OV kaart vervolg

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

OV kaart vervolg

Bericht door Nick1703 »

Ik heb contact gehad met NS. Ik wilde graag een dal voordeel abonnement maar ik wilde zeker weten of dat ook echt op Mn geboortenaam moest. Antwoord is ja. Kaart is wel gender neutraal, dus dat scheelt misschien weer.
I am, who I am.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Jer158 »

Vreemd. Bij het aanvragen van een OV-chipkaart (waarop je vervolgens je abonnement kunt zetten) hoef je toch echt geen ID te laten zien
Hung her from the branches of a mango tree
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Nick1703 »

Jer158 schreef: 05 nov 2017, 13:40 Vreemd. Bij het aanvragen van een OV-chipkaart (waarop je vervolgens je abonnement kunt zetten) hoef je toch echt geen ID te laten zien
Ja ik vond het ook vreemd, Dacht ik vraag het voor de zekerheid na, maar ze zeiden omdat je een abonnement aanvraagt moet je naam erop staan zoals in de BRP. Ik heb nu besloten maar geen abonnement te nemen, vind het om de een of andere manier heel confronterend om mn geboortenaam in te tikken en steeds te zien op de kaart.
I am, who I am.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Marijn »

Jer158 schreef: 05 nov 2017, 13:40 Vreemd. Bij het aanvragen van een OV-chipkaart (waarop je vervolgens je abonnement kunt zetten) hoef je toch echt geen ID te laten zien
In sommige situaties kunnen de controleurs daar wel om vragen. Dus dan zou je een probleem hebben.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Mr.X »

Ik vermoed dat dit zo is omdat een abonnement persoonsgebonden is. Dus dan willen ze zeker weten dat de persoon die het op naam heeft, het ook gebruikt. En ja, als een controleur twijfelt, kan hij om je ID vragen.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Jer158 »

Marijn schreef: 06 nov 2017, 10:57In sommige situaties kunnen de controleurs daar wel om vragen. Dus dan zou je een probleem hebben.
Ze mogen daar blijkbaar om vragen. Gebeurt dat ook in de praktijk als je een OV-chipkaart hebt en gewoon op je foto lijkt? Ik reis nu 9 jaar met een persoonlijk abonnement en de enige keer dat ik om ID ben gevraagd is toen ik het abonnement vergeten was.

Sowieso kun je altijd nog je transgenderpasje tevoorschijn halen. Dat werkte ook in de tijd dat mensen pas hun geslacht mochten wijzigen na sterilisatie en dus veel langer met een dubieus ID rondliepen.

Volgens mij zijn hier gewoon slapende honden wakker gemaakt en loopt het verder wel los.
Hung her from the branches of a mango tree
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Marijn »

Jer158 schreef: 06 nov 2017, 11:05Gebeurt dat ook in de praktijk als je een OV-chipkaart hebt en gewoon op je foto lijkt? Ik reis nu 9 jaar met een persoonlijk abonnement en de enige keer dat ik om ID ben gevraagd is toen ik het abonnement vergeten was.
Als je op saldo reist waarschijnlijk niet, of met een andere reisproduct dat op de pas staat. Er is mij wel een aantal keer om gevraagd met een papieren E-ticket. En mogelijk vragen ze er ook om als je vergeten bent in te checken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Jer158 »

Marijn schreef: 06 nov 2017, 11:14Als je op saldo reist waarschijnlijk niet, of met een andere reisproduct dat op de pas staat. Er is mij wel een aantal keer om gevraagd met een papieren E-ticket. En mogelijk vragen ze er ook om als je vergeten bent in te checken.
Bij een e-ticket horen ze er sowieso om te vragen, en ook bij illegaal reizen (niet inchecken, abonnement vergeten, etc.).
Hung her from the branches of a mango tree
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Mr.X »

Ik snap de vraag vanuit Nick wel, though. Ik bedoel, je hebt liever geen boetes te pakken.
Maar mijn ervaring met controleurs tijdens mijn 'in-between-fase' zijn ook dat ze er geen probleem van maken. ik heb nog wel lange tijd een foto gehad waar echt een meid op stond, terwijl ik al semi paste. Een controleur maakte toen nog wel een grapje over hoe ik een ander persoon was. Just smile and wave, when they do.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: OV kaart vervolg

Bericht door Marijn »

In de praktijk vroegen ze mij er bij een e-ticket misschien 1 op de 4 keer om. Als ik überhaupt al controle kreeg. Sinds een paar weken laat ik het ticket op mijn OV-kaart. Om daar alvast aan te wennen en dan wordt er ook niet meer om ID gevraagd.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie