Nieuwe chat! Zie dit topic.

Duur naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Danielle »

Je id bewijzen worden ongeldig op het moment dat de BRP gegevens worden aangepast. Daarna heb je twee weken om nieuwe aan te vragen. (of in elk geval een afspraak proberen te maken bij de gemeente). Zolang je geen bijzondere officiële dingen doet, is tijdelijk een ongeldig ID niet zo'n probleem.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Anne V »

Marcella schreef: In mijn geval heb ik op 31 januari de verklaring van Vu MC gekregen (om geboorte akte aan te mogen passen), op 1 februari ben ik naar het gemeentehuis gegaan in mijn geboorteplaats, daar heeft men (pas) op 7 februari de wijziging doorgevoerd (kleine gemeente, dus de ambtenaar die dit deed heeft een parttime baan en is er niet iedere dag), en op 8 februari heeft een ambtenaar in mijn woonplaats vervolgens de GBA aangepast.
Dit was pas op 9 februari zichtbaar in mijn.overheid.nl. In de regel duurt het dus niet al te lang voordat de wijziging is doorgevoerd.
pas?
Je hebt denk ik geluk dat het een kleine gemeente is.
Gemeente Den Haag geeft aan dat je op ongeveer een maand moet rekenen.
Je moet je eerst digitaal aanmelden waarna een medewerker contact met je opneemt.
Hoe lang duurt het?
Het veranderen van uw gegevens op uw geboorteakte duurt ongeveer 1 maand. U krijgt een bevestiging als uw gegevens zijn aangepast.
BRON
Gebruikersavatar
Marcella
Berichten: 389
Lid geworden op: 18 nov 2016, 16:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Apeldoorn

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Marcella »

@HopeGaming

In mijn geval had ik geluk: nadat de psycholoog akkoord ging, werd mij verteld dat ik even in de wachtkamer moest wachten. Men stelde de verklaring op (invullen van mijn gegevens en zo), liep naar de psycholoog, liet haar een handtekening zetten, en toen kreeg ik deze direct mee.

Als je hem aanvraagt aan het einde van de diagnostiek, dan moet de verklaring worden ondertekend door jouw eigen psycholoog. Dat is meestal binnen 2-4 weken te doen, behalve als die net op vakantie is. Het hangt er dus van af hoe bereidwillig men is om jou snel van dienst te zijn, want aan het einde van jouw diagnostiek is het alleen een administratieve handeling.
Zit je niet bij Vu MC, dan kun je het beste informeren op de plaats waar je in diagnose bent, hoe lang het duurt.

@Anne V

Een ding is zeker: het verschilt per gemeente. Maar in het geval van Eveline ("Hij is een Zij") werd zij direct geholpen, en kon de wijziging administratief direct worden verwerkt. In mijn geval werd ik weliswaar direct te woord gestaan, maar de ambtelijke medewerker was er niet, en men nam mijn stukken in, en zou ze doorgeven aan de verantwoordelijke, als die er weer zou zijn.
Ik had zelf de indruk dat, hoe groter de gemeente is, hoe sneller ze dit kunnen doen - in de regel binnen 1-2 werkdagen (aanpassen geboorte akte).

Als het in Den Haag inderdaad een maand kan duren, dan vind ik ze erg langzaam ("ambtelijke molens...") - het zou kunnen dat men veiligheidshalve een flinke marge neemt, om schadeclaims en boze telefoontjes te voorkomen, maar meestal moet dit snel te regelen zijn.

Uit jouw bron: "Het veranderen van uw gegevens op uw geboorteakte duurt ongeveer 1 maand. U krijgt een bevestiging als uw gegevens zijn aangepast." Wow. Die gebruiken vast langzaam drogende inkt op die documenten, daar in Den Haag... :P

Marcella
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Anon20230219 »

Marcella schreef: Uit jouw bron: "Het veranderen van uw gegevens op uw geboorteakte duurt ongeveer 1 maand. U krijgt een bevestiging als uw gegevens zijn aangepast." Wow. Die gebruiken vast langzaam drogende inkt op die documenten, daar in Den Haag... :P

Marcella
Nee ze zijn in Den Haag net over gestapt op Matrix printers :lol:
Is toch 5x sneller dan de oude typemachine...
Gebruikersavatar
Kristijan
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017, 21:23
Gender: Trans FtM

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Kristijan »

Als je via de rechtbank je voornaam wil laten wijzigen, moet dat via de rechtbank in je geboorteplaats/regionale rechtbank (als je in NL geboren bent)
Na goedkeuring stuurt de rechtbank een afschrift naar Burgerzaken van je geboorteplaats/regio.
Die moeten de wijziging invoeren en pas daarna wordt de wijziging doorgezet naar Burgerzaken van je woonplaats.
Dat hele proces kan idd wel 3 maanden duren.
Ik heb dat in 2004 laten doen, heeft al met al 6 maanden gekost omdat de advocaat het verzoek bij de verkeerde rechtbank hadden ingediend
HopeGaming
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 aug 2016, 12:11
Gender: Man

Re: Duur naamswijziging

Bericht door HopeGaming »

Bedankt voor de reacties het is helemaal duidelijk. M'n verklaring wordt nu opgestuurd :)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Eva »

Kristijan schreef:Als je via de rechtbank je voornaam wil laten wijzigen, moet dat via de rechtbank in je geboorteplaats/regionale rechtbank (als je in NL geboren bent)
Na goedkeuring stuurt de rechtbank een afschrift naar Burgerzaken van je geboorteplaats/regio.
Die moeten de wijziging invoeren en pas daarna wordt de wijziging doorgezet naar Burgerzaken van je woonplaats.
Dat hele proces kan idd wel 3 maanden duren.
Ik heb dat in 2004 laten doen, heeft al met al 6 maanden gekost omdat de advocaat het verzoek bij de verkeerde rechtbank hadden ingediend
Voor osm (ons soort mensen) is de rechtbank sinds medio 2014 niet meer nodig, Kristijan. Een geregistreerd zorgverlener kan je een deskundigenverklaring geven waarmee je zonder tussenkomst van de rechtbank of een advocaat je voornaam en geslacht kunt laten corrigeren.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Kristijan
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 apr 2017, 21:23
Gender: Trans FtM

Re: RE: Re: Duur naamswijziging

Bericht door Kristijan »

Eva schreef:
Kristijan schreef:Als je via de rechtbank je voornaam wil laten wijzigen, moet dat via de rechtbank in je geboorteplaats/regionale rechtbank (als je in NL geboren bent)
Na goedkeuring stuurt de rechtbank een afschrift naar Burgerzaken van je geboorteplaats/regio.
Die moeten de wijziging invoeren en pas daarna wordt de wijziging doorgezet naar Burgerzaken van je woonplaats.
Dat hele proces kan idd wel 3 maanden duren.
Ik heb dat in 2004 laten doen, heeft al met al 6 maanden gekost omdat de advocaat het verzoek bij de verkeerde rechtbank hadden ingediend
Voor osm (ons soort mensen) is de rechtbank sinds medio 2014 niet meer nodig, Kristijan. Een geregistreerd zorgverlener kan je een deskundigenverklaring geven waarmee je zonder tussenkomst van de rechtbank of een advocaat je voornaam en geslacht kunt laten corrigeren.
In 2004 was ik nog geen OSM Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Nienke »

weet iemand dan hoe het zit als je een koophuis hebt? auto en zo...... in weze blijf ik toch dezelfde persoon...
ik heb het online formulier ingevuld en opgestuurd naar Vumc... spannend hoor, ik wil zoo graag het wisselen is dan alvast stap 1
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Emma »

Je BSN blijft hetzelfde, en in principe moeten overheidsorganisaties de BRP gebruiken, dus dat gaat bijna altijd automatisch goed. De rest zul je zelf op de hoogte moeten brengen.
Je wordt geen ander persoon, alleen je persoonsgegevens wijzigen. Dus alle contracten en overeenkomsten blijven gewoon geldig.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]