toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Nienke »

Ik heb liever ook geen afschaffing, ben juist trots op het V op het document
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Emma »

Nienke schreef: 04 nov 2017, 11:03 Ik heb liever ook geen afschaffing, ben juist trots op het V op het document
Maar daar is dus helemaal geen sprake van... waarom blijven ageren tegen iets dat niet gaat gebeuren?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Nienke »

Heb ik het postje half zitten lezen :)
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Charlotte_C »

@emma :hug2: maar natuurlijk respecteer ik je mening volledig ook al is het dan niet de mijne. In alle respect met elkaar oneens zijn is ook heel mooi. Don't worry. Ik voel me geenszins aangevallen :)

Je hebt zelfs een heel mooi stukje geschreven

Groetjes,

Lotte / Charlotte (als het beestje maar een naam geeft)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door NaomiClareNL »

De overheid heeft, om haar moverende redenen, altijd allerlei dingen geregistreerd. Een aantal van die zaken bleken in de loop der tijd overbodig en die worden niet meer geregistreerd. Zoals het aantal ramen of het aantal schoorstenen (vanwege belastingheffing, we doen het nu anders). Of religie.

Bij de invoering van de digitale GBA rond 1995 heeft men gesproken over wat wel en niet over genomen moest worden. Een van de dingen die destijds afgeschaft is in de GBA is de registratie van iemands religie. Van oudsher was dit gedaan om onderscheid te kunnen maken en dat mocht niet meer volgens artikel 1 van van onze huidige Grondwet die begin jaren 80 ingevoerd is. Uit moreel oogpunt had het al direkt na de Tweede Wereldoorlog afgeschaft moeten worden natuurlijk aangezien de Joden afgevoerd werden naar hun vernietiging op basis van de gemeentelijke bevolkingsregistraties. Het duurt echter vaak lang voordat iets dat verouderd is ook daadwerkelijk afgeschaft is.

Geslacht is nu dus zo iets dat rap aan het verouderen is op allerlei gebied. De enig echte reden waarom het er nog is is de dienstplicht. Die is opgeschort en is alleen voor mannen zoals bekend mag worden verondersteld. Zodra die weer ingevoerd gaat worden zal die afgeschoten worden op het anti discriminatie beginsel. Je ziet dan ook al in andere landen van de EU gedachten gelanceerd worden om in de toekomst ook vrouwen op te gaan roepen voor de dienstplicht. Als ik het goed heb heeft Zweden dat al zo geregeld?

Terzijde, als ik het me goed herinner is de X na de Tweede Wereldoorlog ingevoerd omdat er veel lijsten van vermiste en gevluchte personen in omloop waren bij Verenigde Naties en Rode Kruis en het vaak niet bekend was of de naam aan een man of vrouw toebehoorde. Een soort van herinnering om een persoon met een naam waarvan de behandelaar niet wist of het een man of vrouw was niet meteen weer buiten de deur te zetten en weg te sturen als die persoon zich ergens gemeld had voor hulp.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
stella
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:50
Gender: Vrouw
Locatie: Tilburg

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door stella »

NaomiClareNL schreef: 04 nov 2017, 13:18 Geslacht is nu dus zo iets dat rap aan het verouderen is op allerlei gebied. De enig echte reden waarom het er nog is is de dienstplicht. Die is opgeschort en is alleen voor mannen zoals bekend mag worden verondersteld. Zodra die weer ingevoerd gaat worden zal die afgeschoten worden op het anti discriminatie beginsel. Je ziet dan ook al in andere landen van de EU gedachten gelanceerd worden om in de toekomst ook vrouwen op te gaan roepen voor de dienstplicht. Als ik het goed heb heeft Zweden dat al zo geregeld?
Als dit de enige functie was kan geslacht inmiddels ook weg. Sinds een paar maanden geld ook in Nederland de dienstplicht voor zowel mannen als vrouwen.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Anon20190501 »

Yep, in SE is de dienstplicht opnieuw ingevoerd en geldt ze voor M en V.
Alle inwoners kunnen overigens wanneer de Russische beer binnenvalt opgeroepen worden om deel te nemen aan de totalförsvar ("volledige verdediging"). Niet alleen de Zweden, dus.

Sinds Poetin aan de macht is in Rusland heeft men de mate van paraatheid méér dan één tandje opgeschroefd. Dat is overigens zowat het enige militaire thema dat de actualiteit haalt.

Nu begrijp ik waarom een landje met nauwelijks 10 miljoen inwoners zijn eigen onderzeeërs en straaljagers ontwikkelt en bouwt.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Annet »

Voor mij hoefd het ook niet om het m/v af te schaven.
één er bij heb ik ook geen moeite voor de gene die een x willen.
Ik wil het het liefst in de toekomst gewoon een V daar strijd ik nu voor
Groetjes Annet
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Ender »

stella schreef: 04 nov 2017, 13:21
NaomiClareNL schreef: 04 nov 2017, 13:18 Geslacht is nu dus zo iets dat rap aan het verouderen is op allerlei gebied. De enig echte reden waarom het er nog is is de dienstplicht. Die is opgeschort en is alleen voor mannen zoals bekend mag worden verondersteld. Zodra die weer ingevoerd gaat worden zal die afgeschoten worden op het anti discriminatie beginsel. Je ziet dan ook al in andere landen van de EU gedachten gelanceerd worden om in de toekomst ook vrouwen op te gaan roepen voor de dienstplicht. Als ik het goed heb heeft Zweden dat al zo geregeld?
Als dit de enige functie was kan geslacht inmiddels ook weg. Sinds een paar maanden geld ook in Nederland de dienstplicht voor zowel mannen als vrouwen.
goh, nooit geweten dat NL nog een dienstplicht heeft.. geldt zeker niet voor transmannen want heb geen brief gehad
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... enstplicht
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: toekomstig Kabinet beknot geslachtsregistratie

Bericht door Charlotte_C »

De dienstplicht is in Nederland ook in 1996 of 1997 opgeschort, ik heb er als het goed is de brief nog van liggen ergens
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Plaats reactie