Nieuwe chat! Zie dit topic.

Duur naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
HopeGaming
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 aug 2016, 12:11
Gender: Man

Duur naamswijziging

Bericht door HopeGaming »

Hey,
Hoelang duurde jullie wijzing? Ik had gelezen dat het verplicht is 3 maanden te wachten na de aanvraag. Geld dit ook voor transgenders?
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Jer158 »

Wat ik ervan begrepen heb, is dat voor trans mensen je psycholoog (doorgaans na de diagnostiek) een verklaring schrijft waarin staat dat je wens om als het andere geslacht te leven permanent is. Hiermee kun je naar je geboortegemeente om je geslacht te laten wijzigen. Hierbij kun je dan ook gratis je voornamen wijzigen. Vervolgens heeft deze gemeente 2 weken de tijd om de wijziging door te voeren in het GBA. (Of dit al gebeurd is kun je zien op mijnoverheid.nl) Ten slotte kun je een nieuw paspoort e.d. aanvragen bij je woongemeente.

Met als kanttekening dat niet iedere gemeente hetzelfde beleid voert met die 2 weken.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar hopelijk over een paar weken wel!
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Jer158 »

Je kan ook eerder je naam wijzigen, maar dat moet via de rechtbank net als alle andere naamswijziging. Ook een eventuele naamswijziging nadat je je geslacht hebt veranderd moet ook via de rechtbank.

EDIT: Ik ben zelf wel benieuwd hoe lang het doorgaans duurt voordat de gemeente de wijziging heeft doorgevoerd in het GBA.
Hung her from the branches of a mango tree
HopeGaming
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 aug 2016, 12:11
Gender: Man

Re: Duur naamswijziging

Bericht door HopeGaming »

Owhh nice dat die 3 maanden niet gelden.. Beter voor je, ik ook over ong 1,5 maand :)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Jer158 »

HopeGaming schreef:Owhh nice dat die 3 maanden niet gelden.. Beter voor je, ik ook over ong 1,5 maand :)
Awesome!

Ik heb vandaag een huurcontract binnengekregen, dus ik zit hem een beetje te knijpen dat ik mijzelf niet hoef te outen daarmee
Hung her from the branches of a mango tree
HopeGaming
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 aug 2016, 12:11
Gender: Man

Re: Duur naamswijziging

Bericht door HopeGaming »

Jer158 schreef:
HopeGaming schreef:Owhh nice dat die 3 maanden niet gelden.. Beter voor je, ik ook over ong 1,5 maand :)
Awesome!

Ik heb vandaag een huurcontract binnengekregen, dus ik zit hem een beetje te knijpen dat ik mijzelf niet hoef te outen daarmee
Nog meer leuk nieuws, ik weet niet of het kan maar zal gewoon Jer (Je naam denk ik?) opschrijven, dan is het contract na een paar weken officieel geldig i.p.v. dat er 1 of andere "vrouw" woont.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Jer158 »

HopeGaming schreef:Nog meer leuk nieuws, ik weet niet of het kan maar zal gewoon Jer (Je naam denk ik?) opschrijven, dan is het contract na een paar weken officieel geldig i.p.v. dat er 1 of andere "vrouw" woont.
Ja, die neiging heb ik ook, of proberen te rekken totdat ik mijn naam wijzig. Ik heb ook een soort BSN nummer (het is niet in NL) waar ze om vragen, en ik niet weet of ze daarmee toegang krijgen tot mijn gegevens op de een of andere manier. Idealiter wijzig ik dus eerst ook mijn gegevens in mijn woonland..
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Ender »

Jer158 schreef: EDIT: Ik ben zelf wel benieuwd hoe lang het doorgaans duurt voordat de gemeente de wijziging heeft doorgevoerd in het GBA.
Kan je Marcella ff vragen, die heeft het ook zo gedaan
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Jannet V »

Na ongeveer een week kon ik een nieuw rijbewijs en ID aanvragen. Zolang dus ongeveer.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Emma »

Die 2 weken heeft weinig met beleid te maken. Men is verplicht er voor te zorgen dat de gegevens in de BRP correct zijn, dus wijzigingen in registers van de burgelijke stand die binnenkomen uit andere gemeenten en in de BRP verwerkt moeten worden, worden volgens mij gewoon op volgorde van binnenkomst behandeld. Een geslachtswijziging met naamswijziging is niet anders dan pak 'm beet een echtscheiding.
De rechtbankprocedure is voor ons niet meer nodig. Je levert je deskundigenverklaring in die je kunt krijgen als je groen licht hebt, of voor 200 euro extra als je nog geen groen hebt (of geen groen wilt) bij je geboortegemeente en dat is vokdoende om ook je voornaam te kunnen wijzigen. De rechtbank komt pas in beeld als je alleen je voornaam wilt wijzigen, niet je geslacht. Bijvoorbeeld omdat je vindt dat je een rare voornaam hebt, of als je spijt hebt van je eerdere keuze.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]