Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Danielle »

Mijn huidige set dilateerhulpmiddelen zijn aan vervanging toe. Ik heb ze nu zo'n tweeënhalf jaar in gebruik en het polycarbonaar gaat hard achteruit. Ik kan eenzelfde set nieuw kopen. Maar heeft iemand ervaring met iets kopen bij een seksshop en dat declareren bij de verzekering?

Ik heb vandaag wat verschillende glazen dildo's in handen gehad en die zien er mooier uit en voelen prettiger aan dan die medische dingen. En, heel belangrijk, ze zien er niet zo enorm medisch uit, iets dat met mijn huidige set issues oplevert op mentaal vlak. Viel me ook op dat glas veel warmer aanvoelt dan kunststof (en je kan ze makkelijk iets opwarmen met warm water of door ze gewoon even in je handen te houden).

Qua prijs is het overigens niet onoverkomelijk. 40-50 euro. Zo ongeveer even duur als de beruchte blauwe dilateerset die ze je bij het VUmc adviseren.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Ylse »

Kan je die dilateerset overigens dan claimen bij de verzekering? en hoe zit het dan met dat kussen?

Ik heb ze beide gewoon aangeschaft en onder het motto van dat voer ik wel op als medische kosten bij mijn aangifte inkomstenbelasting.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Danielle »

Ik heb dat ringkussen geleend via de lokale thuiszorg club ( eigenlijk, dat heeft mijn moeder gedaan). Dat was dus verzekeringswerk. Of ik de dilateerset heg gedeclareerd bij verzekeraar of op mijn belasting aangifte heb gezet weet ik niet meer eigenlijk.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Ylse »

Ik zou zeggen dat je het in ieder geval wel als bijzondere ziekte kosten kan opvoeren bij de belastingaangifte. We hebben volgens mij een goed verhaal over waarom dat nodig is vanuit de 'aandoening' die we hebben.

Een factuur indienen bij de zorgverzekeraar lijkt me een totaal zinloze bezigheid. Maar als er iemand andere ervaring mee heeft dan hoor ik het graag.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Anon20190122 »

Ik zou als ik jou was een prettige dildo halen!

Geloof mij maar dicht groeien doe je echt niet meer en als het plezierig is dan doe je het vaak genoeg.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Danielle »

Ik heb het even nagevraagd bij mijn verzekering en dit is hun voorlopige antwoord.
Op basis van deze gegevens kunnen wij helaas nog niet aangeven of dit vergoed kan worden. Heb je de eerste 'medische set' van ons vergoed gekregen? En zo ja, weet je nog of deze door jou zelf of door het ziekenhuis bij ons is gedeclareerd? Met deze informatie kunnen we de declaratie namelijk terugzoeken om te kijken wat je precies eerst hebt meegekregen en kunnen we beoordelen of het glazen alternatief inderdaad een geschikt hulpmiddel is.
Daarnaast hebben we ook een offerte nodig van het alternatief dat je nu noemt. Met deze offerte kunnen wij precies nagaan waar het om gaat en wat er in rekening wordt gebracht.
Ik moet eerst even terug zoeken of ik mijn originele set inderdaad heb gedeclareerd (en niet heb opgevoerd op mijn belastingaangifte). Ik heb een 'nee heb je, ja kun je krijgen' instelling hierbij. Ik vermoed dat ze niet gaan vergoeden, maar als je het niet vraagt vergoeden ze sowieso niet.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Jessy »

Ik weet niet hoe artsen hier tegenover staan?
Als je een medische verklaring van een arts kunt loskrijgen dat de dildo die jij aanschaft goed is voor jouw "behandeling", heeft het wellicht meer kans van slagen.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Danielle »

Ik ben een paar berichten uitwisselen met mijn verzekeraar verder. Ze hebben in elk geval niet bij voorbaat al nee gezegd. Ik moet een verklaring van de arts + offerte voor dat ding naar afdeling hulpmiddelen sturen en dan gaan ze de aanvraag beoordelen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Rianne62
Berichten: 85
Lid geworden op: 01 mei 2015, 06:02
Gender: Trans MtF
Locatie: Zoetermeer

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Rianne62 »

Uh, misschien even een rare vraag, maar waar koop je een medisch verantwoorde dilateer set? Ik mag ook zo'n setje aan gaan schaffen, vandaar :)
Link naar mijn blog: http://www.opentopvrouw.com/
"Transvrouw in de blender en meer"
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 758
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Vergoeding dilateerhulpmiddelen

Bericht door Ylse »

Rianne62 schreef:Uh, misschien even een rare vraag, maar waar koop je een medisch verantwoorde dilateer set? Ik mag ook zo'n setje aan gaan schaffen, vandaar :)
Hier kan je er eentje kopen, http://www.pelvision.nl/?menuid=55
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France