Nieuwe transgenderwet in werking

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Eva »

Robin; ik heb mijn twijfels. Als die ambtenaar gelijk heeft is de nieuwe wetgeving een farce.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Robin02
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 jun 2014, 07:07
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Robin02 »

Ps,
Wat ik wel heb gedaan bij mijn aanvraag voor een afspraak met de mevrouw van de burgelijke stand is ik heb bij de afspraak mail een pdf in gesloten waar in duidelijk beschreven werd dat ik het klinefelter syndroom heb, als mede 2 duidelijke dokumenten van 2 ( van elkaar ) onafankelijke psychologen waar in ook weer duidelijk vermeld staat hoe ik dit psychisch beleef en dat het een en ander met elkaar niet klopt en dat ik daar aan moest gaan werken ( met hun begeleiding ) om een leven als vrouw op te bouwen, en dat dit psychisch gezien voor mij het beste is.
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Claire »

Super als je het zo kan regelen Robin.
Maar de ambtenaar heeft het niet helemaal begrepen ben ik bang.
Maar geeft niet is in jouw voordeel :)
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door LisaM »

Claire schreef:Super als je het zo kan regelen Robin.
Maar de ambtenaar heeft het niet helemaal begrepen ben ik bang.
Maar geeft niet is in jouw voordeel :)
Totdat er een controle komt, wordt alles weer teruggedraaid...
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Sabrina40 »

Ik was de eerste Nederlandse, die van Tanja van Hengel zo'n deskundigenverklaring heeft mogen ontvangen. Ik ben nooit bij haar onder behandeling geweest, maar heb met haar, tijdens diverse transgender infodagen discussies gevoerd en ook nog een uitgebreide e-mail wisseling gehad. Ook heeft mijn partner tijdens die transgender infodag in Rotterdam nog een workshop voor partners van transgenders bij haar gevolgd en heb ik natuurlijk door mijn reeds tientallen jaren durende RLE met formele voornaam wijziging ook een stevige objectieve indicatie voor de duurzaamheid van mijn gevoelens. Daardoor was voor mij het verkrijgen van die deskundigenverklaring, in een enkel consult met een heel ontspannen atmosfeer, geen enkel probleem.

Maar omdat haar bevoegdheid in deze nog niet gelijk op 1 juli in het BIG register was opgenomen, werd die verklaring in eerste instantie door mijn geboortegemeente Den Haag geweigerd. Zij had echter op 10 juni wel die speciale cursus op het VUmc al doorlopen en heeft voldoende ervaring in de behandeling van transgender mensen. Dit is achteraf door het CIBG met terugwerkende kracht naar 1-7-2014 gecorrigeerd. Dit is door de gemeente Den Haag geaccepteerd en inmiddels ben ik in het BRP nu volledig officieel een vrouw en mijn nieuwe paspoort komt over een paar dagen.
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Amy »

Ik had vandaag een gesprek met mijn psychologe bij het VU en ze vertelde mij dat ze van iemand gehoord had dat je met deze regeling niet je voorletters aan kan passen zonder een rechtzaak, alleen je naam. Ze maakte er wel duidelijk bij dat ze dit maar van iemand gehoord had en er verder niets van wist.
Dit kwam voor mij best wel wat als een schok omdat mijn nieuwe naam met een andere letter begint en omdat ik mijn doopnamen compleet kwijt wil inclusief de daar bij horende voorletters.

Maargoed ik ben nu dus een beetje gaan zoeken naar hoe het zit en in dit http://www.transvisie.nl/transvisie.nl/ ... -juridisch" target="_blank artikel van Transvisie staat dat je al je voornamen kunt wijzigen.
...
Heb je de getekende deskundigenverklaring dan ga je daarmee naar de gemeente waar je bent geboren. De ambtenaar van de Burgerlijke Stand maakt een aantekening op je geboorteakte. Je kunt op hetzelfde moment ook je voornamen wijzigen. Deze veranderingen zijn kostenloos.
...
Ik neem aan dat je ze ook weg kan laten halen dan maar ik lees verder niets over voorletters dus zit daar nog een beetje mee in de knoop.
Is er iemand van jullie die hier misschien ervaring mee heeft of meer over weet?
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door diederique »

Amy, stop snel met piekeren (en schaamte voor deze VU-psych).
Met de deskundige verklaring kun je én je geslacht én je voornaam(en) én dus ook je voorletters volledig laten wijzigen bij de correctie op je geboorte aktie.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Anouk87
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 mar 2012, 09:36
Gender: Vrouw
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Anouk87 »

Doopnamen schrappen is geen probleem. Op je id kaart staat dit onder voornamen en die kun je gewoon laten aanpassen.
Ik had een multifunctionele naam en heb die dus gelaten voor wat het was. Mijn geslacht is wel gewijzigt en mijn doopnamen zijn geschrapt.

Geen zorgen dus. Komt wel goed
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Emma »

Toevoegen ook niet trouwens. Ik heb mijn originele voornamen gehouden maar de E van Emma past nergens bij, dus die staat er nu voor. Vier voorletters/namen in plaats van drie, het is wat veel maar vooral mijn moeder was er erg blij mee dat ik mijn oude namen niet overboord zette. Ik heb er geen moeite mee en voor haar helpt het weer een beetje met de acceptatie.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe transgenderwet in werking

Bericht door Sabrina40 »

Amy schreef:Ik had vandaag een gesprek met mijn psychologe bij het VU en ze vertelde mij dat ze van iemand gehoord had dat je met deze regeling niet je voorletters aan kan passen zonder een rechtzaak, alleen je naam. Ze maakte er wel duidelijk bij dat ze dit maar van iemand gehoord had en er verder niets van wist.
Dit kwam voor mij best wel wat als een schok omdat mijn nieuwe naam met een andere letter begint en omdat ik mijn doopnamen compleet kwijt wil inclusief de daar bij horende voorletters.
Het is toch absoluut uiterst stuitend dat een psychologe van nota bene het genderteam van het VUmc, die geacht wordt zorg te verlenen aan mensen die een probleem hebben met hun genderbeleving, alleen maar de klok heeft horen luiden over een voor dit soort mensen zo uiterst belangrijke wetswijziging, die o.a. ook op dit forum de gemoederen al vele maanden bezighoudt. Hoe is het toch mogelijk dat het VUmc psychologen, die niet eens de doodsimpele moeite nemen om zich in de voor dit soort patiënten zeer belangrijke maatschappelijke veranderingen ook maar heel even serieus te verdiepen, als volwaardige zorgverlener inzet ? Enige interesse in de omgeving, waarin een betrokken patiënt moet leven, zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn. Hoe kan in hemelsnaam zo'n psychologe zich de opmerking veroorloven, dat zij verder van niets weet ?!