Nieuwe chat! Zie dit topic.

Verklaring wijzigen geslacht

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
nielsscootmobiels
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2017, 13:37
Gender: Trans FtM

Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door nielsscootmobiels »

Hey, ik heb even een vraagje over het wijzigen van mijn naam en geslacht. Ik heb mijn afspraak bij de endocrinoloog al staan, halfverwege september. Ik heb mijn psycholoog al een paar keer gevraagd naar het wijzigen van naam en geslacht, en volgens hem kan ik dat pas doen als ik aan hormonen begin. Maar als je groen licht hebt, heb je in principe toch gewoon de diagnostische fase afgerond en kan je een deskundigenverklaring aanvragen? Of begrijp ik dat verkeerd? Ik heb volgens mij van best wat mensen gehoord die hun naam en geslacht hebben gewijzigd voor het starten van hormonen. Ik zou toch wel heel graag zo snel mogelijk mijn naam laten veranderen voor de zomervakantie voorbij is.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door Jer158 »

Sterker nog, officieel mag het ook al voor het einde van de diagnostische fase, of überhaupt zonder medische transitie. Dat wil niet zeggen dat psychologen (en genderteams) niet hun eigen opvattingen hebben over wanneer ze die verklaring willen afgeven bij mensen die bij hen in het traject zitten.

Het mag dus wel, en dat weet je psych waarschijnlijk ook wel, maar de vraag is of je bereid bent dat gesprek aan te gaan met je psych. Voor het einde van de zomervakantie lijkt me een heel redelijk argument. Mijn argument was het tekenen van een huurcontract.
Hung her from the branches of a mango tree
nielsscootmobiels
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2017, 13:37
Gender: Trans FtM

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door nielsscootmobiels »

Jer158 schreef: 23 jul 2017, 20:21 Sterker nog, officieel mag het ook al voor het einde van de diagnostische fase, of überhaupt zonder medische transitie. Dat wil niet zeggen dat psychologen (en genderteams) niet hun eigen opvattingen hebben over wanneer ze die verklaring willen afgeven bij mensen die bij hen in het traject zitten.

Het mag dus wel, en dat weet je psych waarschijnlijk ook wel, maar de vraag is of je bereid bent dat gesprek aan te gaan met je psych. Voor het einde van de zomervakantie lijkt me een heel redelijk argument. Mijn argument was het tekenen van een huurcontract.
Thanks voor je snelle antwoord. Zeker bereid om dat gesprek aan te gaan met m'n psych, ik hou wel van een goede discussie ;)
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door Dieuwertje »

nielsscootmobiels schreef: 23 jul 2017, 20:12volgens hem kan ik dat pas doen als ik aan hormonen begin.
Ik weet natuurlijk niet wat er precies gezegd is, maar op deze manier gesteld is het een onjuiste voorstelling van zaken. Mijn psych bij het VUmc stelde zelfs voor om direct na het laatste gesprek (diagnostiek) het formulier om die verklaring te krijgen in te vullen. Vervolgens had ik die verklaring 2 dagen nadat de second opinion in de groep verkregen was in huis.
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door Anne V »

Dieuwertje schreef: 24 jul 2017, 09:23 Mijn psych bij het VUmc stelde zelfs voor om direct na het laatste gesprek (diagnostiek) het formulier om die verklaring te krijgen in te vullen. Vervolgens had ik die verklaring 2 dagen nadat de second opinion in de groep verkregen was in huis.
Bij mij ook en vrij snel in huis.
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door Nienke »

nielsscootmobiels schreef: 23 jul 2017, 20:12 Hey, ik heb even een vraagje over het wijzigen van mijn naam en geslacht. Ik heb mijn afspraak bij de endocrinoloog al staan, halfverwege september. Ik heb mijn psycholoog al een paar keer gevraagd naar het wijzigen van naam en geslacht, en volgens hem kan ik dat pas doen als ik aan hormonen begin. Maar als je groen licht hebt, heb je in principe toch gewoon de diagnostische fase afgerond en kan je een deskundigenverklaring aanvragen? Of begrijp ik dat verkeerd? Ik heb volgens mij van best wat mensen gehoord die hun naam en geslacht hebben gewijzigd voor het starten van hormonen. Ik zou toch wel heel graag zo snel mogelijk mijn naam laten veranderen voor de zomervakantie voorbij is.
Ik had de online versie nadat ik door was voor de hormoon fase ingevuld en opgestuurd, binnen enkele weken had ik toen het op mijn deurmat liggen, alleen je psych moet die brief verklaring ondertekenen dus als hij zij dat nu nog niet wilt doen denk ik dat er niets anders is als afwachten....
but time fly's.... kun je vast pro actief zijn ondertussen opsommen en klaar zetten wie je allemaal moet aan schrijven voor als je naam en geslacht def is gewisseld... is voor sommigen ook nog wel een klusje
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door Dieuwertje »

Nienke schreef: 24 jul 2017, 18:39als hij zij dat nu nog niet wilt doen denk ik dat er niets anders is als afwachten....
but time fly's
Maar als je ook nog andere dingen hebt die afhankelijk zijn van een juiste ID dan is dat niet fijn. Bijvoorbeeld het boeken van een vlieg-ticket, gokken of je je nieuwe ID of paspoort hebt als de reis daar is of zelfs verder uitstellen? Zo kunnen er nog meer zaken zijn waarbij het heel blokkerend is als je je naamswijziging uit moet stellen.
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door Nienke »

Dit klopt maar eens moet de wissel komen, ... uiteindelijk blijft je BSN nummer gelijk en is alles bewijsbaar, overheid kan deze gegevens in zien want die hebben toegang tot de BRP gegevens.
nielsscootmobiels
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2017, 13:37
Gender: Trans FtM

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door nielsscootmobiels »

Heb het inmiddels nogmaals met mijn psycholoog erover gehad. Hij vertelde dat het zeker niet zijn advies zou zijn om het voor hormonen te veranderen, maar heeft me na wat aandringen meteen het formulier laten invullen en inleveren.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Verklaring wijzigen geslacht

Bericht door Dieuwertje »

nielsscootmobiels schreef: 26 jul 2017, 17:03Hij vertelde dat het zeker niet zijn advies zou zijn om het voor hormonen te veranderen
Dat wordt nog wat om die psych alleen maar in de richting van informed consent te krijgen. Als 'groen licht' al niet genoeg is?