naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Bas Jo »

Ik woon in Berlijn, maar zelfs het heen en weer reizen van deze afstand was voor mij snel te duur geworden. Het is echt gelukt alles online of per post te regelen! Als je in buitenland woont val je inderdaad automatisch onder de gemeente Den Haag. Je kan de veranderingen online aanvragen. De deskundigeverklaring heb ik inderdaad via skype gedaan, geheel zonder problemen, ook door even na te vragen. Toen ik alles binnen had ben ik hier in Berlijn mijn inschrijving, rijbewijs enz gaan aanpassen en dat was iets lastiger, want ze kennen het hier in Duitsland niet dat je de verandering zonder 'Gerichtsbeschluss' kan aanpassen en wouden deze steeds zien. Ik heb mijn aangepaste geboorteakte in Nederland voor duitsland laten 'begläubigen', ook weer via mail en post.
Aileen, ik zou in jouw geval contact opnemen met een hulpinstantie in de staat Washington en daarna een schema opzetten voor jezelf in welke volgorde je alles doet, omdat je in het ergste geval inderdaad de risiko loopt ergens in een catch22 te lopen. En als alles in NL en USA geregeld is, daarna kan je in Polen aanpassingen maken. Oef, echt gecompliceerd wel, maar stapje na stapje gaat het vast lukken.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Simão »

Vraag me ook af of het andersom kan, dat ze in Nederland de buitenlandse verklaring (van een Nederlander in buitenland) aannemen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Lois »

Bedankt voor de omschrijving LiliFee, ik woon nu ook in Duitsland, ga binnenkort wel terug naar nl. Wilde eigenlijk vd week naar geb gemeente gaan voor wijziging geb. akte (heb deskundige verklaring hier) en dan in Duitsland vooral rijbewijs op mijn naam zetten (duits rijbewijs blijft levenslang geldig, ook al verhuis ik weer naar NL). Met jouw stappenplan moet dat goed te doen zijn :)
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Emma »

Lois schreef: 31 mei 2018, 23:59(duits rijbewijs blijft levenslang geldig, ook al verhuis ik weer naar NL).
Erkent Nederland een levenslang geldig rijbewijs nog na twee jaar? Van europa.eu:
Verplicht inwisselen

Woont u in het buitenland, dan hoeft u uw rijbewijs alleen in te wisselen voor een exemplaar van dat land:
  • bij verlies, diefstal of beschadiging van uw rijbewijs
  • zodra u er twee jaar woont, voor zover u een rijbewijs heeft dat levenslang geldig is (en alleen als het land waar u woont dat nodig vindt)
  • als u een verkeersovertreding begaat in het land waar u woont
Dat ‘in het buitenland wonen’ is dan weer van toepassing als je met een D rijbewijs in NL woont.

Overigens is het belangrijkste doel van het ‘verlopen’ van het rijbewijs het opfrissen van de gegevens, en dan met name de pasfoto. Over 10 jaar zie je er immers weer heel anders uit.

EDIT: Nederland limiteert de geldigheid van een EU rijbewijs tot 15 jaar: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -rijbewijs
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Lois »

Nou nog een nieuwtje: Duitsland geeft inmiddels al geen levenslange rijbewijzen meer uit, ze zijn vanaf nu 15 jaar. Maar goed, nog altijd beter dan 10 :) en voor 25 euro.

Verder even update dat alles verder gelukt is en ik voor mijn Duitse gemeente inschrijving niet eens de geboorte akte hoefte te legaliseren.
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Mamamaria
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2020, 12:47
Gender: Vrouw

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Mamamaria »

Dit topic is al van een tijdje geleden, maar wij wonen in Duitsland en hebben een psychologisch rapport in het spaans, uit spanje, waar we eerst woonden. Daarmee kon wel de hormoonblockers worden gestart maar voor testosteron moeten we hier in Duitsland nog een tweede verklaring hebben. Mijn zoon is in Groningen geboren dus zal daarheen moeten voor wijziging, het is mij nog steeds niet duidelijk hoe hij een voor Nederland geldige verklaring kan krijgen. Weet jij (eline) toevallig of het in Groningen ook schriftelijk kan? En heeft een minderjarige (16) ook iets van zijn ouders nodig voor geslachts of naam wijziging? Dat kan ik nergens vinden.
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Bas Jo »

Hoi,
Ik heb de verwijzing gekregen van Drs A.O.Man. Ik kon het beslissende gesprek via skype vanuit Duitsland voeren. Ik weet niet of ze dat bij een minderjarige ook doen maar op hun site staat dat ze door toegenomen vraag een kinder- en jeugdteam hebben opgezet. Kijk maar onder www.psychologenpraktijkdevaart.nl/kinderen

Ik hoop dat helpt je verder!
Groet.
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Bas Jo »

Aanvulling: De deskundigeverklaringing hoeft niet uit Groningen te komen, wel nederland en dat kan bij praktijk de vaart. Alleen de aangifte wijziging geslacht en naam doe je in Gronigen bij de gemeente. Voor mij was dat Den Haag en die deed ik via een online formulier.
Alice
Berichten: 1424
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Alice »

Voor een deskundigeverklaring zou ook bij T-cedent kunnen via Skype, https://t-cendent.nl/
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie