Nieuwe chat! Zie dit topic.

naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Bas Jo »

Hi!

Ik vroeg me af of er meer zijn die hun traject in het buitenland volgen waar ze wonen en verzekerd zijn.

Het juridische deel verloopt tóch in Nederland en ik zou graag hierover met anderen ervaringen uitwisselen!

Laat het me weten, graag ook als PB,

Groet.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Eva »

Ik wil er toch voor pleiten reacties over dit onderwerp alleen als het heel erg persoonlijk is via PB uit te wisselen. Verder graag hier. Het onderwerp is te belangrijk om buiten het bereik van andere belanghebbenden te houden.
Dank je wel bij voorbaat ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Bas Jo »

Ja helemaal mee eens!
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Anon20190501 »

In het algemeen geldt: De vaststelling van de naam en de voornamen van een persoon (en andere persoonsgebonden aspecten) wordt beheerst door het recht van de staat waarvan die persoon de nationaliteit heeft.

Zelf ben ik mijn traject in België begonnen. Ik woonde in België en heb ook de Belgische nationaliteit. Inmiddels woon ik niet meer in België maar heb er omwille van diverse redenen (wachttijden, vertrouwdheid met het zorgsysteem,...) toch voor gekozen om mijn traject in België verder te zetten. Een gedeelte is makkelijk (logopedie via Skype), voor een ander deel zal ik familie- en vriendenbezoek met medische afspraken moeten combineren. Omdat het pas na 5 jaar verblijf in het nieuwe woonland mogelijk is om te veranderen van nationaliteit (en ik hoop dat mijn traject niet zo lang zal duren...) zal ik ook het juridische -wanneer het eenmaal zover is- in België regelen.

Wat de verzekering en eventuele vergoedingen betreft hoop ik op het beste maar reken ik op het slechtste. In mijn financiële planning ben ik dus uitgegaan van het Worst Case Scenario dat ik alles zelf zal moeten betalen. Dat heb ik dus gebudgeteerd en er een voldoende bedrag voor opzij gezet. Krijg ik toch een deel vergoed: zoveel te beter, maar ik reken er niet op.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Bas Jo »

Bedankt voor de reactie.

Ik heb inmiddels uitgevonden dat ik een deskundigenverklaring kan krijgen door met een psycholoog via skype te spreken. Maar de kosten zijn wel hoog. Al kreeg ik de indruk dat dat niet alleen voor mij het geval was (buitenlandse verzekering) maar altijd.

Dan resteert voor mij de vraag of ik met één deskundigeverklaring uitkom uit één van de twee landen en die in het andere land wordt geaccepteerd, bijvoorbeeld na een goedgekeurde vertaling. In Duitsland heb ik die namelijk weer nodig om de mastectomie vergoed te krijgen.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Anon20190501 »

Er is wel één en ander op Europees niveau geregeld, zoals bijvoorbeeld het zogenaamde grensoverschrijdende geneesmiddelenvoorschrift. Hiermee kan een arts in een EU land medicijnen (in concreto: de hormonen) voorschrijven die je dan in een apotheek van een ander EU land kan ophalen. Mijn Belgische psychologe gaat ook een brief / verklaring in het Engels schrijven voor de zorgverstrekkers in mijn huidige woonland met de beschrijving van het traject in België. Of dit dezelfde waarde heeft als een deskundigenverklaring (ik kende deze term niet) weet ik niet.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Emma »

Volgens de huidige regeling over de deskundigenverklaring moet de verklaring afgegeven zijn door een van de erkende Nederlandse genderteams of een psycholoog met BIG registratie die de VUmc cursus heeft gevolgd. Dat ga je met een buitenlandse verklaring dus niet redden. Het is een heel specifiek ding, die deskundigenverklaring, waar geen niet-Nederlands eqiuvalent voor is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door LiliFee »

Sigy schreef:In het algemeen geldt: De vaststelling van de naam en de voornamen van een persoon (en andere persoonsgebonden aspecten) wordt beheerst door het recht van de staat waarvan die persoon de nationaliteit heeft.

Zelf ben ik mijn traject in België begonnen. Ik woonde in België en heb ook de Belgische nationaliteit.
Inderdaad, het gaat om de NATIONALITEIT. Jij hebt de Belgische nationaliteit, daarom wordt jouw naamswijziging naar Belgisch recht afgehandeld, maakt niet uit waar je woont.

Ik woon in Duitsland en ben Nederlandse... In 2009 ben ik mijn transitie in Nederland begonnen maar ben in 2012 naar Duitsland geemigreerd. Mijn Nederlandse nationaliteit heb ik altijd behouden. Toen ik in 2014 mijn transitie in Duitsland voortzette, heb ik na een poosje een attest gekregen met een diagnose en indicatieschrijven dat ik hormonen kon krijgen (NL: Groen Licht).

Mijn Nederlandse transitie heb ik vroeger bij Tanja van Hengel van de Psycho Informa Instellingen gedaan. Later heb ik haar opgebeld en heb ik één dubbele sessie gehad bij haar, waar ik alle veranderingen besproken heb inkl mijn Duitse transitie. Daarna heb ik van haar de deskundigenverklaring gekregen waarmee ik in mijn geboortegemeente (!) mijn geboorteakte aan heb laten passen. Met de nieuwe akte ben ik vervolgens naar één van de grensgemeentes gegaan (in mijn geval Winschoten), en heb daar mijn nieuwe paspoort aangevraagd. Daarna heb ik de geboorteakte bij de rechtbank met een apostillestempel laten legaliseren. Vervolgens ben ik met mijn gelegaliseerde geboorteakte en nieuwe paspoort éérst naar mijn Duitse gemeente gegaan waar ik woon, om hier officieel alles te laten veranderen. Daarna heb ik van hen een attest gekregen dat het voor de Duitse autoriteiten ook erkend was, en met dit attest heb ik toen alles bij de Belastingdienst hier (Finanzamt), rijbewijs, uni, ziektekostenverzekering, bank etc etc etc aangepast.

EDIT: Ik heb een paar maanden later ontdekt, dat je als je emigreert in het RNI komt te staan. Het RNI is de Registratie Niet Ingezetenen, en is de tegenhanger van de Basisregistratie Persoonsgegevens. Alle mensen die wél in Nederland wonen en werken maar géén Nederlandse nationaliteit hebben staan erin, maar ook alle geemigreerde Nederlanders die nog wél de Nederlandse nationaliteit bezitten. Toen ik mijn geboorteakte aan liet passen werd me verteld dat de wijziging in het RNI automatisch doorgevoerd zou worden, maar dat gebeurde niet. Ik heb toen zelf mijn geboorteakte naar één van de RNI-gemeenten opgestuurd (Groningen in mijn geval), waar ze toen handmatig het RNI aangepast hebben. Dit is heel belangrijk als je bijv. een studieschuld of belastingschuld hebt, want de belastingdienst en de DUO zijn namelijk aan het RNI gekoppeld, niet aan de registers van de gemeentes.
Gebruikersavatar
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door Bas Jo »

Dankje Eline,
jou gedetailleerde bijdrage helpt enorm!
Gebruikersavatar
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buiten

Bericht door LiliFee »

Graag gedaan :). We zijn waarschijnlijk niet met heel veel, maar tis zo'n enorme wirwar van regels en instanties (om precies te zijn: het dubbele van wat de rest voor de kiezen krijgt, omdat je alles in twee landen moet regelen ;) )

Woon je trouwens nog altijd in B? Ik woon in L, dus niet al te ver. Miss kunnen we eens een wijntje/biertje doen ergens :)