Nieuwe chat! Zie dit topic.

naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Bas Jo »

Hoi Eline,
ja ik woon in Berlijn. Als je eens hier bent of ik in Leipzig dan laten we inderdaad een biertje of wijntje gaan doen, goed idee.

Ken je de Sonntags Club in Berlijn? (http://www.sonntags-club.de/)? Op dinsdag is het er altijd trans avond.
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Bas Jo »

Update: Ik heb immidels een afspraak voor een deskundigenverklaring per skype eind februari. Ik zal hier t.z.t. berichten hoe het verloop, vanuit het buitenland dus, zich voortzet.
colorfulandfree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 feb 2017, 17:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door colorfulandfree »

Via PII?
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Anon20180501 »

Is een privépraktijk colorfulandfree...

https://psychoinforma.nl/
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Bas Jo »

Hoi, ik ben via tranman.nl aan een contact gekomen.
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door LiliFee »

colorfulandfree schreef:Via PII?
Nee. Mijn deskundigenverklaring heb ik uiteindelijk van Tanja gekregen, maar die wilde me wel persoonlijk spreken. En dat terwijl ik al 3,5 jaar therapie gehad had bij haar.. Dus reken maar niet dat ze het via skype doet
Gebruikersavatar
epvanbeveren
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 mar 2017, 11:31
Gender: Trans MtF
Locatie: Richmond Virginia USA

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door epvanbeveren »

Goeden morgen, mijn "kleine" bijdrage aan dit onderwerp. Het betreft mijn eigen ervaring en ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn, en hoop ik dat iemand er wat aan heeft.

Ik heb de Nederlandse nationaliteit en woont sinds 1988 in Richmond Virginia USA. Ik heb geen Amerikaanse nationaliteit maar wel een Amerikaanse verblijfs vergunning. Ik ben geboren in Nederland, en wel te Dordecht in 1963. Uiteraard heb ik ook een Nederlands passport.

In midden 2015 was ik begonnen met mijn wettelijke naam en geslacht verandering. Omdat ik met twee landen te maken hebt heb ik ook met twee geheel verschillende wetgevingen te maken. Zo is het in Amerika de gewoonste zaak van de wereld dat je je voor en tussen namen kan veranderen, gewoon via de rechtbank. Overgens kent men in Amerika geen "stadshuis" waar alle persoonsgegevens bekend zijn, alles gaat dus via de rechtbank, met uitzondering van de rectificatie van het geboorte akte.

Aangezien Ik Nederlandse ben was ik meteen als eerste begonnen met de Nederlandse wetgeving en instanties. Dit was een heel, lang, moelijk gezoek, maar uiteindelijk via Transvisie Zorg heb ik mijn deskundige verklaring gekregen, dit via een skype consul. Eerst hiervoor al mijn documenten naar de pshygoloog ge-emailed. Mijn moeder woont in Nederland en heeft mij deze skype consul inclusief de kosten voor de deskundige verklaring kado gegeven, en later ook de deskundige verklaring ontvangen.

De volgende stap was om een persoon in Nederland te machtigen om de rectificatie van mijn geboorte akte bij het stadshuis in Dordrecht te regelen. Dit zelf doen was nog al kostbaar en lastig, want op het moment dat Nederland mijn geboorte akte rectificeert zijn mijn huidige identiteits papieren niet meer geldig, oftwel ik kom Amerika niet meer in vanwege mijn Amerikaanse ID's.

Gelukkig een kennis van mijn moeder was bereidt dit graag te doen, en die heb ik gemachtigd via de Amerikaanse notaris, welke uiteraard niet in Nederland geldig is. Dus moest deze Amerikaanse notarieele machtiging naar het ministry van binnenlandse zaken in Amerika voor het verkrijgen van een Apostile, die vergezelt met de machteging in Nederland geldig is. Hiermee was mijn Nederlandse naam en geslachts verandering een feit. Althans op papier. :)

Na ontvangst van de nieuwe gecorigeerde geboorte akte kon ik bij de Nederlandse ambasade in Washington DC mijn nieuwe Nederlandse posport aanvragen. Hiermee was mijn wettelijke naam en geslachts verandering een feit, althans zo dacht ik.

Nu accepteert Amerika mijn Nederlandse geboorte akte niet, met uitzondering van de imigratie dienst. Dus mijn verblijfsvergunning werd veranderd, geen probleem, maar dit kan wel eens 9 maanden duren voordat ik het nieuwe ID in mijn bezit hebt. Waardoor ik dus niet even naar Nederland zal kunnen. De sociale dienst (social security administration) is de instantie die in Amerika al de gegevens van naam, geslacht en fiscaal nummer bijhoud. Om veel ellende te verkomen, want zo'n beetje alles en iedereen contoleert alles via je social security card, ben ik toen daar begonnen met de Amerikaanse manier van naam en geslacts verandering.

Dit omvat slechts een brief van een dokter, in mijn geval mijn Endo, welke verklaart dat ik onder medische behandeling staat van man naar vrouw. Tevens een naam verandering bij de plaateselijke rechtbank en klaar is Kees... euh Erin.

Pas na het verkrijgen van mijn Social Security card en passport kon ik al mijn andere ID's gaan veranderen. Echter een opmerking, in de staat Virginia kan je je rijbewijs aanpassen van man naar vrouw, of omgedraaid, met slechts een brief van de dokter of pshygoloog, maar een rijbewijs is niet echt de ID. :)

Dit alles koste mij overgens iets meer als 800 dollar en 1 jaar tijd.


Overgens blijft mijn oude naam en geslacht in Amerika nog steeds terug te vinden, want deze word niet vernietigd. Tevens geldt in elke staat een andere wet, zo heb ik vriendinnen welke GRS gehad hebben en nog steeds niet wettelijk hun geslacht kunnen rectificeren. Ik heb dus best wel veel geluk hier, met uitzondering van het niet accepteren van mijn Nederlandse geboorte akte, maar daar zal ik dan in Nederland mischien een apostile voor kunnen maken, of via de Nederlandse notaris... geen idee. Maar ik leg er niet wakker van, ik weet nu dat ik compleet Nederlandse vrouw ben. Althans op papier. :)

Ik hoop dat het niet te lang was en dat ik er iemand mee hebt geholpen, indien nodig kan ik addressen geven voor zij die dat mischien nodig hebben.
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door LiliFee »

jeetje... ik heb uiteindelijk iets van 500 euro voor de hele mikmak betaald, maar bij mij was het binnen een maand geregeld. blurgh
colorfulandfree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 feb 2017, 17:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door colorfulandfree »

Daniéla schreef:Is een privépraktijk colorfulandfree...

https://psychoinforma.nl/
Ben benieuwd wat je hiermee wilde aanhalen?
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Bas Jo »

LiliFee schreef: Mijn Nederlandse transitie heb ik vroeger bij Tanja van Hengel van de Psycho Informa Instellingen gedaan. Later heb ik haar opgebeld en heb ik één dubbele sessie gehad bij haar, waar ik alle veranderingen besproken heb inkl mijn Duitse transitie. Daarna heb ik van haar de deskundigenverklaring gekregen waarmee ik in mijn geboortegemeente (!) mijn geboorteakte aan heb laten passen. Met de nieuwe akte ben ik vervolgens naar één van de grensgemeentes gegaan (in mijn geval Winschoten), en heb daar mijn nieuwe paspoort aangevraagd. Daarna heb ik de geboorteakte bij de rechtbank met een apostillestempel laten legaliseren. Vervolgens ben ik met mijn gelegaliseerde geboorteakte en nieuwe paspoort éérst naar mijn Duitse gemeente gegaan waar ik woon, om hier officieel alles te laten veranderen. Daarna heb ik van hen een attest gekregen dat het voor de Duitse autoriteiten ook erkend was, en met dit attest heb ik toen alles bij de Belastingdienst hier (Finanzamt), rijbewijs, uni, ziektekostenverzekering, bank etc etc etc aangepast.
@LiliFee kan je me uitleggen waarom je de geboorteakte bij de rechtbank met een apostillestempel hebt laten legaliseren? Waarom is dat nodig? Ik heb net mijn nieuwe geboorteakte in de post ontvangen. Die is toch al geldig?

Groet!