Diploma's en naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door LisaM »

Mr.X schreef:Bedankt voor de reacties.

De reden dat ik deze vraag stel is dat mijn naamswijzing nu door de rechter is goedgekeurd, maar er nog 3 maanden gewacht moet worden voordat het officieel is. Ik ben 31 januari afgestudeerd, en mijn diploma ligt nu voor mij klaar. Met oude naam uiteraard, en dat wil ik niet.

Danielle, ik heb die zaak bekeken en het lijkt er inderdaad op dat een universiteit toch een tweede keer een bul mag uitreiken in uitzonderlijke gevallen, zoals transseksualiteit. Ik heb ik mijn universiteit gemaild, maar ze gaven me maar 2 opties:

1. Uitschrijving ongedaan maken tot mijn naam officieel gewijzigd is. Het diploma dat nu klaar ligt wordt dan nu niet opgehaald. Klein detail: collegeld moet wel betaald worden voor alle maanden. Dat gaat dus honderden euros kosten.
2. Ze geven een verklaring af dat hoort bij het diploma. Again, klein detail: Oude naam blijft op diploma dus bij iedereen waar ik solliciteer kom ik uit de kast.

Beide opties zijn onacceptabel. Het vervelende is dat mijn naam binnen 2 maanden officieel gewijzigd gaat worden. Een paar maandjes verschil dus, en dat geeft nu problemen. Lijkt er op dat ik ook naar de rechter moet....
Het DUO geeft je kostenloos een nieuw middelbaar onderwijs diploma, de hogeschool of uni kostenloos een nieuw diploma van de uni of hogeschool. Dit is door de minister van onderwijs zelf keihard gezegd in de tweede kamer, punt uit...

Ik heb nu alles nieuw, afgezien van dat pokke eind naar Groningen rijden, en Arike bijna ook. Zonder een cent te betalen uiteraard. 3 maanden wachten voor naamswijziging is overigens helemaal niet nodig, vraag de griffier maar om een stempel van geen bezwaar dan kun je morgen een nieuw paspoort ophalen... 8-)
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Miazara »

De decaan van mijn hbo had juridische zaken gemaild betreft het wijzigen van de voornamen (geslacht was nergens vermeld) en die heeft gezegd dat ik dat moet vragen aan de examen commissie. En die moeten er mee ingaan.

Juridische zaken gaf ook tevens de volgende link. http://www.nu.nl/politiek/2390986/nieuw ... ering.html" target="_blank . De examen commissie is op de hoogte gesteld van dat ik dit wil laten doen na 1 juli.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door LisaM »

Miazara schreef:De decaan van mijn hbo had juridische zaken gemaild betreft het wijzigen van de voornamen (geslacht was nergens vermeld) en die heeft gezegd dat ik dat moet vragen aan de examen commissie. En die moeten er mee ingaan.

Juridische zaken gaf ook tevens de volgende link. http://www.nu.nl/politiek/2390986/nieuw ... ering.html" target="_blank . De examen commissie is op de hoogte gesteld van dat ik dit wil laten doen na 1 juli.
Nu.nl???
Meid, hier een uitspraak van de baas, de minister van onderwijs: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 1-653.html" target="_blank
Het is dus officieel, het is jurisprudentie en het komt van de baas af. Kortom school, ophouden met miauwen en hier met dat nieuwe diploma... :evil:
Gebruikersavatar
Miazara
Berichten: 372
Lid geworden op: 02 jul 2013, 19:26
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Miazara »

Ze zitten niet te miauen maar zeggen dat dit via de eind examen commissie gaat en dat dit verder geen probleem is. En die nu.nl link kreeg ik van hun dus tja. Maar verder geen probleem dus.
Code Sorceress
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door LisaM »

Miazara schreef:Ze zitten niet te miauen maar zeggen dat dit via de eind examen commissie gaat en dat dit verder geen probleem is. En die nu.nl link kreeg ik van hun dus tja. Maar verder geen probleem dus.
Al komt het nieuwe diploma van de concierge...
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Mr.X »

Even een update.

Na wat heen en weer gemail heeft de universiteit toegegeven mij een diploma te geven wanneer de naamswijziging officieel is. Tot die tijd zit ik zonder diploma, maar op dit moment is dat geen probleem omdat er toch geen vacatures zijn. Ben wel blij dat ik niet alleen een verklaring krijg.

Nog wel een vraag. De rechtbank had op 20 maart de uitspraak gedaan dat mijn naamswijziging gehonoreerd is. 3 maanden later zou 20 juni zijn. Dit betekent dat mijn naam nu officieel veranderd zou moeten zijn. Maar als ik op mijnoverheid.nl check, dan staat daar nog gewoon mijn oude naam. Hoe lang duurt het na de beroepstijd van 3 maanden voordat de gemeente de administratie heeft aangepast? Reden dat ik dit vraag is dat ik graag via de vu alvast de verklaring tot geslachtwijziging wil aanvragen. Maar daar vragen ze je om je naam zoals die bekend is bij de gemeente. Op dit moment nog mijn oude naam, maar dat kan dus elk moment veranderen....
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Danielle »

Als je een uitspraak van de rechter hebt, dan is dat toch genoeg? Of moet je dan alsnog een verklaring van het Vumc hebben?
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Arike »

Mr.X schreef:Even een update.

Na wat heen en weer gemail heeft de universiteit toegegeven mij een diploma te geven wanneer de naamswijziging officieel is. Tot die tijd zit ik zonder diploma, maar op dit moment is dat geen probleem omdat er toch geen vacatures zijn. Ben wel blij dat ik niet alleen een verklaring krijg.

Nog wel een vraag. De rechtbank had op 20 maart de uitspraak gedaan dat mijn naamswijziging gehonoreerd is. 3 maanden later zou 20 juni zijn. Dit betekent dat mijn naam nu officieel veranderd zou moeten zijn. Maar als ik op mijnoverheid.nl check, dan staat daar nog gewoon mijn oude naam. Hoe lang duurt het na de beroepstijd van 3 maanden voordat de gemeente de administratie heeft aangepast? Reden dat ik dit vraag is dat ik graag via de vu alvast de verklaring tot geslachtwijziging wil aanvragen. Maar daar vragen ze je om je naam zoals die bekend is bij de gemeente. Op dit moment nog mijn oude naam, maar dat kan dus elk moment veranderen....
Ik zou adviseren: bel je geboortegemeente nog eens na... gemeenten blijken vaak traag te zijn in het wijzigen van je geboorteakte en vervolgens het doorgeven aan je woongemeente gaat ook niet altijd vlot ...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Mr.X »

Arike, je had gelijk. Ik zou vandaag bellen, maar zag net op mijnoverheid.nl dat mijn naam is aangepast. Heeft een week geduurd, maar staat nu ook goed.
Meteen een tweede vraag. Ik zag ook dat mijn geslacht is aangepast naar man. Is dit iets wat bij de naamswijziging hoort? En hoef ik nu niet via de VU mijn geslacht te laten aanpassen? Of is dat nog nodig voor het geboorteregister e.d? En als ik nu een paspoort zou aanvragen, komt daar dan meteen man op te staan? Beetje verwarrend zo.
Nathan90
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 jan 2013, 12:06
Gender: Trans FtM

Re: Diploma's en naamswijziging

Bericht door Nathan90 »

Pin me er niet op vast. Maar zover ik weet zijn naam en geslacht (tot morgen 1 juli in ieder geval) aan elkaar gebonden. Daarom dat naamswijzigingen in het verleden ook tegelijkertijd moesten met geslachtswijziging, na de operatie. Een man/vrouw mag niet een naam dragen die volledig behoord tot het andere geslacht. (unisex namen dus uitgesloten)