Nieuwe chat! Zie dit topic.

wanneer naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
laura2016
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 dec 2015, 07:13
Gender: Transgender
Locatie: Vaals

wanneer naamswijziging

Bericht door laura2016 »

Ik leef momenteel bijna voor 100% als vrouw en begin het steeds lastiger te vinden om mijn oude naam steeds te moeten gebruiken.
Ik wacht op een oproep voor de diagnostische fase. Vanaf wanneer kan ik het VU vragen mij een brief te geven zodat ik een naamswijziging kan aanvragen bij de gemeente ?
Laura
Anouk
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 mar 2016, 11:00
Gender: Vrouw

Re: wanneer naamswijziging

Bericht door Anouk »

Beste Laura,

Het Vumc geeft pas een deskundigenverklaring af na de diagnose en dus na de diagnostische fase.
Je kunt altijd een verzoek indienen voor zo'n verklaring, ook als je niet onder behandeling bent bij het Vumc, maar ga er maar van uit dat ze je vertellen dat er eerst een diagnose dient te worden gesteld aan de hand van het door Vumc gehanteerde protocol. Bovendien kost het opstellen van zo'n verklaring buiten je behandeling om 200 of 250 euro. (na diagnose betaal je 65 euro om de verklaring op te laten stellen)

Op de website van het Vumc/zorgcentrum genderdysforie staat de volgende tekst over dit onderwerp:

""De wet wijziging geslacht geboorteakte

Vanaf 1 juli 2014 is het voor Nederlanders van 16 jaar en ouder mogelijk om op grond van een verklaring transgender de aanduiding van het geslacht in de geboorteakte te wijzigen.

Een verklaring transgender kan worden verstrekt door een deskundige als die er voldoende van overtuigd is dat de wens van een persoon om tot het andere geslacht te behoren realistisch en blijvend is. In dat geval kan de ambtenaar van de burgerlijke stand de vermelding van het geslacht in de akte van de geboorte aanpassen. Ook kan de voornaam (of voornamen) van de persoon in kwestie gewijzigd worden.

Tot 1 juli 2014 kon het geslacht in de geboorteakte alleen via de rechter gewijzigd worden indien er sprake was van fysieke aanpassing aan het gewenste geslacht en absolute onvruchtbaarheid. Meer informatie over deze wet vindt u op de website van Rijksoverheid . ""
Nothing changes as everything changes
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: wanneer naamswijziging

Bericht door Claire »

Zijn er inmiddels niet mee deskundigen waar je deze verklaring kan halen?
Misschien heb je de verklaring dan sneller en goedkoper.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Gebruikersavatar
Claire
Berichten: 1129
Lid geworden op: 05 feb 2013, 00:21
Gender: Vrouw
Locatie: Almere

Re: wanneer naamswijziging

Bericht door Claire »

Meer deskundigen bedoel ik dus
Laatst gewijzigd door Claire op 23 mar 2016, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Anouk
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 mar 2016, 11:00
Gender: Vrouw

Re: wanneer naamswijziging

Bericht door Anouk »

Ja Claire, dit is correct. De betreffende deskundige dient dan ingeschreven te staan in het BIG-register met de aantekening 'gender' . BIG staat voor beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Dit register is vindbaar op http://www.bigregister.nl.

Bron : https://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcent ... skundigen/
Nothing changes as everything changes