geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Aliss »

UPDATE

Na successvol online formulier te hebben ingevuld en opgestuurd naar landelijke taken afdeling in Den Haag kreeg ik een e-mail terug met benodigde documenten evt. in te vullen en terug sturen:

- originele deskundige verklaring
- bijgevoegd formulier "aangifte wijziging geslacht en voornamen"
- een origineel gewaarmerkt afschrift van de buitenlandse akte voorzien van een apostillestempel en eventueel vertaald.

Nou, de eerste twee items zijn geen probleem, aangezien ik in bezit ben van de verklaring, en formuliertje invullen is zo gebeurd. Maar de buitenlandse akte is een ander verhaal. Aangezien ik niet in het bezit ben van de akte zit ik vast. Ik heb mijn hoop opgegeven om de akte te veranderen. Ik heb al genoeg aan de "effecten" van de hormonen, en in dit geval levert deze procedure mij meer (onnodige) frustratie en pijn dan blijschap. Zei ik blijschap? Die is nergens te bekennen.....
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Naar aanleiding van het probleem, dat de nu gewijzigde BW 1:28 over de geslachtswijziging nog steeds geen rekening houdt met mensen, die zich noch man noch vrouw of juist beide tegelijk voelen, heeft de Staatsecretaris Teecen aan de Universiteit Utrecht een onderzoekopdracht verstrekt om na te gaan, wat de mogelijkheden en consequentie zijn van een eventueel weglaten van deze V/M geslachtsindicatie op bijvoorbeeld het paspoort en de BRP (Basis Registratie Personen, opvolger van de GBA)) .

Eind februari worden de resultaten van deze studie openbaar gemaakt. Op 13 maart vindt, naar aanleiding hiervan, een studiemiddag plaats bij de Vereniging voor Vrouw en Recht on Utrecht. Ik ben heel benieuwd, wat we daar te horen gaan krijgen.
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Jeste »

Nou, dan kan ik straks weer een nieuwe identiteitskaart aanvragen....

Nee, dat zal ik niet gaan doen. Ik vind het prima om als "mevrouw" in de BasisRegistratie Personen (BRP) te staan. Hoe ik dan vervolgens omga met het vrouw zijn, dat is mijn eigen zaak.
Wel ben ik natuurlijk blij om te lezen dat hier onderzoek naar gedaan wordt en hopelijk komt deze mogelijkheid er uiteindelijk.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Ho ho Jeste, natuurlijk is dit jouw eigen zaak. Maar je weet toch ook, hoe lang het gewoon van kracht worden van BW 1:28 in beslag heeft genomen. En hier gaat het om een eerste studie naar de mogelijke gevolgen van het eventueel afschaffen van de M/V registratie in de BRP. Dat is alleen een klein eerste stapje op een weg, waar volgens een eerdere studiemiddag hele grote internationale barrières voor zullen moeten worden geslecht. Dus maak je absoluut geen enkele zorg over het weer een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Je huidige nieuwe paspoort is 10 jaar geldig en ook daarna zal enige verandering in die M/V registratie, met alle internationale implicaties daarvan, nog wel niet rond zijn.

In 1950 liepen mensen zoals jij en ik, die toen al duidelijk uiting aan hun gevoelens wilden geven, een grote kans om in een gesloten psychiatrische inrichting met behulp van electro shocks "genezen" te moeten worden. En als je, zoals wij nu doen, ons toen al gewoon op straat begaven, dan zat je binnen de kortste keren met een stevige boete, wegens aanstoot gevend gedrag en verstoring van de openbare orde, in een politiecel te wachten op familie of vrienden, die je met een zak met "gewone" kleren kwamen verlossen. Pas daarna volgden de eerste operaties in Casablanca. En kijk nu zelf, waar wij nu inmiddels zijn beland. Nog steeds zeker niet ideaal. Maar dit soort maatschappelijke acceptaties veranderen absoluut op langere termijn uiterst evident, maar geduld is en blijft wel een noodzakelijke zaak en dat is, als je in het nu leeft, natuurlijk wel heel moeilijk.

En in een interview met Arie Boomstra hoorde ik hem nog zeggen, dat naarmate wij hier verder voortgaan in onze acceptatie van HLBT gedachten, onze collega's in de Oostblok en Arabische landen het helaas steeds moeilijker gaan krijgen, omdat dit steeds feller als die "verdorven Westerse invloeden" zal worden bestreden.
Aliss
Berichten: 525
Lid geworden op: 15 nov 2013, 07:06
Gender: Vrouw
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Aliss »

Sabrina40 schreef:
Eind februari worden de resultaten van deze studie openbaar gemaakt. Op 13 maart vindt, naar aanleiding hiervan, een studiemiddag plaats bij de Vereniging voor Vrouw en Recht on Utrecht. Ik ben heel benieuwd, wat we daar te horen gaan krijgen.
Is het openbaar voor publiek?
:hbeat: Decide that you want it more than you are afraid of it :hbeat: :hug:
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Aliss schreef:
Is het openbaar voor publiek?
Dat weet ik eigenlijk niet zeker, maar je zou dat natuurlijk kunnen informeren bij : [email protected] . Het is wel een vereniging met een ledenbestand. Zelf ben ik eerder op hun jubileum symposium geweest, omdat ik bij een van de panelleden op die bijeenkomst ook in een werkgroep zit en nu kreeg ik dus persoonlijk een uitnodiging voor deze bijeenkomst. Maar na mijn aanmelding wilde het secretariaat nog wel weten, namens welke organisatie ik daar zou verschijnen. Nu zit ik wel in de Deelnemersraad van de TNN en ook nog in een andere werkgroep in dit vlak, maar ik kom naar dit symposium puur op persoonlijke titel en dat lijkt dus geen probleem. Je moet wel van te voren aangemeld zijn en dat kun je natuurlijk op dat e-mail adres proberen. En als de zaal nog niet volgeboekt is lukt het je mogelijk.
ada
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 nov 2012, 15:21
Gender: Vrouw
Locatie: hoogvliet

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door ada »

HOERA :D
Heb na 5 maanden via Den Haag eindelijk bericht ontvangen van gemeente Rotterdam dat mijn geboorteakte is gewijzigd.
Ipv. man naar vrouw ------------voornaam ipv. Adrian naar Adriana.
Geduld wordt uiteindelijk beloond!!
Wees je zelf en niet een ander
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Claire »

ada schreef:HOERA :D
Heb na 5 maanden via Den Haag eindelijk bericht ontvangen van gemeente Rotterdam dat mijn geboorteakte is gewijzigd.
Ipv. man naar vrouw ------------voornaam ipv. Adrian naar Adriana.
Geduld wordt uiteindelijk beloond!!

Gefeliciteerd Adriana :D :hug:
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

ada schreef:HOERA :D
Heb na 5 maanden via Den Haag eindelijk bericht ontvangen van gemeente Rotterdam dat mijn geboorteakte is gewijzigd.
Maar als je die wijziging van je geboorte akte zelf rechtstreeks in je geboortegemeente Rotterdam had aangevraagd en daarmee vervolgens naar het gemeentehuis van je huidige woonplaats Den Haag was gegaan, dan had die hele procedure binnen een maand rond geweest. Maar in ieder geval gefeliciteerd met het resultaat.

Maar ter informatie aan andere forumleden : Ik moest helaas eerst tot 27 juli 2014 wachten op het feit, dat het BIG register de officiële bevoegdheid in deze van Mevrouw Tanja van Hengel eindelijk via hun website doorgaf. Maar vervolgens kon ik daarmee naar mijn geboortegemeente Den Haag. Op 2 of 3 juli kreeg ik daarop de aanvulling met mijn nieuwe geslachtsvermelding in hun geboorteregister toegestuurd en daarmee ben ik gelijk naar het gemeentehuis van mijn woonplaats getogen. Vervolgens kreeg ik al op 7 augustus 2014 in mijn huidige woongemeente mijn nieuwe paspoort overhandigd.
ada
Berichten: 73
Lid geworden op: 25 nov 2012, 15:21
Gender: Vrouw
Locatie: hoogvliet

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door ada »

Sabrina40 schreef:
ada schreef:HOERA :D
Heb na 5 maanden via Den Haag eindelijk bericht ontvangen van gemeente Rotterdam dat mijn geboorteakte is gewijzigd.
Maar als je die wijziging van je geboorte akte zelf rechtstreeks in je geboortegemeente Rotterdam had aangevraagd en daarmee vervolgens naar het gemeentehuis van je huidige woonplaats Den Haag was gegaan, dan had die hele procedure binnen een maand rond geweest. Maar in ieder geval gefeliciteerd met het resultaat.

Maar ter informatie aan andere forumleden : Ik moest helaas eerst tot 27 juli 2014 wachten op het feit, dat het BIG register de officiële bevoegdheid in deze van Mevrouw Tanja van Hengel eindelijk via hun website doorgaf. Maar vervolgens kon ik daarmee naar mijn geboortegemeente Den Haag. Op 2 of 3 juli kreeg ik daarop de aanvulling met mijn nieuwe geslachtsvermelding in hun geboorteregister toegestuurd en daarmee ben ik gelijk naar het gemeentehuis van mijn woonplaats getogen. Vervolgens kreeg ik al op 7 augustus 2014 in mijn huidige woongemeente mijn nieuwe paspoort overhandigd.
Nog ff dit Sabrina: Woon in Rotterdam maar omdat ik in Duitsland geboren bent moest ik dit doen via Den Haag landelijke taken.
In Rotterdamse stadhuis zei mij dat de procedure niet anders kon, we kunnen je niet helpen zei de ambtenaar in rotterdam vandaar dat het lang duurde.
Moest geboorte akte in Duitsland aanvragen, ja jeetje was 1945 maar heb het gelukkig ontvangen 4stuks 40 euro.
Den Haag heeft me landelijk ingeschreven en ook Rotterdam.
Wees je zelf en niet een ander
Plaats reactie