Nieuwe chat! Zie dit topic.

BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Shana »

Ik heb me vandaag in laten schrijven bij een nieuwe tandarts. Geslachts- en naamswijziging zijn al een tijdje rond, dus alle info op m'n id klopt.

M'n vorige tandarts had uit zichzelf al zoveel mogelijk mr's naar mw's aangepast in mijn dossier. Wat zij over het hoofd hebben gezien of niet konden wijzigen heb ik zelf nog aangepast cq in de vuilnisbak gegooid. Ook dat allemaal in orde dus.

Ik werd door de baliemedewerkster van de tandartspraktijk en nog een medewerker welkom geheten als nieuwe patient en werd uiteraard (zoals ik dat gewend ben) steeds mevrouw genoemd. Ze vroeg of ik niet tevreden was over mijn vorige tandarts. Ik zei dat ik de voorkeur geef aan een tandarts in de buurt. De echte reden waarom ik weg ben gegaan bij die tandarts is dat die mensen daar totaal niet konden omgaan met mijn 'verandering'. Ik vermoed dat het ze bloednerveus maakte. Ik ben er 20 jaar patient geweest en ging er steeds meer met tegenzin heen en dacht uiteindelijk aju! Ik was echt helemaal klaar met die man (iets minder met de dames die er werkten). Dit wilde ik uiteraard niet zeggen bij de nieuwe tandarts..

We namen wat gegevens door. Geen vragen, geen blikken, niks. Ze vroeg of ik een tandartsverzekering had. Ehhh ehhh ehhh ik neem aan van wel maar weet niet precies wat voor verzekering enzu? Totaal niet over nagedacht.. Echt blond weer. Ik vroeg aan haar of zij dat niet kon nagaan aangezien ze de gegevens van mijn zorgverzekering voor haar had liggen. Alweer dom van me.. Ze keek in de computer en opeens bespeurde ik een verwarde blik in haar gezicht. Ik dacht ja hoor, daar gaan we weer, f****** computers. Niet op reageren dacht ik, misschien kijkt ze altijd zo naar haar beeldscherm hehe. Zegt ze opeens dat ze in m'n gba gegevens (heet geen gba meer, maar goed) een ander adres ziet. Huh? Ik ben de laatste 12 jaar niet verhuisd. Toen noemde ze m'n geboorteplaats. Ik zeg ja daar ben ik geboren, maar ik woon op het adres dat ik heb ingevuld op het inschrijfformulier.. Meteen twee afspraken gemaakt en daar gingen we weer (m'n man was erbij, die zich overigens helemaaaal niet druk maakt over dit soort zaken).

Later bedacht ik me opeens dat ik een tijd geleden geheimhouding van GBA/BRP had aangevraagd. Waarom? Omdat ik in mijn.overheid.nl zag dat er onder mijn BRP gegevens bij historie een link staat genaamd 00-00-0000 en als je daar op klikt je gewoon doodleuk m'n oude voornamen/geslacht/etc. ziet staan. Hoe effed up is dat? Ik zag zojuist eigenlijk pas dat er inderdaad nu sprake zou moeten zijn van geheimhouding van mijn gegevens. Toen ik geheimhouding aanvroeg wist ik eigenlijk niet eens precies wat het inhield, maar het klonk wel goed lol. Ik ben erg gehecht aan m'n privacy.

Weet iemand hoe het precies zit met geheimhouding van BRP gegevens?

Op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... s-aan.html" target="_blank staat 'Uw gegevens uit de Basisregistratie personen (BRP) worden dan niet aan derden verstrekt'. Maar ik neem aan dat zorgverleners geen derden zijn. Kunnen die dan wel gewoon alle BRP gegevens zien? En hebben zij ook toegang tot de historie (die ik zo graag achter me wil laten..)? Die baliemedewerkster wist me mijn geboorteplaats te zeggen. Zien zorgverleners dan gewoon alle BRP gegevens inclusief historie? Dat zou in ieder geval haar verwarde blik verklaren..
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Emma »

Nee, ze kunnen niet alles zien. Wat jij moet doen is bij Burgerzaken in je woongemeente vragen of ze de historische gegevens willen verwijderen.... Dan weet je zeker dat het, behalve in het papieren geboorteregister, nergens meer terug te vinden is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Danielle »

Hoe het met de geheimhouding zit weet ik niet, ik wist niet eens dat het mogelijk was. Ik weet wel dat je na een naam en geslachtswijzing kan vragen om je oude gegevens te laten wissen uit de BRP. Bij de brief die ik van de gemeente kreeg om te bevestigen dat de wijziging verwerkt was zat daar een formulier voor bij. Na het wissen van de historische gegevens kan alleen nog in het geboorteregister en in de BRP gegevens van je ouders nog teruggevonden worden dat je ooit een naam en (juridische) geslachtswijzing hebt gehad. Alleen je ouders zelf kunnen die historische gegevens laten wissen/aanpassen.

Er zijn een flink aantal instellingen die toegang hebben tot de BRP, waaronder zorgverzekeraars en grote zorginstellingen. Je vind de hele lijst hier: http://www.bprbzk.nl/BRP/Informatiebank ... tabelregel" target="_blank (in de kolom rechts staat ook een pdf-link). Daar staat ook bij elke instelling wat ze te zien krijgen en waarom ze daar toegang toe hebben.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Shana »

Bij mij zat er geen formulier bij. Ik heb net dus zelf maar een brief geschreven naar publiekszaken met het verzoek de historie te verwijderen. Heb er een kopie van m'n id kaart bij gedaan. Morgen op de post. Later misschien nog even zeuren bij m'n ouders hahaha.

Geheimhouding wordt ook gebruikt door vrouwen in een blijf-van-mijn-lijf huis trouwens. Je kan het gewoon online met digid aanvragen. Historie uit BRP verwijderen kan dan weer niet online..

Ik ga even kijken naar die link Danielle, dank je.
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door doll89 »

Ik heb naar mijn gemeente een email gestuurd (volgens mij wel met kopie paspoort) met de vraag of ze mijn historische gegevens willen verwijderen.
Ik had op dit forum gelezen van iemand dat dit artikel 2.57 lid 3 van de wet BRP heet, dus dat heb ik erbij vermeldt.
Afgelopen week heb ik na 1.5 maand een brief thuis ontvangen, dat ze het hebben verwijderd en/of overgeschreven met nieuwe gegevens oid. :)
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Shana »

doll89 schreef:Ik heb naar mijn gemeente een email gestuurd (volgens mij wel met kopie paspoort) met de vraag of ze mijn historische gegevens willen verwijderen.
Ik had op dit forum gelezen van iemand dat dit artikel 2.57 lid 3 van de wet BRP heet, dus dat heb ik erbij vermeldt.
Afgelopen week heb ik na 1.5 maand een brief thuis ontvangen, dat ze het hebben verwijderd en/of overgeschreven met nieuwe gegevens oid. :)
Dank je. Brief is al op de post, maar ik ga dat artikel 2.57 lid 3 van de wet BRP even onthouden voor het geval ik ze nogmaals moet contacteren.

Staat er in dat artikel dat iemand het recht heeft om de historische gegevens te verwijderen? Moet ik dat zo interpreteren?
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Shana »

Vandaag naar nieuwe tandarts geweest en niks aan het handje :)
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Shana »

Kreeg vanochtend een e-mail van gemeente dat mijn historische gegevens zijn verwijderd :D

En heb mijn.overheid.nl gecheckt en zijn inderdaad weg :D

Kga vandaag ook meteen maar een brief sturen op naam van m'n ouders naar hun woongemeente ook met het verzoek mijn historische gegevens uit hun brp te verwijderen. Of ik mail ze, maar dat kan misschien niet vanaf m'n eigen mail adres. Mss tegen m'n vader zeggen mail dit en dat naar die en die lol.
Summer
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2014, 17:21
Gender: Vrouw
Locatie: Soest

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Summer »

Je kan ook wachten tot jan 2015 dan gaat de nieuwe brp software drie punt nogwat in werking en worden al jouw brp wijzigingen automatisch ook bij anderen doorgevoerd. (nu nog niet)
Zou in oktober al gebeuren, maar het is drie maanden uitgesteld.
Dat kan handig zijn als gekoppelde mensen in jouw geschiedenis niet mee willen werken.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Emma »

Wat ik gehoord heb gaat dat niet achteraf nog automatisch...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]