Naamswijziging mijnoverheid

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door Nate_0 »

Het hangt af van je persoonlijke voorkeur. Het is niet voor iedereen een issue dat de boel terug te vinden is (en lang niet alle werkgevers zullen verder kijken dan de huidige situatie).
meerdere zakken met zaagsel
LanaDiode
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2013, 14:57
Gender: Vrouw
Locatie: Zandvoort
Contacteer:

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door LanaDiode »

Net in <mijnoverheid> gekeken. Alles staat keurig netjes zoals ik op 17 oktober heb laten doorvoeren bij de gemeente waar ik geboren ben. Heb wel de hele discussie hier nu gelezen. (Overigens een nuttige discussie.) Maar krijg toch steeds mee het idee om alles van voor de 17e te laten wissen. Wat zijn de gevolgen voor mijn vrouw en kind ?
You don’t talk yourself into gender dysphoria.
I just want to be myself !!
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door Charlotte_C »

Ik heb het na mijn wijzigingen in de BRP van afgelopen juli weloverwogen laten verwijderen. Ik had er geen enkele behoefte aan dat die oude gegevens nog ergens beschikbaar zouden zijn. Daar heb ik lang genoeg last van gehad. Na in eerste instantie een onwillige ambtenaar te treffen, die me een half uur later persoonlijk belde om te zeggen dat het inderdaad gewoon verwijderd kon worden, is het binnen twee tot drie weken helemaal doorgevoerd.

Ik zal zelf binnenkort ook eens als ik er aan denk bij svb kijken, want om er nu over 90 jaar (wanneer de huidige generatie dertigers eindelijk eens met pensioen mag, [sarcasm modus off] ), achter te komen dat er nog steeds de oude gegevens staan zie ik niet zitten.

Groetjes :hug2: ,

Lotte / Charlotte (mag allebei, als het beestje maar een naam heeft)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
LanaDiode
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2013, 14:57
Gender: Vrouw
Locatie: Zandvoort
Contacteer:

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door LanaDiode »

Hai Charlotte, ik heb gisteren in een brief laten weten dat ik mijn oude gegevens wil laten wissen. Ik heb drie brieven ontvangen. Voor mijn vrouw, kind en mijzelf. Inderdaad, waarom zou ik die ouwe meuk meeslepen in de rest van mijn leven. Mijn kind kan kiezen om Lana te laten staan (nieuwe gegevens) en dus de oude wissen, of andersom . . . . hij is 16, is er over aan het nadenken (met zijn moeder), dus geen idee wat hij gaat doen. Zover als ik weet heeft mijn vrouw geen keus. Als ik in mijn overheid inlog op haar naam met toestemming, zie ik dat ze getrouwd is met een vrouw die Lana heet . . . . . :D
You don’t talk yourself into gender dysphoria.
I just want to be myself !!
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door stella »

Lana Dio schreef: 04 nov 2017, 09:20 Zover als ik weet heeft mijn vrouw geen keus. Als ik in mijn overheid inlog op haar naam met toestemming, zie ik dat ze getrouwd is met een vrouw die Lana heet . . . . . :D
Heb het net opgezocht en sinds 4 oktober 2014 wordt een wijziging van geslacht, bij alle relaties automatisch doorgevoerd. Kinderen, partners en ouders kunnen vervolgens wel zelf een verzoek indienen om toch de historische gegevens te blijven zien.
Bron: https://www.rvig.nl/actueel/nieuws/2014 ... eenvoudigd

Zelf heb ik wel wat verwarring over het wissen van de historische gegevens. Ik vind namelijk bij de meeste bronnen, dat hierbij ook je geboorteakte wordt overschreven. Echter stond in de brief die ik ontving vanuit de gemeente (Tilburg) expliciet dat alle history wordt gewist, maar dat op de geboorteakte altijd de oude gegevens blijven staan. Het liefst zou ik deze ook veranderd willen hebben. Weet iemand hoe dat zit?
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door Emma »

Er wordt geen nieuwe geboorteakte opgemaakt. Akten kunnen nu eenmaal niet gewijzigd of vervangen worden. Wel kan er een aantekening op het origineel gemaakt worden dat er een wijziging is, en die wijziging wordt als deel van de oorspronkelijke akte weer opgeborgen.
Dat origineel krijgt niemand meer te zien, behalve jijzelf. Heb je later je geboorteakte nodig voor een ander, dan vraag je een uittreksel aan, en daar staan dan alleen de huidige gegevens op. Zo blijft je privacy gewaarborgd.
Er is ook het afschrift, maar dat is een volledige fotokopie en daar mag een ander nooit om vragen. Op het afschrift zijn de oude gegevens wel te zien, inclusief de handtekening van degene die de aangifte van je geboorte heeft gedaan. Maar met de fotokopie heeft niemand iets te schaften. Een ambtenaar van de Burgerlijke Stand zou er in theorie bij kunnen, maar voor de lol grasduinen in de gegevens van de BS kan over het algemeen op weinig begrip rekenen en als ik me niet vergis riskeer je daarmee als ambtenaar dan ook ontslag op staande voet.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
LanaDiode
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2013, 14:57
Gender: Vrouw
Locatie: Zandvoort
Contacteer:

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door LanaDiode »

Ik heb 2 documenten meegekregen van de gemeente Haarlem (geboortegemeente): Mijn oude naam onder de noemer: Verzoeker(dus hier volgen oude gegevens van mij), dan: Vetgedruk een verklaring met artikel 1:28a BW over het wijzigen van geslacht en voorletters, en vervolgens de gewijzigde gegevens met de datum eronder van 17 oktober. Daarbij ook nog een kopie van 'oude' geboorte-akte met de tekst: Zie voor latere vermelding betreffende wijziging geslacht en voornamen, en op blad 2 dan de nieuwe opgemaakte gegevens ondertekent door een ambtenaar. Hoe dan ook voel ik mij goed met mijn besluit oude gegevens te wissen. Alles wat nog als oud hier thuis binnenkomt zal ik met hand en tand bevechten . . . :twisted:
You don’t talk yourself into gender dysphoria.
I just want to be myself !!
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door Dieuwertje »

Ik heb al heel wat lol gehad van de 2 documenten die ik van mijn geboortegemeente gehad heb. Een kopie van de originele geboorteakte en een kopie van hoe het nu is. De document nummers zijn opvolgend en het is daarmee duidelijk dat ze bij elkaar horen. Maar ik heb dan ook geen probleem dat ik ruim 50 jaar anders geleefd heb. Het is nu een maal zo. Dat was ook mijn leven.
Ik begrijp best dat er veel zijn die de oude gegevens nooit meer terug willen zien. Tot nu toe heeft het mij echter heel veel moeite en energie bespaard door die 2 documenten met officiële stukken mee te sturen. Het was op die manier meteen duidelijk dat die Dieuwertje toch echt de eigenaar, belanghebbende was in diverse zaken.
Misschien als een hoop afgerond is dat ik daar anders over ga denken en alsnog mijn oude gegevens laat wissen. Zou best kunnen. Ik ga het wel ervaren.
LanaDiode
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 mar 2013, 14:57
Gender: Vrouw
Locatie: Zandvoort
Contacteer:

Re: Naamswijziging mijnoverheid

Bericht door LanaDiode »

Ja we doen het maar 1x, dus ervaring in deze hadden we allen niet . . . :D :D :D
You don’t talk yourself into gender dysphoria.
I just want to be myself !!
Plaats reactie