Nieuwe chat! Zie dit topic.

Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Petra-S
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2016, 11:32
Gender: Vrouw
Locatie: Hoensbroek, Limburg

Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Petra-S »

Even een vraagje. Wanneer ik (eindelijk) zo ver ben dat ik officieel mijn naam en geslacht kan laten veranderen, kan dit dan gevolgen hebben voor mijn arbeidsovereenkomst.

Met andere woorden kan een werkgever dan zeggen dat door de verandering de arbeidsovereenkomst niet langer geldig is en dus gemakkelijk van iemand met een vast contract kan afkomen. Op basis van het feit dat ik transgender ben is dat volgens mij niet zomaar mogelijk, maar het arbeidscontract staat uiteraard op een andere naam.

Heeft iemand hier ervaring mee of kennis van?

Groetjes,

Petra
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Dieuwertje »

Als ik op de onderstaande site kijk en de vragen volg zou ik zeggen er is geen sprake van een nieuwe arbeidsovereenkomst.
https://www.arbeidsrechter.nl/gewijzigd ... ereenkomst

Maar ervaring heb ik er niet mee.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Dieuwertje »

Ik heb op die site om het trefwoord 'Naamswijziging werknemer' gevraagd. Wie weet komen ze met een antwoord.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Emma »

De overeenkomst is tussen een bedrijf en een natuurlijk persoon, ongeacht diens naam. Je kunt ook van naam wijzigen als je trouwt of een geregistreerd partnerschap aan gaat, en dan word je ook niet ontslagen. En als je werkgever van naam wisselt (bijvoorbeeld bij een overname) worden ook niet de arbeidsovereenkomsten ongeldig. Dat er een tijd na zo'n gebeurtenis nieuwe contracten worden opgesteld heeft puur te maken met een gewijzigde bedrijfsvoering en niks met de naam, er is sprake van rechtsopvolging.

Stel dat je oude naam "Bert-S" was, dan is "Petra-S" gewoon de rechtsopvolger van Bert-S. Je BSN verandert immers niet. Tenzij je een Belgisch Rijksregisternummer hebt, dat wijzigt wel omdat even/oneven overeenkomt met man/vrouw.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Petra-S
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2016, 11:32
Gender: Vrouw
Locatie: Hoensbroek, Limburg

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Petra-S »

Emma schreef:De overeenkomst is tussen een bedrijf en een natuurlijk persoon, ongeacht diens naam. Je kunt ook van naam wijzigen als je trouwt of een geregistreerd partnerschap aan gaat, en dan word je ook niet ontslagen. En als je werkgever van naam wisselt (bijvoorbeeld bij een overname) worden ook niet de arbeidsovereenkomsten ongeldig. Dat er een tijd na zo'n gebeurtenis nieuwe contracten worden opgesteld heeft puur te maken met een gewijzigde bedrijfsvoering en niks met de naam, er is sprake van rechtsopvolging.

Stel dat je oude naam "Bert-S" was, dan is "Petra-S" gewoon de rechtsopvolger van Bert-S. Je BSN verandert immers niet. Tenzij je een Belgisch Rijksregisternummer hebt, dat wijzigt wel omdat even/oneven overeenkomt met man/vrouw.
OK thanx, schoot mij gewoon naar binnen omdat mijn werkgever binnen het bedrijf toch problemen heeft met Petra (buiten zal het hem om het even zijn) en ik problemen heb om Petra aan en uit te zetten en mijn naam en geslacht zo snel als mogelijk officieel wil hebben verandert. Dan mag dat geen reden worden voor een contractbeëindiging vandaar.

Groetjes,

Petra
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door andreagen »

Mijn werkgever had en heeft nog steeds de grootste moeite met mijn nieuwe naam en geslacht. Na mijn uitkomen in 2014 daar, heb ik niets nagevraagd en ik ben (nog) in dienst. Als hij mij toen mijn vast arbeidscontract juridisch door de naamswijziging had kunnen opzeggen, had hij het beslist gedaan. Groetjes Andrea.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Anon20190501 »

Ik vraag me eigenlijk af welke problemen een werkgever kan hebben met een naam- en geslachtsverandering? Je bent toch aangenomen omwille van de juiste combinatie van ervaring, kennis en vaardigheden. Die zijn toch niet veranderd.

Sterker nog, het is je werkgever (als rechtspersoon) zelfs verboden om daar problemen mee te hebben.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Emma »

Sigrid schreef:Sterker nog, het is je werkgever (als rechtspersoon) zelfs verboden om daar problemen mee te hebben.
Dat.

Het is wel moeilijk een balans te vinden tussen afdoende voorbereid zijn op tegenstand, en je inlaten met bangmakerij...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
andreagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 nov 2016, 03:41
Gender: Vrouw
Locatie: purmerend

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door andreagen »

Mijn werkgever heeft me heel lang weten te intimideren, sinds ik uitgekomen ben. Zit nu anderhalf jaar in de ziektewet en de balans is nu zover doorgeslagen, dat mijn advocaat een proces tegen hem aangespannen heeft.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Naamsverandering en arbeidsovereenkomst

Bericht door Dieuwertje »

Helaas is het zo dat als een werkgever je kwijt wil, maakt niet uit met wat voor reden, dat dat altijd wel zal lukken. Daar doen allerlei wetten ter bescherming heel weinig aan. Hooguit kan je er dan financieel wat beter uit komen. Meestal zit je echter niet te wachten op dit soort zaken. :(