Nieuwe chat! Zie dit topic.

Tips voor zorgverzekering?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:12
Gender: Man
Locatie: Dongen

Tips voor zorgverzekering?

Bericht door Frank »

Ik kwam er net achter dat mijn verzekering zo goed als niks dekt, en wil deze dus wijzigen (een budgetverzekering is alleen maar leuk als je weinig te vergoeden hebt).

Nu kan ik gigantisch nabellen, maar ik dacht, misschien is dit handiger. Zeker gezien er veel zorgverzekeringen zijn.

Weten jullie verzekeringen die voor FtM procedures (mochten er veel verschillen in kosten zijn, kan ik me voorstellen) een hele hoop vergoeden? Bijvoorbeeld die je zelf hebt of waar je heen gaat wisselen?

(Hoop dat ik dit trouwens mag vragen, voordat het adverterend overkomt)
Olivier
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 apr 2017, 11:25
Gender: Onzeker

Re: Tips voor zorgverzekering?

Bericht door Olivier »

Frank schreef:(Hoop dat ik dit trouwens mag vragen, voordat het adverterend overkomt)
Weet niet of het mag... maar ben zelf ook wel geinteresseerd, om zelf niet tig verschillende verzekeraars te moeten bellen/polissen te moeten lezen (MtF dan).
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jan 2016, 12:47
Gender: Non-binair
Locatie: Friesland

Re: Tips voor zorgverzekering?

Bericht door Roland »

Je kan maar 1 keer per jaar wisselen van zorgverzekeraar, en dat is in december en januari.
Na 31 januari zit je weer een jaar aan vast.
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:12
Gender: Man
Locatie: Dongen

Re: Tips voor zorgverzekering?

Bericht door Frank »

Is 't nog steeds een beetje handig om van te voren te weten welke ik een beetje in de gaten moet houden. :)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Tips voor zorgverzekering?

Bericht door Emma »

Welke verzekering, het maakt niet heel veel uit. Het verschil zit 'm meestal in de manier waarop de verzekeraars ingrepen vergoeden die normaal gesproken cosmetisch zijn en dus voor niet-transgenders niet vergoed worden. Over het algemeen hebben alleen MtFs daar mee te maken, sommige dingen worden gewoon voor niemand vergoed.

Het probleem is dat je een budgetpolis hebt, en dus alleen gecontracteerde zorg vergoed krijgt, van een zeer beperkt aantal behandelaars. Het VUmc zit daar naar alle waarschijnlijkheid niet tussen. Ga je wel naar het VUmc, dan krijg je maar een deel vergoed.

Je zult dus in ieder geval van je budgetpolis af moeten, en 'm in moeten ruilen voor een natura- of restitutiepolis. Een MtF zou ik in ieder geval een restitutiepolis aanbevelen, bijvoorbeeld om ellende met ontharen en zo te vermijden. Ik denk dat dat voor FtMs niet zo heel veel anders ligt, maar ik heb daar minder zicht op.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Tips voor zorgverzekering?

Bericht door Fran »

Je hebt toch binnenkort je intake, Frank? Misschien kun je bij het VUmc eens navraag doen. Ben zelf ook wel benieuwd.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Gebruikersavatar
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Tips voor zorgverzekering?

Bericht door Ylse »

Ik heb geen idee of het mogelijk is maar kan je de zorgverzekeraar niet gewoon vragen of je kan upgraden? Gaan voor een goedkopere optie kan eigenlijk nooit maar voor een duurdere optie doen de meeste bedrijven niet zo moeilijk over. Misschien moet je dan aangeven dat je het verschil in poliskosten van de voorgaande maanden nog wel wil betalen.

Het is zo maar een suggestie
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France