Bijzondere bijstand

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
Liam86
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 okt 2017, 12:57
Gender: Trans FtM

Bijzondere bijstand

Bericht door Liam86 »

Ik ben zo'n 3 maanden geleden uit de kast gekomen en ben ook naar de gemeente geweest om het te vertellen aangezien wij een bijstandsuitkering ontvangen.
Onze contactpersoon reageerde er in eerste instantie heel goed op, hij bood aan dat er voor reiskosten, medische kosten en alle bijkomende kosten bijzondere bijstand kon worden aangevraagd.
Ik een maand later gevraagd of ik bijzondere bijstand voor een binder kon krijgen.. Krijg ik eerst te horen of ik het niet gewoon met verband kan afbinden. Ik heb gezegd dat dat absoluut niet zomaar mag en dat het hartstikke slecht is om dat te gaan doen. Moest ik maar naar mijn huisarts om een brief te gaan halen waar dat op stond.. Weten allemaal dat huisartsen geen briefjes gaan schrijven!
Toen wist ie het niet meer en stuurde mij door naar de skio arts.. Geen idee hoe je het schrijft of wat het is..
Maar ik dacht wat moet dat moet!
Spreek ik hem vrijdag weer omdat ik nu eindelijk de doorverwijzing van de huisarts naar Stepwork heb gekregen en daar dus reiskosten voor nodig heb..
Zegt ie doodleuk ja dat heb ik ook bij de skio arts neergelegd en ook over de prothese enz..
Mijn oren begonnen te klapperen en mijn mond sloeg wijd open..
Hoe kan deze man zomaar zonder mij daarover te informeren dergelijke informatie aan een voor mij wildvreemde geven!?
En dan komt nu het ergste van alles voor mij, de contactpersoon zei ook nog dat de skio arts wel beslist of ik wel naar Stepwork mag ipv naar het UMCG want misschien is het toch beter om daar op te wachten..
Toen brak ik!
Wij hebben netjes overleg gehad met het UMCG die juichen het alleen maar toe om naar Stepwork te gaan en mijn huisarts denkt er hetzelfde over..
Dus wie zijn hun om hierover te beslissen!?
En hebben ze hier wel het recht toe?
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Bijzondere bijstand

Bericht door Dieuwertje »

Liam86 schreef: 17 okt 2017, 11:43 Krijg ik eerst te horen of ik het niet gewoon met verband kan afbinden.
Typisch een reactie van een medewerker van een gemeente. Bij gebrek aan kennis proberen ze je de voor hun goedkoopste oplossing in de maag te splitsen. Of dat nu kan of niet. Heb dat zelfde meegemaakt met de invaliditeit van mijn vrouw. Gelukkig hadden we een goede ergotherapeut achter ons staan. Wat dat betreft hoop ik voor je dat contact met de arts je alleen maar goed kan doen. Als het mee zit komt die met meer realistische voorstellen of geeft je gelijk in hoe je zaken al aan het regelen bent.
Persoonlijke gegevens doorgeven aan personen die je niet kent. Wel fijn als ze dat eerst vragen. Maar een arts heeft zwijgplicht dus verder zal het denk ik niet meteen komen.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Bijzondere bijstand

Bericht door Anon20230219 »

Tja ik denk dat ze het Bijzondere bijstand noemen omdat het bijzonder is als je het krijgt.
Ik ben zelf ook bijna 8 maanden bezig geweest over bijstand in de kosten van een klik gebit.
Uiteindelijk kwam het erop neer dat men de offerte te duur vinden en dus niet willen helpen in de kosten.
Inmiddels ben ik er achter dat ik het in het ziekenhuis kan laten doen.
Maar vind het belachelijk dat men er 4 maanden over heeft moeten doen om tot een oordeel te komen.

En ben er achter dat gemeente zich bepaalde vrijheden toe kennen waarvoor ze niet de juiste instantie zijn.
Totaal onzinnig dat ze in jou geval dus dergelijke privé dingen met een vreemde bespreken.

Ik zelf ben er zo klaar mee dat ik hoop volgend jaar de bijstand uit te kunnen.
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: Bijzondere bijstand

Bericht door Lau92 »

Conform de Wet bescherming privacygegevens (Wbp) migen medische gegevens vanuit een instantie niet gedeeld worden met derden zonder dat de 'patiënt' hiertoe een (schriftelijke) machtiging heeft gegeven. Dus nee, dat mag niet zomaar. Daar staan zowaar boetes op. Vanuit mijn werk krijg ik daar nog wel eens mee te maken.

Als die arts ook je behandelend arts is, dan kan dat het verhaal veranderen. Dat maak ik echter niet op uit je verhaal. Maak er ook niet uit op dat hij medisch onderlegd is en dus in welke vorm dan ook medische informatie zou migen inzien, delen of wat dan ook. Als je een klacht oid wilt indienen zou ik zeker naar die mogelijkheid informeren.
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Bijzondere bijstand

Bericht door Alice »

Liam86 schreef: 17 okt 2017, 11:43 Ik ben zo'n 3 maanden geleden uit de kast gekomen en ben ook naar de gemeente geweest om het te vertellen aangezien wij een bijstandsuitkering ontvangen.

Dus wie zijn hun om hierover te beslissen!?
En hebben ze hier wel het recht toe?
Om met het laatste te beginnen, ja/nee/ja/nee enz..

"Onze contactpersoon reageerde er in eerste instantie heel goed op, hij bood aan dat er voor reiskosten, medische kosten en alle bijkomende kosten bijzondere bijstand kon worden aangevraagd."
Je, zou moeten, weet even goed dat beloftes van ambtenaren alttijd loos zijn behalve hun bedreigingen.
En zo als Lisa schreef, Bijzondere bijstand is bijzonder als je die krijgt.

"Ik een maand later gevraagd of ik bijzondere bijstand voor een binder kon krijgen.. Krijg ik eerst te horen of ik het niet gewoon met verband kan afbinden. Ik heb gezegd dat dat absoluut niet zomaar mag en dat het hartstikke slecht is om dat te gaan doen. Moest ik maar naar mijn huisarts om een brief te gaan halen waar dat op stond.. Weten allemaal dat huisartsen geen briefjes gaan schrijven!"
Het advies van een verbandje is iets van onkunde maar ieder ander die geen kennis van FtM zaken heeft zou dit ook kunnen adviseren.
Op zich is het wel een legitieme vraag van hem om een attest/schrijven van je huisarts dat jij die binder nodig hebt. Hij moet ook zekerheid hebben dat dit zo is.
Je huisarts is wel gewend om die dingen in de juiste bewoordingen uit te schrijven.

"Spreek ik hem vrijdag weer omdat ik nu eindelijk de doorverwijzing van de huisarts naar Stepwork heb gekregen en daar dus reiskosten voor nodig heb."
In mijn optiek heb je te vroeg om een reiskostenvergoeding gevraagd.
Je wilt naar Stepwork omdat je DENKT dat je daar goed geholpen kan worden.
Pas als je een, paar, keer geweest bent kun je zeggen ik WEET dat ik daar goed geholpen kan worden (of niet). Dan heb je meer recht van spreken voor die aanvraag zeker als er vanuit Stepwork medewerking wordt gegeven bij de aanvraag.

"Toen wist ie het niet meer en stuurde mij door naar de skio arts.. Geen idee hoe je het schrijft of wat het is.."
Wat is een skio arts? Ben je daar geweest? Of heeft hij alleen bij die arts informatie ingewonnen?

"Zegt ie doodleuk ja dat heb ik ook bij de skio arts neergelegd en ook over de prothese enz.."
"Hoe kan deze man zomaar zonder mij daarover te informeren dergelijke informatie aan een voor mij wildvreemde geven!?"
Het zou kunnen wezen dat hij neutraal bij die skio arts informatie beeft ingewonnen, in de zin van; “ik heb een cliënt die om een binder (prothese?) verzoekt om die en die reden” je naam + rugnummer hoeft er niet bij genoemd te worden.

"En dan komt nu het ergste van alles voor mij, de contactpersoon zei ook nog dat de skio arts wel beslist of ik wel naar Stepwork mag ipv naar het UMCG want misschien is het toch beter om daar op te wachten.."
Je beslist geheel zelf (en je zorgverzekering) of je naar Stepwork gaat. Daar heeft sociale zaken noch die skio arts wat mee te maken.

https://www.antwoordop.nl/bijstand/4601 ... lke-kosten
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Bijzondere bijstand

Bericht door Marijn »

Het lijkt me op zijn minst dat het laatste punt onzin is. Dat zo'n arts c.q. de gemeente kan beslissen naar welke behandelaar je mag gaan terwijl dat helemaal niet door de gemeente vergoed wordt maar door de zorgverzekering. Daar heeft de gemeente niets mee te maken lijkt me.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie