Nieuwe chat! Zie dit topic.

BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20190501 »

Sinds 1 (in de praktijk 2) januari is het ook in BE mogelijk om je geslachtsregistratie te wijzigen zonder verplichte sterilisatie. Daarvoor moet je twee keer verklaren dat je dat wil, met een tussenperiode van minimum 3 en maximum 6 maanden. Dat is nodig om het parket (yep) de tijd te geven om uit te zoeken of ze niet ergens een reden kunnen vinden om de aanvraag te weigeren. Wanneer je in het buitenland woont kan dat overigens niet via ambassade of consulaat. Je moet je aanmelden bij de ambtenaar van burgerlijke stand van je geboortegemeente. De voorbije dagen verbleef ik in NL. Zodoende was een trip deze ochtend naar mijn geboortegemeente (enkeltje 130km) net haal- en betaalbaar.

Ter plekke bleek dat de gemeente niet beschikte over de vereiste formulieren noch onderrichtingen. Gelukkig had ik vooraf mijn voorzorgen genomen (this is Belgium, remember) en de nodige docs gedownload van transgenderinfo.be. De dame aan het loket moest vervolgens enkele keren bijstand vragen aan chef of collega's. Uiteindelijk is het toch in orde gekomen en stapte ik naar buiten met een ontvangstbewijsje.

Tot over 3 maanden...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20180311 »

Sigrid schreef: 03 jan 2018, 18:48 Sinds 1 (in de praktijk 2) januari is het ook in BE mogelijk om je geslachtsregistratie te wijzigen zonder verplichte sterilisatie. Daarvoor moet je twee keer verklaren dat je dat wil, met een tussenperiode van minimum 3 en maximum 6 maanden. Dat is nodig om het parket (yep) de tijd te geven om uit te zoeken of ze niet ergens een reden kunnen vinden om de aanvraag te weigeren. Wanneer je in het buitenland woont kan dat overigens niet via ambassade of consulaat. Je moet je aanmelden bij de ambtenaar van burgerlijke stand van je geboortegemeente. De voorbije dagen verbleef ik in NL. Zodoende was een trip deze ochtend naar mijn geboortegemeente (enkeltje 130km) net haal- en betaalbaar.

Ter plekke bleek dat de gemeente niet beschikte over de vereiste formulieren noch onderrichtingen. Gelukkig had ik vooraf mijn voorzorgen genomen (this is Belgium, remember) en de nodige docs gedownload van transgenderinfo.be. De dame aan het loket moest vervolgens enkele keren bijstand vragen aan chef of collega's. Uiteindelijk is het toch in orde gekomen en stapte ik naar buiten met een ontvangstbewijsje.

Tot over 3 maanden...
Hoi Sigrid,

Verse wet en vers van de pers :dance: Dit is ook België en je bent niet alleen in België, met dit goeie nieuws, zelfs zonder enig klein probleempje, ken ik persoonlijk al 5 transgenders.

Grtz Nick :D
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20210626 »

En moet je nu over drie maanden weer in persoon je bij de ambtenaar melden?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20190501 »

Renée schreef: 04 jan 2018, 11:34 En moet je nu over drie maanden weer in persoon je bij de ambtenaar melden?
Jawel. En wanneer het onverhoopt niet zou lukken om binnen de 6 maanden een trip BE-SE te maken mag ik helemaal overnieuw beginnen...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20210626 »

Je zal maar in Nieuw Zeeland wonen , welke wet autist heeft dit in vredesnaam bedacht ?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door janine2363 »

Renée schreef: 04 jan 2018, 11:52 Je zal maar in Nieuw Zeeland wonen , welke wet autist heeft dit in vredesnaam bedacht ?
Belgie is het enige land dat bij mij weten een minister voor versimpeling heeft, niet dat er ooit iets versimpeld is ...

Ik kom natuurlijk veel in aanraking met Belgische wetten over fiscaliteit en zo heb ik dus vorig jaar de belastingdienst
hun eigen regelgeving moeten uitleggen, want ze snapten het zelf niet meer, no joke.

Dus al met al de nieuwe transgender wet is een toonbeeld van simpelheid, al is de "double check" typisch Belgisch.
De staat is zeer hierarchisch, autoritair en vertrouwt inherent de burger niet, dus ze hebben het gevoel dat er iets
"gechecked" moet worden. De burger, omdat hij de betutteling beu is, doet dan zijn uiterste best om te sjoemelen
(foeffelen op zijn Vlaams, essentieel werkwoord om te kennen, hopen dat ik het goed gespeld heb ;-), en zo is de
cirkel rond.

Kort gezegt, de vorm en uitvoering van de wet verbaasd mij niet. Ben ik blij dat ik mijn geslachtwijziging in Nederland
gaan doen. Een formuliertje en het is wel goed.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20210626 »

versimpeling , mooi woord en erg toepasselijk,

Simpel heeft meerdere betekenissen maar de mooiste in dit geval is 'niet helemaal 100 punten '

De minister van versimpeling ..........
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20190501 »

Puntjes op de i :

.je 1: 't is een staatssecretaris http://www.vereenvoudiging.be
.je 2: twee f-jes volstaan http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... m/foefelen
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20210626 »

ik vind mijn versie nu al leuker en de vlag dekt de lading als ik dit zo zie
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: BE - wijziging M-V, nieuwe procedure deel 1 gelukt

Bericht door Anon20190501 »

Renée schreef: 04 jan 2018, 11:52 Je zal maar in Nieuw Zeeland wonen , welke wet autist heeft dit in vredesnaam bedacht ?
Niet alleen dat. Het is namelijk onmogelijk om de procedures voor voornaamswijziging en geslachtsregistratie te syncen. Ik zal dus binnen een periode van enkele maanden 2 x een nieuwe id kaart en paspoort moeten aanvragen (en betalen)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)