Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Dieuwertje »

@Emma: Ja en nee. Ik heb bij een opdracht voor een semi overheidsbedrijf een opdracht uitgevoerd en daar had ik toegang tot alle salaris gegevens van alle Nederlanders. Dat was op een afdeling voor datamining. Achter die salarisgegevens zaten ook veel andere persoonlijke gegevens inclusief historie. Ik kan mij nog wel herinneren dat het geslacht niet historisch werd opgeslagen (persoonlijke belangstelling). Of dat ook zo was voor de naam weet ik niet meer. Ik neem aan van niet, omdat dat niet echt interessant was voor het doel. Maar op die afdeling zat die data achter veel minder beveiliging. Relatief weinig auditing. Het betrof wel een kleine afdeling, maar discretie van de medewerkers was wel gewenst. Mocht er blijken dat je toch gegeven gelekt had dan zou je er in ieder geval direct uit gelegen hebben. Maar we hebben het hier wel over een heel klein aantal mensen die op die manier bij dit soort gegevens kan.
Binnen afdeling waar wel de auditing mogelijk was (en dat is het gros van de medewerkers die dit soort gegevens kan zien) heb ik het inderdaad zien gebeuren dat mensen onmiddellijk op straat stonden of op zijn minst onmiddellijk geschorst. Even wat gegeven napluizen omdat je zus bijvoorbeeld wat wil weten van haar ex (ik noem maar wat) is dus geen goed idee.
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden
Contacteer:

Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Gwenda »

Ik heb op diverse plekken gewerkt in de opsporings- en veiligheidsketen. Iemand die iets deed met data uit de BRP wat niet toegestaan was kon terplekke vertrekken en kreeg een aantekening. Bij mensen die zelf een andere werkkring zoeken werd de exit check toegepast. Screening plus verklaringen invullen die je bewust maken van je rol en kennis. Ook als je later iets zou doen wat niet kan levert je dat een categorie 5 overtreding volgens wetboek van strafrecht op. Dus zo makkelijk is het niet.
Over het vernietigen daar zijn procedures voor, net als voor het nationaal opsporingsregister. Na een bepaalde periode is alles echt weg ook van de backup.

Plaats reactie