeveel problemen die wetswijziging BW 1:28 over de geslachtswijziging in onze Eerste Kamer nog gaat ontmoeten. In wezen betreft het hier een reeds in principe geaccordeerde aanpassing van onze wetgeving aan nieuwe internationaal erkende Universele Mensenrechten. Strikt juridisch zijn man en vrouw voor onze wet absoluut volledig gelijkwaardig. Alleen in het familierecht wordt nog een klein onderscheid gemaakt tussen de verhoudingen moeder/kind en vader/kind. Onze dienstplicht is formeel tijdelijk buiten werking gesteld, maar als die mogelijk ooit weer zou worden ingevoerd, dan is het toch zeer onwaarschijnlijk, dat dit alleen voor mannen zal gaan gelden. Waarom maakt zo’n Eerste Kamer zich dan toch nog zo vreselijk druk over het aan individuen toestaan om gewoon helemaal zelf te bepalen tot welk geslacht zij zich voelen behoren ? OK onze samenleving is gebaseerd op een Christelijk/Joodse levensinstelling, maar kerk en staat staan bij ons nu toch volledig los van elkaar. Dus waarom dan nog zo moeilijk doen over iets, dat helemaal niets meer te maken heeft met enige juridische rechten of plichten ?

Mijn verhaal heb ik natuurlijk al eerder op dit forum gezet, maar in een nieuw draadje als dit begint men gewoon weer van voren af aan over een onderwerp te discussiëren, alsof er nooit eerder iets over is gezegd. Mogelijk kan hier toch wat in verbeterd worden.