Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door diederique »

Nog even en de strijd om de zorgpolissen 2016 brandt weer los. Helaas ontdekken jaarlijks veel T's in transitie dat hun verzekering moeilijk doet. De ideale verzekering beslaat niet, die is dus ook niet met een soort stemadvies aan te wijzen. Je moet het zelf afwegen. Dat je portemonnee niet oneindig is, is logisch. Probeer echter voor het jaar begint na te gaan of je tegen bepaalde kosten gaat aanlopen (hormonen, epilatie, operaties en al die telefoontjes en postzegels om je verzekeraar tot andere gedachten te bewegen ); zorg dat goedkoop geen duurkoop wordt als je het uiteindelijk toch allemaal zelf blijkt te moeten bekostigen.
Bedenk voor je besluit te blijven, van polis te veranderen of een andere zorgverzekeraar te kiezen het volgende:

Vrij naar de Consumentenbond:
"a. Ik wil zelf mijn zorgverlener kunnen kiezen ook al is de premie hoger; of als je dit niet vindt maar wel medicijnen gebruikt en het een probleem vindt gedwongen te worden naar een ander/goedkoper medicijn over te moeten stappen. Kies een RESTITUTIE-polis (duurder).
b. Ik hecht niet aan een gekozen zorgverlener en vind het ook geen probleem om eventueel gedwongen te worden over te stappen op een ander/goedkoper medicijn, maar wil wel in ieder ziekenhuis terecht kunnen. Kies een NATURA-polis (gemiddeld)
c. Ik hecht niet aan een gekozen zorgverlener en vind het ook geen probleem om eventueel gedwongen te worden over te stappen op een ander/goedkoper medicijn en hecht er ook niet aan om in ieder ziekenhuis terecht te kunnen. Kies een BUDGET-polis (goedkoper)"
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Lara25
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 sep 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Lara25 »

Ik weet dat er geen beste zorgverzekeraar bestaat voor TG mensen. Maar ik kan er maar weinig info over vinden welke ik moet hebben. Ik wil best wat meer betalen per maand, maar dan wil ik wel graag dat de basisdingen zonder gedoe gewoon vergoed worden. Zoals hormonen/psychologen/dexa scan etc. Heeft iemand een zorgverzekeraar die dat gewoon vergoed?
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Ylse »

Afgaand op wat Alwin Man telkens beweert zouden zowel De Friesland zorgverzekeraars en De Amersfoortse de beste papieren hebben. Aangezien ik nu bij de Friesland zit kan ik alleen afgaan op wat zij bieden. En ja ik moet soms in de pen om mijn gelijk te krijgen, en dat lukt dan eigenlijk ook wel altijd.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Danielle »

Ik heb bij ONVZ tot nog toe geen problemen gehad. Alles wat vergoed dient te worden is gewoon vergoed, met aftrek van mijn eigen risico natuurlijk. Ik ben nu aan het wachten op de toestemming voor extra behandelingen ontharen in mijn gezicht. Benieuwd hoe ze daar mee omgaan.

Wat er vanuit de basisverzekering vergoed moet worden:
- Diagnostisch traject bij genderteam
- Consulten door endocrinoloog
- Consulten en controles door chirurg
- Alle bloedonderzoeken die deze artsen vragen
- Dexascan
- Geslachtsaanpassende operatie (vaginaplastiek in elk geval, ik weet niet precies wat de transmannen vergoed krijgen)
- Hormonen (daar kan een deel eigen bijdrage worden gevraagd)
- De eerste 10 behandelingen laserontharen in het gezicht (verzekeraars moeten daar verplicht toestemming voor geven)

Let wel dat je bij naturapolissen beperkt kan worden in je artsenkeuze, in plekken waar je onderzoeken kan laten uitvoeren (al kan ik me niet voorstellen dat een verzekeraar géén contracten met het VUmc heeft). Ook voor de huidtherapeut kan een verzekeraar beperkingen opleggen wat betreft behandelaars.

Daarentegen kan het zo zijn dat extra's zoals de eigen bijdrage voor medicijnen uit een aanvullende polis vergoed kan worden. Zo wordt de Vitamine D die de endocrinoloog me voorschrijft in mijn geval gewoon vergoed. Ook van de fertiliteitskliniek heb ik geen rekeningen gehad, alleen de bijdragen voor de opslag van sperma betaal ik zelf.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Lara25
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 sep 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Lara25 »

Danielle schreef:Ik heb bij ONVZ tot nog toe geen problemen gehad. Alles wat vergoed dient te worden is gewoon vergoed, met aftrek van mijn eigen risico natuurlijk. Ik ben nu aan het wachten op de toestemming voor extra behandelingen ontharen in mijn gezicht. Benieuwd hoe ze daar mee omgaan.

Wat er vanuit de basisverzekering vergoed moet worden:
- Diagnostisch traject bij genderteam
- Consulten door endocrinoloog
- Consulten en controles door chirurg
- Alle bloedonderzoeken die deze artsen vragen
- Dexascan
- Geslachtsaanpassende operatie (vaginaplastiek in elk geval, ik weet niet precies wat de transmannen vergoed krijgen)
- Hormonen (daar kan een deel eigen bijdrage worden gevraagd)
- De eerste 10 behandelingen laserontharen in het gezicht (verzekeraars moeten daar verplicht toestemming voor geven)

Let wel dat je bij naturapolissen beperkt kan worden in je artsenkeuze, in plekken waar je onderzoeken kan laten uitvoeren (al kan ik me niet voorstellen dat een verzekeraar géén contracten met het VUmc heeft). Ook voor de huidtherapeut kan een verzekeraar beperkingen opleggen wat betreft behandelaars.

Daarentegen kan het zo zijn dat extra's zoals de eigen bijdrage voor medicijnen uit een aanvullende polis vergoed kan worden. Zo wordt de Vitamine D die de endocrinoloog me voorschrijft in mijn geval gewoon vergoed. Ook van de fertiliteitskliniek heb ik geen rekeningen gehad, alleen de bijdragen voor de opslag van sperma betaal ik zelf.
Duidelijk verhaal, hartstikke bedankt hier kan ik wat mee!
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Amy »

Danielle schreef:...
Wat er vanuit de basisverzekering vergoed moet worden:
...
- Consulten door endocrinoloog
...
- Alle bloedonderzoeken die deze artsen vragen
...
Dat is waar we het vanmiddag over hadden Lara. Zoals Danielle hier ook aangeeft moeten ze dat gewoon vergoeden.
Lara25
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 sep 2014, 21:27
Gender: Vrouw

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Lara25 »

Ik heb alles er even bij gepakt en ga ze zo bellen. Ik zie wel hoe het loopt!
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Veronica »

Succes :)
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door EvelienArts »

Ik kom er zojuist achter dat ik een butget polis heb dus die ga ik mooi veranderen (net op de chat van zilverenkruis wat informatie gevraagd meld die vrouw van weet u dat u een butget polis heeft en het VUMC dan niet vergoed word? en u dus beter uw polis kunt laten omzetten. Pff ben ik ff blij dat ik die chat om hulp vroeg omtrent vergoedingen:o
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: Zorgpolis 2016; nog...nachtjes slapen

Bericht door Saskia »

Ik zit bij vgz (is wel wat duurder) maar kom weinig problemen tegen. Alleen de vergoeding van haarwerk was even lastig (eerst afgewzen) maar ddarna geen probleem meer gehad. Het enige is dat ze alle facturen voor het ontharen verkeerd boeken nl op aanvullend terwijl het uit de basis moet. Ik laat het steeds corrigeren en zij beginnen daar nu moe van te worden. Laatse wijziging had tot gevolg dat ze voor die factuur een tweede betaling hebben gedaan. Dus mij hoor je even niet klagen.

Saskia
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Plaats reactie