Nieuwe chat! Zie dit topic.

Coming-out bij huisbaas & letselschadeadvocaat

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Coming-out bij huisbaas & letselschadeadvocaat

Bericht door Nate_0 »

Soo... Ik heb mijn deskundigenverklaring tot naamwijziging inmiddels binnen, en ik heb nog een paar weken voordat ik dit ga doen ivm mijn inschrijving op de universiteit die nog niet helemaal rond is, maar dat terzijde...

Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben om uit de kast te komen bij de huurbaas, en bij andere instanties waar je mee te maken hebt. Hoe gaat het in zijn werk als je officieel een woomruimte huurt, en je naam verandert? Blijft het oude document geldig? (Ik ga er van uit van wel, maar mijn handtekening en naam veranderen natuurlijk wel).

Daarnaast heb ik ivm een ongeluk twee jaar geleden een letselschadeadvocaat. Vanwege blijvende gevolgen heeft dit invloed op mijn financiën. Nu is het dus zo dat de advocaat van mijn situatie met betrekking tot mijn psychische problemen én fysieke problemen weet, op de genderdysforie na. Ik heb alleen het gevoel dat ik al zoveel shit heb rondom het ongeluk maar ook ervoor, dat ik bang ben dat het gevolgen gaat hebben voor het vervolgtraject. Alsof ik zijn diensten en de verzekering van degene die me heeft aangereden aan het uitbuiten ben. Hoe zou ik dit dus het beste kunnen brengen? Of heeft iemand een soortgelijke situatie mee gemaakt?
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Coming-out bij huisbaas & letselschadeadvocaat

Bericht door Dieuwertje »

Juridisch mag het geen enkele invloed hebben. Je houd ook de zelfde BSN. Dat moet genoeg bewijs zijn dat je nog steeds dezelfde persoon bent. Wat overigens niet wil zeggen dat niemand dat anders zal proberen voor te stellen vermoedelijk om daar voordeel bij te behalen.
Gebruikersavatar
Mason
Berichten: 42
Lid geworden op: 02 aug 2017, 11:36
Gender: Trans FtM
Locatie: Leeuwarden

Re: Coming-out bij huisbaas & letselschadeadvocaat

Bericht door Mason »

Coming-out bij een huisbaas lijkt me een beetje aan de situatie liggen of je het wel of niet moet doen denk ik. Ik woon bijvoorbeeld nog in een studentenhuis dat officieel 'girls only' is. Volgens mij is mijn huisbaas wel chill, maar ik wil het risico (nu nog) niet nemen. En inderdaad, je BSN blijft gelijk, dus ik neem aan dat het contract (met jouw handtekening) gewoon geldig blijft. Maar als het bijvoorbeeld een woningbouwvereniging is, lijkt het me geen probleem, aangezien dat een veel groter geheel is (weet niet of dit logisch klinkt, maar ik hoop het).
Groetjes,

Mason
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: Coming-out bij huisbaas & letselschadeadvocaat

Bericht door stella »

Contracten die zijn getekend voor de naamswijziging blijven gewoon geldig na de naamswijziging.
Daarbij zijn er ook een hele hoop situaties waarbij de naam eigenlijk niets uitmaakt voor het contract. Meestal is het niet verplicht dat een bedrijf je naam/geslacht correct geregistreerd heeft.

Zelf heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen om bij de woningbouwvereniging mijn naam te laten wijzigen, omdat ik verwacht nog wel even te huren met de huidige huizenmarkt. Maar bij mijn lease maatschappij hou ik alles gewoon zoals het is, omdat ik dat contract toch binnen een paar maanden ga opzeggen.

Betreffende de letselschade heb ik geen ervaring, maar ik zou zelf met de advocaat gaan zitten en het uitleggen/bespreken. Eventueel kan je een situatie als deze ook van te voren voor leggen bij je psycholoog of even contact opnemen met het https://www.juridischloket.nl.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Coming-out bij huisbaas & letselschadeadvocaat

Bericht door Nate_0 »

Goede tips, dankjewel!

Ik woon in een volledig zelfstandige studio en ik heb in principe vrij weinig te maken met de huurbaas, maar ik blijf hier de komende 3-4 jaar sowieso nog wonen dus dat is iets wat ik sowieso door wil geven.

En het juridisch loket is een goede tip, bedankt Stella!
meerdere zakken met zaagsel
TessB
Berichten: 61
Lid geworden op: 20 okt 2015, 15:55
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Coming-out bij huisbaas & letselschadeadvocaat

Bericht door TessB »

Je huisbaas zou ik het in ieder geval vertellen, maar hou het zakelijk. Simpelweg aangeven dat je nu meneer i.p.v. mevrouw bent volstaat. Jij betaalt je huur, je huisbaas voert zijn taken uit en spreekt je netjes aan. Hij blij, jij blij, iedereen blij.

Je advocaat kun je dit gewoon vertellen. Het is voor een advocaat niet van belang om er diep op in te gaan, maar je gegevens bij de rechtbank moeten ietsjes gewijzigd worden. Ik heb het stomtoevallig ooit voorbij zien komen bij een ministage bij de rechtbank. Het is niet meer dan een formulier, maar in mijn ervaring gaan rechters en advocaten erg goed om met dit soort wijzigingen.