toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Alice
Berichten: 1424
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Alice »

Wat de toekomst ook brenge moge, een van de uitvoeringen in het nieuwe Kabinet zou zijn,

De overheid gaat niet langer onnodig registreren of iemand man of vrouw is.

De vier partijen die de nieuwe coalitie gaan vormen, willen dat alle overheden zo veel mogelijk genderneutraal te werk gaan, bevestigen bronnen aan de NOS.

Het plan betekent dat artikel 1 van de grondwet wordt uitgebreid.
Discriminatie wegens onder meer religie en ras wordt aangevuld met de seksuele oriëntatie.

Geslacht blijft wel in paspoorten staan vanwege de regels in het buitenland.

Het plan stond in het zogenoemde 'roze stembusakkoord' dat VVD en D66 voor de verkiezingen ondertekenden. Die partijen hebben CDA en ChristenUnie overtuigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Marijn »

Jammer dat de X in het paspoort nog steeds niet kan. Dat mag namelijk internationaal wel, Denemarken heeft het bijvoorbeeld ook als ik het me goed herinner.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door wiggeltje »

Alice schreef: 08 okt 2017, 20:47 Geslacht blijft wel in paspoorten staan vanwege de regels in het buitenland.
Het veranderd dus.. niet :mrgreen:
Alice
Berichten: 1424
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Alice »

Het staat ieder land/staat vrij om genderneutrale paspoorten te verstrekken. Evenzo staat vrij andere, te bezoeken, landen dat paspoort (zonder gender identificatie) te weigeren en je geen toegang te verlenen. -En-dan-heb-je-een-probleem-

"it’s up to those travelling to know and understand the rules at the destination".

http://www.express.co.uk/news/uk/865307 ... ourt-fight
https://www.timesofmalta.com/articles/v ... ary.657429
http://nation.com.pk/featured/24-Jun-20 ... ender-as-x
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_rec ... ary_gender
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Charlotte_C »

Er zullen een heleboel mensen zijn die het wellicht niet met me eens zijn, maar ik ben zelf pertinent tegen het afschaffen van de geslachtsaanduiding op ID-kaarten. Ik voel het persoonlijk zo dat ik er lang genoeg voor heb moeten 'lijden' en op het moeten wachten. Persoonlijk ben ik er dus niet rouwig om dat de aanduidingen gewoon blijven bestaan.

Uiteraard respecteer ik de mening van eenieder die het anders voelt.

Peace and Love for all
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Dieuwertje »

Helemaal met je eens Charlotte, maar naast de M en V zou een derde aanduiding voor die dat willen mogelijk moeten zijn.
lisah
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 sep 2016, 12:57
Gender: Vrouw

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door lisah »

het afschaffen ben ik ook tegen
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Marijn »

Het gaat bij ID kaart ook helemaal niet om afschaffen, hoogstens om een derde optie.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Sara »

Ik denk dat het een goede zaak is dat de overheid alleen gegevens verzamelt en bewaart die nodig zijn voor de uitvoering van haar functie. Iemands 'geslacht' is daar in mijn ogen geen onderdeel van. Dat ze erom vragen op met moment dat het wel even nodig is (bijvoorbeeld bij het aanmaken van een paspoort) lijkt mij voldoende. Ik kan me ook vinden in het idee dat je dan de optie voor een X'je zou moeten hebben, alhoewel eventuele consequenties in het buitenland dan voor jezelf zijn.

Waar ik moeite mee heb is dat dit plan soms in een transgender-context wordt uitgelegd. Je ziet ook hier dat niet iedereen hierop zit te wachten ;) Ik zie het meer als een privacy-punt.
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Emma »

Charlotte_C schreef: 04 nov 2017, 07:30 Er zullen een heleboel mensen zijn die het wellicht niet met me eens zijn, maar ik ben zelf pertinent tegen het afschaffen van de geslachtsaanduiding op ID-kaarten. Ik voel het persoonlijk zo dat ik er lang genoeg voor heb moeten 'lijden' en op het moeten wachten. Persoonlijk ben ik er dus niet rouwig om dat de aanduidingen gewoon blijven bestaan.

Uiteraard respecteer ik de mening van eenieder die het anders voelt.

Peace and Love for all

Ik wil je niet meteen voor egoïst uitmaken, maar anderen laten lijden omdat je dat zelf ook hebt moeten doen vind ik niet meer van deze tijd. Ja, het was een lange weg met een hoop ellende, maar het zou fijn zijn als dat anderen na ons bespaard bleef.

Ik heb rond mijn transitie veel zelf uit moeten zoeken. Zou ik dezelfde gedachtengang volgen, dan zouden we net zo goed het forum kunnen sluiten. “Ik heb het zelf moeten doen, laat een ander dat dan ook maar doen.” Lijkt me niet de bedoeling.

Reisdocumenten blijven vanwege internationale verdragen de geslachtsaanduiding houden. Maar voor het aanvragen van een bouwvergunning is die M, V of X van geen belang. Weg ermee dus, ze vragen ook niet naar je schoenmaat of je pincode. Wat Sara zegt, het is een privacy ding, en heeft geen enkele relatie met transgenders.

Excuus dat ik na bijna 50 jaar nog steeds een wereldverbeteraar ben...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie