Nieuwe chat! Zie dit topic.

Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Linda
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 jul 2017, 15:05
Gender: Transgender

Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Linda »

Vanaf 1 januari 2018 word het in Belgie een stuk gemakkelijker om je geslacht te laten wijzigen op de burgerlijke stand . Zo zijn er géén operaties nodig. Je stapt gewoon met een zelf geschreven verklaring .
Hierbij een link met de uitleg hoe het in zijn werk zou gaan. En dit voor Belgie ? Ik vind het een mooie evolutie.

https://transgenderinfo.be/m/praktisch/ ... ng/2018-2/
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Marijn »

Toe maar. Geen psychologenverklaring, geen kosten. Niet verkeerd.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Linda
Berichten: 132
Lid geworden op: 15 jul 2017, 15:05
Gender: Transgender

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Linda »

Er zou wel een verklaring van een erkende transgender organisatie nodig zijn,voor de eerste aanvraag met eigen verklaring kan je gewoon naar de ambtenaar stappen.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Anon20190501 »

Inderdaad. Het grote probleem is dat tot nu toe niemand weet wat dat eigenlijk is, een "erkende transgender organisatie". Het is ook niet gedefinieerd in de wet. Er bestaat geen lijst van. Er zijn geen criteria gedefinieerd.

This must be Belgium...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,
Bestaat dergelijke lijst in Nederland ?

Grtz Nick
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Emma »

In Nederland werkt het anders, daar heb je een specifiek opgeleide psycholoog nodig voor die verklaring.

Voor de Belgische situatie denk ik dat men het meest te weten komt door te informeren bij Çavaria. Ik zie onszelf op korte termijn nog geen vzw T-België oprichten...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door Nate_0 »

Het klinkt allemaal een beetje vaag en als een "dit kan, mits je de juiste mensen weet te vinden--en die heten allemaal Waldo."

Overigens vind ik het persoonlijk geen enkel probleem dat ik naar een deskundige moest voor een verklaring (wel jammer dat het zowel dat, als best wel wat geld betalen is). Ik snap het proces er achter--op deze manier is het in ieder geval makkelijker om in de gaten te houden of mensen niet hun geslacht wijzigen vanwege andere minder legale beweegredenen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door janine2363 »

Linda schreef: 27 sep 2017, 16:18 Je stapt gewoon met een zelf geschreven verklaring .
https://transgenderinfo.be/m/praktisch/ ... ng/2018-2/
Niet echt, je hebt een "wettelijke erkenning" nodig van een psychologe / psychiater die voor jou wil verklaren dat je onvervreembaar, onomkeerbaar van het andere geslacht dan je geboorte geslacht (lijkt) te zijn.

Dit komt overeen met de Nederlandse "deskundigen verklaring" met het verschil dat de Belgische verklaring overeen komt met wat (geloof ik) het groen licht is in het Nederlandse traject, dus de toestemming om de medische opvolging te krijgen voor hormoon therapie, terwijl je de Nederlandse deskundigen verklaring over het algemeen automatisch op het eind van het traject lijkt te krijgen.

Wat in Belgie wel zo is, dat je inderdaad alleen maar een bevoegd psycholoog / psychiater hoef te vinden, maar wel een die zo'n verklaring wil afgeven, daar zit de kneep, want dat zijn er niet zo veel. Begrijpelijk omdat psychologen geen diagnoses horen te stellen (zie discussie over verscheidene ethische threads)

Voor een buitenlands staatburger in Belgie geld overigens dat de wet van het land van staatsburgerschap van recht is. Dus ik als Nederlandse heb met het Belgische document wel "toestemming" om hormoon therapie te doen, maar niet om mijn naam (in Nederland) te laten veranderen.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door janine2363 »

P.S.

Geachte mevrouw,

Ik verwijs naar uw onderstaande mail i.v.m. de juridische wijziging van uw geslacht.

Overeenkomstig artikel 35bis van het Wetboek Internationaal privaatrecht (WIPR) kan in België een aangifte van geslachtsaanpassing gedaan worden als de aangever Belg is of als hij volgens de bevolkings- of vreemdelingenregisters zijn hoofdverblijf in België heeft.

Artikel 35ter, eerste lid WIPR bepaalt dat de geslachtsaanpassing wordt beheerst door het recht bedoeld in artikel 34, §1, eerst lid WIPR.

Artikel 34, § 1, eerst lid WIPR bepaalt dat behalve in aangelegenheden waar deze wet anders bepaald, de staat en de bekwaamheid van de persoon beheerst worden door het recht van de Staat waarvan deze persoon de nationaliteit heeft (tenzij dit recht de geslachtsaanpassing verbiedt).


Voor zover u dus uw hoofdverblijf in België heeft kan in België een juridische geslachtswijziging bekomen, overeenkomstig de Nederlandse wetgeving hieromtrent.
Wat de nieuwe Belgische transgenderwet betreft (25.06.2017, in principe in werking op 1/1/2018): deze zal niet op u van toepassing zijn aangezien volgens het WIPR het Nederlands recht van toepassing is. Voor de toepasselijke Nederlandse wetgeving voor een juridische geslachtswijziging kan u best informeren bij de hiertoe bevoegde autoriteiten in Nederland.

Volgens de informatie waarover ik beschik zou u, gelet op uw Nederlandse nationaliteit, ook in Nederland uw geslacht kunnen laten wijzigen in uw geboorteakte. Ook hieromtrent kan u zich best informeren bij de bevoegde autoriteiten.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Nieuwe wet in Belgie,geslachtswijziging

Bericht door janine2363 »

P.P.S.

Dit heb je nodig voor een geslachtswijziging:

Bij de aangifte overhandigt men aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een verklaring van de psychiater en de chirurg (zie voorbeeldbrief hiernaast), waaruit blijkt:
1. dat de betrokkene de voortdurende en onomkeerbare innerlijke overtuiging heeft tot het andere geslacht te behoren dan datgene dat is vermeld in de akte van geboorte;
2. dat de betrokkene een geslachtsaanpassing heeft ondergaan die hem zodanig in overeenstemming heeft gebracht met dat andere geslacht, waartoe betrokkene overtuigd is te behoren, als dit uit medisch oogpunt mogelijk en verantwoord is;
3. dat de betrokkene niet meer in staat is om overeenkomstig het vroegere geslacht kinderen te verwekken.
De wetgever stelt dus dat men niet meer in staat mag zijn om overeenkomstig het geboortegeslacht kinderen te verwekken of te baren. De geest van de wet is dus dat men een operatie moet hebben ondergaan die de fertiliteit teniet doet, vooraleer in aanmerking te kunnen komen. Dit zal gestaafd moeten worden met een verklaring van de behandelende artsen (zie voorbeeldbrief hiernaast).
Let wel: dit betekent dat er GEEN effectieve reconstructie van een nieuw geslachtsdeel moet hebben plaatsgevonden, WEL dat de gonaden (eierstokken of testes) moeten zijn verwijderd. In Art. 62bis, § 2, 2° BW is de lichamelijke aanpassing als relatievegrondvoorwaarde bedoeld, dus niet alle mogelijkheden moeten worden benut of effectief uitgevoerd. Een voorafgaande fallusconstructie is bv. niet vereist voor de transman, als de verwekking van kinderen als vrouw maar onmogelijk is geworden (zie Rb. Antwerpen 3 april 2009, RW 2009-10, 630). De onomkeerbare onvruchtbaarheid is dus een absolute grondvoorwaarde.

Echter, vanaf 2018 is dit niet meer nodig. Dan is de verklaring genoeg.