Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Hakuna »

Ben al geruime tijd bezig een een voor mij passende voornaam te vinden, zeker nu ik van het genderteam de officiële diagnose voor transgender heb gekregen en hiermee bij de gemeente mijn voornaam kan laten wijzigen.

Maar hoe kan het beste een voor mij geschikte voornaam vinden?

Ik had al diverse namen in gedachte die ik ook aan het genderteam heb kenbaar gemaakt, maar kom er toch niet helemaal uit.

Mijn echte jongensnaam is Cornel

Maar een vriendin vond dat ik Cornelia moet heten, omdat er dan maar 2 letters toegevoegd hoeven te worden en de vrouwelijke tegenhanger is van Cornel . Ik zelf heb vanaf het begin (20 jaar geleden) de naam Sarah altijd mooi gevonden.

Wat vinden jullie, moet ik nou voor Cornelia gaan of voor Sarah? Die laatste naam vind ik mooier. en ik wil eigenlijk niet meer aan mijn oude naam herinnerd worden.
Laatst gewijzigd door Hakuna op 22 sep 2016, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Nate_0 »

Je moet gewoon voor de naam gaan die het beste voelt; Sarah dus.

Ik heb zelf geen mannelijke versie van mijn vrouwennaam beschikbaar (bestaat gewoon niet), maar ik zou in principe kunnen gaan schuiven zodat ik dezelfde letters houd. Dat doe ik bewust niet omdat ik ook niet herinnerd worden aan mijn oude naam.
meerdere zakken met zaagsel
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door wiggeltje »

Zoiets heb ikzelf ook, dat ik liever een naam zou willen hebben die niet aan mijn jongensnaam doet herinneren.
En ander misschien juist liever wel en dat is even goed, omdat ze misschien hun ouders een plezier willen doen of zoiets.

Sarah vind ik, en is, zeker een mooie naam! Persoonlijk zou ik dan voor die kiezen, maar neem jou tijd en laat je hart spreken.

Het is mij dan weer persoonlijk, bij Sarah moest ik meteen denken aan een meisje uit Italië dat ik vroeger leuk :)
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Hakuna »

Die naam Sarah spreekt mij al vele jaren aan, zelfs toen ik nog niet met transgender bezig was. Maar er is een probleem. Een vriendin van mij (die tevens mij vertrouwenspersoon is) die ik twee keer per week zie wilt liever niet hebben dat ik die naam Sarah gebruikt omdat zij in het verleden een relatie heeft gehad met een vrouw die toevallig ook Sarah heette en met deze vrouw heel veel relatieproblemen heeft gehad in de omgang. En daardoor met mij behoorlijk hierover in discussie geweest en zelfs ruzie dat ik toevallig die naam wil gebruiken.

Nu zit ik met een probleem, dat mijn vriendin misschien zelfs het contact met mij wilt verbreken als ik hoe dan ook doorzet deze naam Sarah te laten registreren bij de gemeente. Voor mij is dat echt een dilemma. Wat te doen? Doorzetten of toegeven aan mijn vriendin en voor een andere naam gaan die mij minder zal aanspreken, maar wel officieel zal worden als ik die laat registreren in een nieuwe ID kaart.
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Nate_0 »

Ik vind eigenlijk dat als je vriendin zo doet, je eigenlijk aan het manipuleren is & dat is gewoon niet oké... En als zij zo doet, hoe heftig die relatieproblemen ook waren, dan kun je je ook afvragen of deze vriendin daadwerkelijk zo'n goede vriendin is. Jij bent immers haar ex niet, en twee mensen met dezelfde naam kunnen totaal anders zijn.

Doorzetten, dus, want dit gaat om jouw gevoelens en niet om de hare.
meerdere zakken met zaagsel
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Hakuna »

Ben ook echt van plan om dit door te zetten, was het eerst mijn moeder waarmee ik ruim 30 jaar de strijd heb moeten aangaan over mijn verlangen om vrouw te willen zijn (zij accepteert het maar niet en schaamt zich voor mij) pas nadat ik in 2010 mij heb losgemaakt van haar eindelijk aan mijn eerste echte vrouwelijke coming out kon beginnen, en sinds 2015 dan het echte begin bij het VU mc.

Ben benieuwd of het blufpoker is van mijn vriendin is of dat ze het echt meent, ik zal het toch weer met haar hierover hebben dat ik mijn keuze toch belangrijker is dan haar slechte ervaring uit het verleden waar ik nog deel nog schuld aan heb. Voor mij is dit net als het gender traject heel belangrijk. Ik wil hoe dan ook niet meer aan mijn oude naam herinnerd worden. Zelfs mijn achternaam wil ik totaal anders hebben, maar dat zal juridisch lastig gaan worden omdat ik het dan al op een goede psychische hinder moet kunnen gooien en het kost ook nog eens ruim 800 euro.
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Madeleine »

Een naam is een gek iets, voor mij een integraal onderdeel van mijn identiteit..

Zoals Nate ook al aangeeft, het is jouw leven en dan een matige naamkeus omdat iemand anders een onverwerkt verleden heeft?
Lijkt mij niet echt een dilemma...
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Nate_0 »

Keep us updated!

Ik vind het inderdaad nog steeds behoorlijk kwalijk dat zij vindt dat jij niet je name of choice zou mogen dragen. Je moet er toch de rest van je leven mee verder, en waarschijnlijk heb je de afgelopen ruim 30 jaar al een hekel gehad aan je mannennaam... Om daar dan iedere keer aan herinnerd te moeten worden, brr. (Plus, je loopt eerder risico op versprekingen, vermoed ik, of mensen die slim gaan doen en zeggen "oh je mannennaam was zeker [vul maar in]").

Jammer ook dat je moeder het niet accepteert :( Maar tegelijkertijd ook fijn dat je wel zo ver bent nu dat je wél kunt zijn wie je bent. En die persoon hoor je ook helemaal te zijn, INCLUSIEF naam :)
meerdere zakken met zaagsel
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door wiggeltje »

Mooi gezegd, Nate, beiden berichten. Misschien, Hakuna, kun je haar ook deze topic laten lezen. Ze zal vast een goed mens zijn, maar helaas met een slechte herinnering aan iemand die Sarah geheten heeft. Toch mooi als jij die herinnering weer goed mag maken. Ik hoop dat jullie er samen goed mee uitkomen en vooral dat je blij bent met de naam naar jou hart.
Hakuna
Berichten: 195
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:35
Gender: Transgender

Re: Keuze voornaam, hoe aan te pakken?

Bericht door Hakuna »

wiggeltje schreef:Mooi gezegd, Nate, beiden berichten. Misschien, Hakuna, kun je haar ook deze topic laten lezen. Ze zal vast een goed mens zijn, maar helaas met een slechte herinnering aan iemand die Sarah geheten heeft. Toch mooi als jij die herinnering weer goed mag maken. Ik hoop dat jullie er samen goed mee uitkomen en vooral dat je blij bent met de naam naar jou hart.
Ik zal haar zeker dit topic laten lezen, misschien meent ze het helemaal niet zo en wordt de soep niet ze heet gegeten dan ze wordt opgedient. Ken haar al meer dan 10 jaar en we hebben zelfs als buren jarenlang samen gewoond en altijd goed contact gehad. Dus ik ga er vanuit dat ze het niet echt meent, want we maken al geruime tijd samen met een groep kunstenaars deel uit van een kunstenaars groep waar zij min of meer de leiding over heeft.
Plaats reactie