Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Charlotte_C »

Zoiets ja. Bij mij was dat administratieve stukje in ieder geval knap snel geregeld
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Anon20190712 »

Onderhand is het doorgevoerd, de 00-00-0000 staat er nogsteeds, maar dan met de juiste gegevens. Nog steeds een beetje vreemd, maar goed.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Anon20190712 »

Mijn gemeente weigert het kopje van historische gegevens te verwijderen, ze passen enkel de gegevens onder dat kopje aan. Men kan dus nogsteeds zien dat er historische gegevens zijn/waren. Dat is volgens hen 'van belang'. Onzin natuurlijk. Hebben anderen hier ook problemen mee gehad??
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Eveliene »

Lucas schreef:Mijn gemeente weigert het kopje van historische gegevens te verwijderen, ze passen enkel de gegevens onder dat kopje aan. Men kan dus nogsteeds zien dat er historische gegevens zijn/waren. Dat is volgens hen 'van belang'. Onzin natuurlijk. Hebben anderen hier ook problemen mee gehad??
Mijn geboorte gemeente stuurt me daarvoor naar mijn woongemeente en ook zo andersom. Ik heb het na een jaar maar opgegeven.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Anon20190712 »

Eveliene schreef: 12 dec 2017, 11:07
Lucas schreef:Mijn gemeente weigert het kopje van historische gegevens te verwijderen, ze passen enkel de gegevens onder dat kopje aan. Men kan dus nogsteeds zien dat er historische gegevens zijn/waren. Dat is volgens hen 'van belang'. Onzin natuurlijk. Hebben anderen hier ook problemen mee gehad??
Mijn geboorte gemeente stuurt me daarvoor naar mijn woongemeente en ook zo andersom. Ik heb het na een jaar maar opgegeven.
:fpalm: Ohhh dat is ook lekker handig...
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Ender »

zoals ik al zei... je gegevens blijven ALTIJD ergens bewaard.. dat ze "nog niet verwijderd zijn" betekend enkel dat er ergens nog niet een vinkje van is omgezet van false naar true.. heeft dus eigenlijk helemaal geen zin om er op te staan dat je oude gegevens "uit de gba verwijderd worden" want dat worden ze toch nooit. eens digitaal is altijd digitaal. probeer hier niemand mee te ontmoedigen hoor maar als iemand al in je brp *kan* komen, dan zullen ze dit ook kunnen zien.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Anon20190501 »

Ender schreef: 12 dec 2017, 23:02 zoals ik al zei... je gegevens blijven ALTIJD ergens bewaard.. dat ze "nog niet verwijderd zijn" betekend enkel dat er ergens nog niet een vinkje van is omgezet van false naar true.. .
Wanneer dat zo geïmplementeerd is.
Hoeft niet zo te zijn.
Of bedoel je de transaction logs?
't is inmiddels een hele tijd geleden dat ik nog aan een niet- triviaal data model heb gewerkt, en mijn SQL dagen liggen nog verder in het verleden. Ik kan me dus vergissen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Anon20190712 »

Ender schreef: 12 dec 2017, 23:02 zoals ik al zei... je gegevens blijven ALTIJD ergens bewaard.. dat ze "nog niet verwijderd zijn" betekend enkel dat er ergens nog niet een vinkje van is omgezet van false naar true.. heeft dus eigenlijk helemaal geen zin om er op te staan dat je oude gegevens "uit de gba verwijderd worden" want dat worden ze toch nooit. eens digitaal is altijd digitaal. probeer hier niemand mee te ontmoedigen hoor maar als iemand al in je brp *kan* komen, dan zullen ze dit ook kunnen zien.

Je kan het zo vaak herhalen als je wilt, maar het klopt van geen kant wat je zegt :) Het hele punt is juist dat in ons geval de gegevens wél definitief verwijderd mogen worden met alle consequenties van dien. Het is me vandaag gelukt bij de gemeente- de hele rede waarom zij er huiverig voor zijn dit te doen (hoewel het in ons geval wettelijk gezien mag) is omdat de gegevens nooit meer terug te halen of in te zien zijn. Mensen die inzage hebben in je BRP kunnen dus die oude gegevens niet terug vinden. Jij hebt het over corrigeren of wijzigen. Definitief verwijderen is ook mogelijk en het is écht definitief.
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Ender »

haha, naïef van je Lucas :) maar als jij zo graag wil geloven dat ze definitief zijn verwijderd, be my guest. ooit gehoord van backups? denk je echt dat men daar ook je gegevens gaan verwijderen? en ongetwijfeld zijn er ook kopieën op externe schijven losgekoppeld van het systeem. denk je echt trouwens dat ze de moeite gaan doen om een record in de database te verwijderen, terwijl ze veel makkelijker een vinkje op "ja" kunnen zetten (en verder geen verstand van databases hoeven te hebben) en dat de medewerker dan dénkt dat ze verwijderd zijn?
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Geschiedenis overschrijven of verwijderen GBA

Bericht door Emma »

@Ender: ja, dat geloof ik. Zeker als het met persoonsgegevens te maken heeft zijn er zo van die wettelijke verplichtingen en verboden. Even een extern schijfje aan de BRP koppelen zit er niet in, als systeembeheerder zul je je, op straffe van ontslag op staande voet, moeten houden aan de richtlijnen informatiebeveiliging (https://www.kinggemeenten.nl/informatiebeveiliging) van de VNG en een baliemedewerker heeft alleen een terminal waar je nog met een smartcard op moet inloggen ook, zxdat er een bijna waterdichte audit trail is van wie wat wanneer raadpleegt.
Nee, backups zullen niet gewist worden, maar over het algemeen blijven die onaangeroerd. Zeker bij de BRP, en zeker als ze ouder zijn dan een paar dagen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie