Duur naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Duur naamswijziging

Bericht door Charlotte_C »

Ik ben hier flink tegen een ambtelijke muur opgelopen. Wat zelfs tot tranen heeft geleid. Nadat ik op 6 juli mijn deskundigenverklaring in huis had, ben ik direct gaan bellen met mijn geboortegemeente, 's-Hertogenbosch, voor een afspraak. De betreffende persoon aan de telefoon vertelde me op dat moment dat er niemand meer aanwezig was, ook al was het 16.00 en zouden ze die avond pas sluiten om 20.00. Maar desalniettemin werd me aangeraden om de volgende dag nog maar eens terug te bellen.

Zo gezegd, zo gedaan. De eerste keer dat ik belde kreeg ik iemand aan de lijn die niet door wilde verbinden en maar bleef gooien met de wetssituatie van voor 1 juli 2014, het enige dat ik daar steeds bleef horen was "rechtbank" en hoezeer ik deze persoon ook ervan probeerde te overtuigen dat dat niet meet nodig was, wilde het er niet in. Dus opgehangen, even traantjes laten lopen en een uur later nog maar eens gebeld en nu wel met succes. Ik belde op en vroeg naar iemand van burgerzaken. Op de vraag waarover het ging, gaf ik duidelijk aan dat liever met burgerzaken te bespreken. Dus doorgeschakeld en binnen vijf minuten was de afspraak gemaakt voor de dinsdag erop, 11 juli.

Op die 11e juli ben ik keurig vriendelijk ontvangen door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente 's-Hertogenbosch. Ze had al een tijdje geen dergelijke verandering door hoeven voeren en daardoor kostte het haar even wat tijd om alles goed te doen, daarvoor maakte ze ook meermaals excuses (wat echt totaal overbodig was in mijn ogen omdat ze gewoon overduidelijk haar best deed). Een drie kwartier later was het uiteindelijk zo ver en om 19.15 die avond verliet is als vrouw het gemeentehuis. Ze had me de garantie gegeven dat ze de documenten die avond of ten laatste de volgende ochtend naar mijn woongemeente zou opsturen.

De maandag erop, 17 juli, besloot ik om even bij mijn eigen gemeente te gaan informeren hoe het stond met de verwerking. Ik meld me bij de hoofdbalie en de daar aanwezige medewerkster, uiterst vriendelijk en behulpzaam, zou het weleens gaan navragen bij de ambtenaar. Het duurde nog geen vijf minuten of de genoemde ambtenaar komt naar me toe en begint dat ze nog echt niets hebben ontvangen van de gemeente 's-Hertogenbosch en dat zulke wijzigingen echt via de rechtbank moeten. Op dat moment dacht ik, daar gaan we weer. Andermaal heb ik uitgelegd dat dit niet het geval was sinds de wetswijzigingen van 1 juli 2014. De gehele tijd stond betreffende ambtenaar me aan te kijken of ze water zag branden en of ik van een andere planeet kwam. Het einde van het liedje was een "ja en toch hebben we nog niets ontvangen" op een niet zo heel vriendelijke toon. Het zal niet verrassend zijn dat ik niet blij was met de gang van zaken toen ik naar huis ging.

Thuis aangekomen wist ik even niet meer waar ik het zoeken moest en heb ik Emma even gecontacteerd om te vragen wat ik nu nog kon doen. Zij raadde me toen aan om even de gemeente 's-Hertogenbosch te bellen om daar te informeren of ze het opgestuurd hadden. Dus toen ik even wat rust terug had, heb ik dat meteen gedaan. Daar werd ik gewoon weer uitermate vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan. "Nou mevrouw, weet u wat. Ik ga direct informeren bij de gemeente D.... en dan hoort u zo snel mogelijk van me", was het antwoord. En inderdaad, binnen een half uur nadat ik had gebeld, kwam er inderdaad een telefoontje terug. "Mevrouw, met (naam ambtenaar) van de gemeente 's-Hertogenbosch. Ik heb even contact gehad met de betreffende ambtenaar en die heeft aangegeven dat alles inderdaad woensdagochtend is opgestuurd. Daarna heb ik voor u even contact gezocht met de gemeente D.... en die hebben persoonlijk aan mij bevestigd dat ze het gehad hebben.". Dit was nog geen uur nadat ik hier bij het gemeentehuis geweest was.

Ik besloot andermaal terug te gaan naar het gemeentehuis, omdat ik nu nog steeds heel graag wilde weten hoe lang het allemaal zou gaan duren.

Dezelfde medewerkster van de centrale balie liep naar de afdeling burgerzaken en ik mocht weer even in de wachtruimte plaatsnemen. Enkele minuten later, gebaart de ambtenaar me naar de balie te komen en daar bleek zowaar alles ineens op miraculeuze wijze van de ene op de andere minuut geregeld te zijn. Daar was ik echt zo ongelooflijk blij mee op dat moment, dat ik direct al het voorgaande bereid was te vergeten en vergeven. Immers, wat was er nu nog voor reden om daar nog op terug te komen.

Er zou echter nog slecht één klein ambtelijk muurtje worden opgeworpen

Toen ik daar toch stond, besloot ik even te vragen naar het verwijderen van de historische gegevens. Daarvoor moest weer een andere ambtenaar geroepen worden. Deze wist me direct zonder blikken of blozen te vertellen "Dat doen wij niet". Ik heb hem toen weer uitgelegd aan de hand van de transgenderwetgeving dat dat wel degelijk iets is waartoe de mogelijkheid bestaat. "Ik zal er naar kijken, maar ik heb er nog nooit van gehoord" was de reactie. Ik keerde weer huiswaarts, blij dat het nu in ieder geval tot zover geregeld was, en rekende niet op een reactie terug. Niets was echter minder waar. Nog diezelfde middag kreeg ik een voicemail bericht van deze ambtenaar, die me vroeg of ik terug kon bellen. Dat heb ik toen meteen maar even gedaan en dat maakte mijn middag nog mooier dan hij al was. "Ja, ik heb het allemaal nagekeken en inderdaad het klopt. U had gelijk en ik niet" was de reactie. DAT! voelde wel zo ongelooflijk goed. We kwamen overeen dat ik bij de aanvraag voor mijn ID en rijbewijs meteen even een briefje zou afgeven met daarin een verzoek om verwijdering van deze gegevens.

Nasleep:

Mijn ID-kaart en rijbewijs kon ik beide op verschillende momenten, maar nog altijd ruim binnen de gestelde tijd van vijf werkdagen na aanvraag, ophalen aan de centrale balie. Daarover was ik weer gewoon heel erg te spreken. Zelfs nog even een aantal geïnteresseerde vragen van de betreffende medewerkster beantwoord in een ontspannen gesprekje. Inmiddels heb ik een paar dagen geleden ook de bevestiging van de gemeente in de bus gehad dat mijn historische gegevens ook gewist zijn.

Het was even een verhaal, maar ik hoop dat dit iets aan het topic bijdraagt.

Groetjes en knuffels,

Lotte / Charlotte (Als het beestje maar een naam heeft)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Plaats reactie