Nieuwe chat! Zie dit topic.

Diploma's op oude naam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Diploma's op oude naam

Bericht door AnjaE »

Net even snel het forum doorzocht op "diploma" en behalve dit topic over wat we gestudeerd hebben niet gevonden wat ik zocht, dus stel de vraag hier maar gewoon ;)

@admins/mods -- als er wel zo'n topic is en ik domweg eroverheen gekeken heb, dan gewoon deze wegdoen hoor.

Ik kwam erop ook vanwege de topic over je nieuwe naam. De vraag is deze - hoe ga je om met het feit dat je diploma's, certificaten en je cv allemaal gebaseerd zijn op je oude naam? Op een gegeven moment wordt je nieuwe naam geregistreerd in de GBA en kun je je verzekeringen enz. gaan inlichten, maar kun je je diploma's etc. ook laten omzetten? Of moet je eeuwig je verhaal klaarhebben als een kopie wordt verlangd en er een andere naam op blijkt te staan?

CV (en LinkedIn etc.) is makkelijk aangepast, maar wat als er een referentietelefoontje moet worden gedaan naar een oude werkgever? Lijkt me best eng eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door Danielle »

Diploma's kan je laten vervangen, je moet dan wel de oude versies inleveren. Voor een en ander kan je terecht bij de examencommissie van de opleiding waar je je diploma hebt gehaald.

Mochten ze lastig doen (bij mij was vragen al genoeg): Er ligt een uitspraak van de commissie gelijke behandeling: Diploma's, zelfs een universitaire bul, moeten op verzoek worden vervangen door een nieuw origineel. Je hoeft geen genoegen te nemen met een afschrift uit het diplomaregister van de Dienst Uitvoering Onderwijs.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Amy
Berichten: 714
Lid geworden op: 18 feb 2014, 20:37
Gender: Vrouw

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door Amy »

Je kunt ook op de website van Duo inloggen met je DigiD en daar een PDF met certificaat downloaden waarop al je behaalde diploma's staan wat volgensmij voldoende is om te bewijzen dat je ze hebt gehaald. Als je je naam al hebt laten veranderen staat dat direct daar goed op. Tenzij je echt de fisieke diploma's wil hebben is dit mogelijk een oplossing.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door Danielle »

Niet alle bedrijven nemen genoegen met dat afschrift van het diplomaregister. Vooral in Angelsaksische kringen is het kunnen tonen van je originele diploma van belang. De uitspraak van de commissie gelijke behandeling is ook in een zaak van iemand die in de VS wilde gaan werken. Daar is het een conventie om je bul ingelijst aan de muur te hangen. Zodanig, dat als je dat niet doet er gelijk vragen komen.

En ik vind het gewoon fijn om mijn diploma's met de juiste naam te hebben.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door Citizen Erased »

Je kunt via DUO (https://duo.nl/particulier/diplomas/ove ... jzigen.jsp), als gevolg van geslachtswijziging, gratis vervangende documenten aanvragen. Wel de originele documenten en kopie ID meesturen. Bepaalde diploma's moet je vervolgens wel persoonlijk ophalen in Groningen dacht ik, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door Danielle »

Die VAE is dus geen diploma, maar slechts een afschrift van uit het diplomaregister. In theorie heeft dat dezelfde juridische waarde, bedrijven, vooral die in Engelstalige landen denken daar dus vaak anders over.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Meisje1991
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mar 2013, 07:16
Gender: Trans MtF

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door Meisje1991 »

Citizen Erased schreef:Je kunt via DUO (https://duo.nl/particulier/diplomas/ove ... jzigen.jsp), als gevolg van geslachtswijziging, gratis vervangende documenten aanvragen. Wel de originele documenten en kopie ID meesturen. Bepaalde diploma's moet je vervolgens wel persoonlijk ophalen in Groningen dacht ik, dat dan weer wel.
Diploma's van het voortgezet onderwijs moesten persoonlijk worden opgehaald in Groningen. De exemplaren van het beroepsonderwijs moeten geregeld en opgehaald worden bij de onderwijsinstelling, is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
AnjaE
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 apr 2016, 18:54
Gender: Transgender
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door AnjaE »

Citizen Erased schreef:Je kunt via DUO (https://duo.nl/particulier/diplomas/ove ... jzigen.jsp), als gevolg van geslachtswijziging, gratis vervangende documenten aanvragen. Wel de originele documenten en kopie ID meesturen. Bepaalde diploma's moet je vervolgens wel persoonlijk ophalen in Groningen dacht ik, dat dan weer wel.
Meisje1991 schreef:De exemplaren van het beroepsonderwijs moeten geregeld en opgehaald worden bij de onderwijsinstelling, is mijn ervaring.
Dank voor de link! Ik ben nog niet zover, maar dan weet ik dat tenminste ;) Zie ik Groningen ook nog eens een keer, maak ik er een leuk dagje uit van. En de vervanging van mijn hbo-diploma zal ik dan wel bij de hogeschool moeten regelen, is van voor 1996 (de begindatum voor DUO), maar dat zien we dan ook wel weer.
doll89
Berichten: 148
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:39
Gender: Vrouw

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door doll89 »

Wat een gedoe zeg wat is "het officiële bewijsstuk waaruit de naamswijziging of naamswijziging én geslachtsverandering blijkt" ?
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Diploma's op oude naam

Bericht door Danielle »

doll89 schreef:Wat een gedoe zeg wat is "het officiële bewijsstuk waaruit de naamswijziging of naamswijziging én geslachtsverandering blijkt" ?
Als je identiteitsbewijs en het inleverven van je oude diploma's alleen niet genoeg is: dan willen ze waarschijnlijk het aangifteformulier zien die je krijgt bij je naamswijziging. Wat ik overigens niet raar vind. Diploma's zijn zeker in de academische wereld een ding. Normaal gesproken worden ze niet vervangen, ook niet als je ze kwijt raakt doordat je huis afbrand bijvoorbeeld.
Mijn transitieblog: Fading Gender