Nieuwe chat! Zie dit topic.

Achternaam moeder aannemen.

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Achternaam moeder aannemen.

Bericht door Anon20230219 »

Ik zou heel graag mijn huidige achternaam willen veranderen naar die van mijn moeder..waarom vraagt men zich misschien af?
Nou de naam welke ik nu draag van mijn vader voelt al heel wat jaren niet prettig omdat mijn vader ooit tegen mijn moeder zei dat hij die rot kinderen liever niet had gehad, en mijn moeder heeft altijd voor mij gezorgd en vaders zag ik heel soms.
Ten tijde dat mijn moeder nog leefde wilde ik dit al heel graag en mijn moeder was vereerd maar tot actie kwam het gewoon niet.
Mijn ouders zijn ergens jaren 80 gescheiden..

Weet dat het kan en mij er ook op ingelezen maar ten eerste zegt de ene site dat het 800 euro kost en een ander heeft het over 500 euro..
Ik kan met die 300 verschil heel leuk kleding shoppen zeg maar :lol:
Maar naast het hoge bedrag(ik kan compensatie krijgen omdat ik in de bijstand zit.) zijn er allerlei regels en wetten om zo'n wijziging voor elkaar te krijgen...
En dan is het nog maar de vraag of men zin heeft die wijziging door te voeren want ze moeten toch maar je sofinummer intoetsen, naar het veld scrollen waar je achternaam staat en dan vervolgens met Backspace de boel verwijderen en je nieuwe achternaam invoeren..
Menig ambtenaar krijgt bij de gedachte al een burn out.

Dus zij mogen ten alle tijden ondanks het ontvangen bedrag weigeren dit door te voeren, zonder opgave van reden.
(Komt op mij beetje over dat je naar de bakker toe gaat, een brood besteld,betaald en de bakker dan zegt..Tja heb er eigenlijk geen zin dat brood aan je te geven om heel eerlijk te zijn maar bedankt voor je geld elk geval..)

Wie heeft er ervaring mee met deze kwestie?
Zou het graag geregeld hebben voor ik mijn voornamen gaat veranderen anders blijf ik ID kaarten aanschaffen..
Uiteraard wel leuk steeds een up to date foto erop maar het ding zelf kost best wel een bedragje..

Het maakt het extra moeilijk nu mijn moeder overleden is om de wijziging te laten doorvoeren dus zodoende wie kan mij hiermee helpen?

Liefs:Lisa
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Achternaam moeder aannemen.

Bericht door Emma »

Mijn jongste stiefdochter heeft 6 jaar geleden mijn naam aangenomen. Dat duurde anderhalf jaar, kostte destijds iets van €750. Nu is dat €835.

Er zijn duidelijke regels voor, wat ze bij Justis vooral bedoelen is dat als je een aanvraag indient als je niet aan de voorwaarden voldoet. Je moeder moet toestemming geven, de scheiding moet voor je 18e zijn geweest, en je moet na de scheiding nog een aantal jaar bij je moeder hebben gewoond. Verder zou je vader nog bezwaar kunnen maken maar die moet dan wel een heel goede reden hebben. Dat gebeurde bij mijn dochter maar dat haalde niets uit.
Klopt alles en heb je betaald, dan wordt bij koninklijk besluit je naam gewijzigd en doorgevoerd in de BRP. Daar kan geen ambtenaar dan iets tegen doen. Vervolgens mag je nieuwe ID-bewijzen aanvragen.

Zie https://www.justis.nl/producten/naamswi ... index.aspx en https://www.justis.nl/binaries/Brochure ... -85236.pdf. Volgens mij val jij onder kopje B1.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Achternaam moeder aannemen.

Bericht door Anon20230219 »

Dank Emma,

Ja scheiding werd uitgesproken rond mijn 10e jaar en tot aan de dood van mijn moeder bij haar gewoond dus ik zie zeker gegronde reden een aanvraag in te doen, alleen die vrijstelling nog regelen..

Liefs:Lisa