Nieuwe chat! Zie dit topic.

Naam/geslachtswijziging&instanties

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Anon20190516 »

Hallo allemaal.ik heb op het forum gezocht,maar kon er niets over vinden.mocht er toch ergens anders wel een draadje over bestaan.... excuses..mijn vraag:binnen niet al te lange tijd ga ik bij mijn gemeente namen en geslacht aanpassen.wat te doen met instanties,zoals banken,financierders,verzekeraars,belastingdienst enz enz....moet ik iedereen zelf inlichten of wordt dat(gedeeltelijk)vanzelf geregeld.........liefs en heeeeeeel veeeeeel knuffels Rikki :hug:
Offline
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Emma »

Ga er van uit dat je ze allemaal zelf moet inlichten. De BRP is maar zeer beperkt toegankelijk. Maar ook overheidsinstanties die wel de BRP kunnen raadplegen, zoals de SVB en UWV en zo doen meestal maar een eenmalige invoer van naam, geslacht en geboortedatum. De meeste systemen gaan er ten onrechte van uit dat die gegevens toch nooit veranderen.
Bij de SVB ging het bij mij makkelijk, ik belde op, en degene die ik aan de telefoon kreeg kon direct de BRP inzien, zag dat het niet klopte en corrigeerde meteen. Bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland moest de databasebeheerder er aan te pas komen om met de hand van alles aan te passen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Anon20190516 »

Dank je wel,voor je reactie Emma....denk je dat ik beter kan bellen of een email sturen?groetjes Rikki
Offline
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Emma »

Mailen als het kan. Hoef je je minder te verantwoorden, geen problemen met je stem aan de telefoon en zo. Maar anders bellen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Anon20190516 »

Nogmaals dank voor je info,Emma :)
Offline
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Bas Jo »

De meeste systemen gaan er ten onrechte van uit dat die gegevens toch nooit veranderen.
Ik begrijp dat nooit, als mensen trouwen dan veranderen ze vaak ook hun naam. Dat moet toch eigenlijk ontzettend veel voorkomen!
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Emma »

Achternaam wel, net zoals adres. Maar voornamen en geslacht, daar wordt meestal niet op gesynchroniseerd. Die werden door veel systeemontwerpers voorheen als vast gegeven beschouwd.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Anon20190501 »

Sorry voor de gedeeltelijk off-topic reactie: Heb zelf enkele decennia in de IT achter de rug, waarvan ook een aantal jaren als analyst/ontwerper. Ik heb nooit meegemaakt dat attributen als (voor-)naam of geslacht als constante werden beschouwd tijdens behoeftenanalyse, systeemontwerp of ontwikkelingsfases. Wat wél courant voorkomt is dat "the powers that be" menen te kunnen besparen op inter-systeemintegratie en testwerkzaamheden. En dan gebeurt het wel eens dat bepaalde gegevensvelden niet "meekomen" in batchprogramma's of andere interfaces. Als het dan relatief zelden voorkomt dat die waarden wijzigen, dan duurt het soms lang voor zoiets in de productieomgeving ontdekt wordt. Vervolgens wordt dat operationeel opgenomen (ITIL anyone?) en zolang er geen geld is voor een structurele oplossing blijft het dan aanmodderen met manueel te draaien scriptjes of SQL statements.

TL;DR: 't is zoals altijd, de schuld van het management ;-)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Jannet V »

Als een IT'er voornaam of geslacht al als attributen beschouwd kan ik me voorstellen dat er heel veel niet helemaal gaat zoals gewone stervelingen denken dat het zou moeten gaan.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Naam/geslachtswijziging&instanties

Bericht door Dieuwertje »

Attributen of toch maar dimensies? Maar nu ga ik helemaal off-topic. Heb wel eens aan een datawarehouse gewerkt waar in ieder geval het geslacht net als geboortedatum en BSN als vaststaand werd beschouwd. Maar een datawarehouse is er niet om bijvoorbeeld een mailing uit te laten komen. Het zou mij echter niet verbazen als dat wel vaak gebeurd.