Aegon

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Aegon

Bericht door Milan070 »

Beste allemaal,

Ik loop tegen een probleem op bij Aegon.
Zij willen mijn geslacht niet aanpassen en eisen een kopie van de vernieuwde geboorteakte en kopie ID bewijs.
In mijn optiek mag Aegon dit niet eisen ivm de Wet op de Privacy.

Bij het afsluiten van mijn hypotheek vroegen ze ook niet om een geboorteakte om te verifiëren of ik het wel was.

Iemand ervaring hiermee of advies?

Groet,
Milan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Aegon

Bericht door janine2363 »

Milan070 schreef: 26 feb 2018, 16:50 Ik loop tegen een probleem op bij Aegon.
Zij willen mijn geslacht niet aanpassen en eisen een kopie van de vernieuwde geboorteakte en kopie ID bewijs.
Is het probleem praktisch dat je nog geen (nieuwe) geboorte akte hebt, of wel hebt maar niet wilt geven ?

Los daarvan, er is jurisprudentie die Aegon ongelijk geeft, maar zelf zou ik niet snel in contracten een andere
naam gebruiken dan mijn juridische. (== ID bewijs) echter veel organisaties hebben de mogelijkeid de
juridische naam en roep naam gescheiden te houden.
Alice
Berichten: 1424
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Aegon

Bericht door Alice »

Beetje vreemd dat ze een kopie van je aangepaste geboorteakte vragen of ze jouw ID bewijs niet vertrouwen.
Het kan bij verzekeraars dat ze om een kopie ID vragen, ze willen graag precies weten voor wie en wat ze verzekeren.
Meld ze dat je bereid bent om een kopie ID op te sturen dat dit voldoende moet zijn om je eigen identiteit aan te tonen. Gaan ze nog moeilijk doen dreig (als het kan) dat het dan dag, doei, Aegon gaat worden.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Aegon

Bericht door Jer158 »

Ze kunnen zien dat je persoonsnummer op je nieuwe ID overeenkomt met wat zij in hun systeem hebben staan. Daarmee zou het klaar moeten zijn.
Hung her from the branches of a mango tree
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Aegon

Bericht door Milan070 »

janine2363 schreef:
Milan070 schreef: 26 feb 2018, 16:50 Ik loop tegen een probleem op bij Aegon.
Zij willen mijn geslacht niet aanpassen en eisen een kopie van de vernieuwde geboorteakte en kopie ID bewijs.
Is het probleem praktisch dat je nog geen (nieuwe) geboorte akte hebt, of wel hebt maar niet wilt geven ?

Los daarvan, er is jurisprudentie die Aegon ongelijk geeft, maar zelf zou ik niet snel in contracten een andere
naam gebruiken dan mijn juridische. (== ID bewijs) echter veel organisaties hebben de mogelijkeid de
juridische naam en roep naam gescheiden te houden.
Beste Janine,

Ik heb wel een "nieuwe" geboorteakte, maar het gaat mij om het principe. Naar mijn mening mag Aegon hier niet om vragen. Bij het afsluiten van de hypotheek vroegen zij ook niet om die akte. Helaas kan ik niet alleen mijn ID bewijs sturen. Ze eisen ook die akte.

Ik wil alleen veranderd hebben dat ze mij aanspreken met "de heer" ipv "mevrouw".
Elke andere maatschappij, organisatie of noem maar op deden niet moeilijk....zelfs de bank niet.

Groet,
Milan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Aegon

Bericht door Milan070 »

Milan070 schreef:
janine2363 schreef:
Milan070 schreef: 26 feb 2018, 16:50 Ik loop tegen een probleem op bij Aegon.
Zij willen mijn geslacht niet aanpassen en eisen een kopie van de vernieuwde geboorteakte en kopie ID bewijs.
Is het probleem praktisch dat je nog geen (nieuwe) geboorte akte hebt, of wel hebt maar niet wilt geven ?

Los daarvan, er is jurisprudentie die Aegon ongelijk geeft, maar zelf zou ik niet snel in contracten een andere
naam gebruiken dan mijn juridische. (== ID bewijs) echter veel organisaties hebben de mogelijkeid de
juridische naam en roep naam gescheiden te houden.
Beste Janine,

Ik heb wel een "nieuwe" geboorteakte, maar het gaat mij om het principe. Naar mijn mening mag Aegon hier niet om vragen. Bij het afsluiten van de hypotheek vroegen zij ook niet om die akte. Helaas kan ik niet alleen mijn ID bewijs sturen. Ze eisen ook die akte.

Ik wil alleen veranderd hebben dat ze mij aanspreken met "de heer" ipv "mevrouw".
Elke andere maatschappij, organisatie of noem maar op deden niet moeilijk....zelfs de bank niet.

Groet,
Milan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Heb je trouwens een link naar die jurisprudentie?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Aegon

Bericht door Milan070 »

Alice schreef:Beetje vreemd dat ze een kopie van je aangepaste geboorteakte vragen of ze jouw ID bewijs niet vertrouwen.
Het kan bij verzekeraars dat ze om een kopie ID vragen, ze willen graag precies weten voor wie en wat ze verzekeren.
Meld ze dat je bereid bent om een kopie ID op te sturen dat dit voldoende moet zijn om je eigen identiteit aan te tonen. Gaan ze nog moeilijk doen dreig (als het kan) dat het dan dag, doei, Aegon gaat worden.
Beste Alice,

Het gaat om een bestaande hypotheek die al sinds 1999 loopt. Ik wil alleen de tenaamstelling veranderen....meer niet.

Groet,
Milan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Aegon

Bericht door Emma »

Op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, artikel 36 lid 1 t/m 4 heb je recht op correctie van je gegevens als deze feitelijk onjuist zojn. En dat is het geval.

Zie https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... rwijdering

Helaas is het niet heel eenvoudig om je gelijk te halen. Je zult eerst bij Aegon een klacht moeten indienen, waarbij je stelt dat het verstekken van je geboorteakte een buitensporige inbreuk is op je privacy is. Gaat Aegon dan nog steeds niet overstag, dan is de enige weg om dit via de rechter te spelen.

De vraag is of die moeite het je waard is. Ik ben zelf altijd voorstander van het indienen van klachten, en hoop dat je dat in in ieder geval wel doet. Maar een gang naar de rechter? Het lijkt mij vechten tegen de bierkaai om dat steeds individueel te gaan doen.

Ik heb dit al eens aangekaart bij de Autoriteit Persoonsgegevens en van hen gehoord hoe het eigenlijk zou moeten, en dat komt grofweg neer op hoe wij er over denken. Maar ze gaven ook eerlijk toe dat er weinig middelen waren om het ook daadwerkelijk af te dwingen.

Misschien is het tijd voor een wat bredere aanpak.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Aegon

Bericht door Milan070 »

Emma schreef:Op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens, artikel 36 lid 1 t/m 4 heb je recht op correctie van je gegevens als deze feitelijk onjuist zojn. En dat is het geval.

Zie https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... rwijdering

Helaas is het niet heel eenvoudig om je gelijk te halen. Je zult eerst bij Aegon een klacht moeten indienen, waarbij je stelt dat het verstekken van je geboorteakte een buitensporige inbreuk is op je privacy is. Gaat Aegon dan nog steeds niet overstag, dan is de enige weg om dit via de rechter te spelen.

De vraag is of die moeite het je waard is. Ik ben zelf altijd voorstander van het indienen van klachten, en hoop dat je dat in in ieder geval wel doet. Maar een gang naar de rechter? Het lijkt mij vechten tegen de bierkaai om dat steeds individueel te gaan doen.

Ik heb dit al eens aangekaart bij de Autoriteit Persoonsgegevens en van hen gehoord hoe het eigenlijk zou moeten, en dat komt grofweg neer op hoe wij er over denken. Maar ze gaven ook eerlijk toe dat er weinig middelen waren om het ook daadwerkelijk af te dwingen.

Misschien is het tijd voor een wat bredere aanpak.
Dank je Emma voor dit duidelijke antwoord.
Ze hebben mijn opmerkingen nu bij de desbetreffende afdeling neergelegd die dit van mij eisen. Ik wacht nog even hun antwoord af en mocht dat voor mij niet voldoende zijn zal ik zeker een klacht gaan indienen.

Groet,
Milan

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Milan070
Berichten: 195
Lid geworden op: 18 jan 2015, 18:17
Gender: Trans FtM
Locatie: Den Haag

Re: Aegon

Bericht door Milan070 »

Hierbij het antwoord van Aegon:

Geachte heer

U hebt via Twitter bij ons uw ongenoegen geuit over het feit dat wij vragen om een kopie ID en een geboorteakte. Deze gegevens hebben wij opgevraagd om uw geslacht te kunnen wijzigen in de polisgegevens. U bent het hier niet mee eens, u vindt dat wij niet om deze stukken mogen vragen en dan met name de geboorteakte. Op uw verzoek reageer ik graag per e-mail op uw klacht.

Wij mogen om een kopie ID vragen
Uw polis is gekoppeld aan een hypotheek bij ...Wij zijn de pandhouder van deze polis. Kortom .... voert voor ons de administratie uit van uw hypotheek. De polis betreft een Kapitaal Verzekering Eigen woning die verpand is aan uw hypotheek. Deze vormt een onlosmakelijk geheel met uw hypotheek. Voor uw polis moeten wij onder meer elk jaar opgave doen aan de belastingdienst.

U kunt begrijpen dat wij niet zomaar een wijziging op uw, of op de polis van iemand anders uitvoeren. Wij moeten kunnen controleren en identificeren of degene die de wijziging aanvraagt ook daadwerkelijk de persoon is die wijziging aanvraagt en ook daartoe bevoegd is. Daarnaast mogen wij als levensverzekeraar om uw ID vragen, dit kunt u nalezen op de volgende internet pagina op de site van de Rijksoverheid.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bedrijf

Voor het wijzigen van uw geslacht hebben wij twee documenten nodig
Voor uw identificatie hebben wij een kopie van uw ID nodig. Het andere document wat wij nodig hebben is het aangifteformulier wijziging geslacht en voornamen. Op dit formulier staat bevestigd welke wijzigingen zullen worden doorgevoerd bij de burgerlijke stand. Deze informatie hebben wij nodig om uw geslacht en uw voornaam(en) (indien gewijzigd) in onze systemen aan te passen. Op deze manier komen onze gegevens overeen met uw gegevens bij de burgerlijke stand.

U hoeft geen afschrift van uw geboorteakte aan te leveren. Het opvragen van de geboorteakte in deze situatie is inderdaad niet nodig. Ik heb uw klacht intern besproken en wij gaan onze dienstverlening ook aanpassen. Dit betekent dat wij voortaan in vergelijkbare situaties geen geboorteakte zullen opvragen.

Ik begrijp dat het voor u veel werk is om bij elke partij uw gegevens te wijzigen. Maar het is niet voor elke partij even eenvoudig om uw gegevens te wijzigen, dit komt mede omdat wij een zorgplicht tegenover u hebben. U zou het ook niet op prijs stellen als iemand anders een wijziging aanvraagt die wij zonder enige controle uitvoeren.

Het wijzigen van de polis kan gevolgen hebben voor de premie
Uw polis stamt uit de periode voordat er gender neutrale tarieven van toepassing waren. De voorwaarden die bij het afsluiten van toepassing waren blijven van kracht. Uw bestaande polis heeft een overlijdensdekking en in het verleden was het geslacht van de verzekerde onderdeel van de premievaststelling. Er werd onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen, waarbij de premies voor mannen hoger zijn vanwege een hogere kans op eerder overlijden. Wanneer wij uw geslacht op de polis gaan aanpassen, kan dit invloed hebben op premie van uw polis. Hoe groot dit verschil zal zijn, kunnen wij op dit moment niet vaststellen. Omdat u een premiedepot heeft kan de wijziging ook hierop van invloed zijn.


Nu val ik toch over de laatste alinea:

Begrijp ik het nu goed dat ik “gestraft” word omdat mijn geslacht van vrouw naar man is gegaan?
En dat ze het hebben over dat mannen eerder kwamen te overlijden dan vrouwen? Maar dat het tegenwoordig schijnbaar niet meer zo is aangezien ze nu gender neutrale tarieven hebben?? Dat betekent in mijn optiek dat mannen ineens niet meer eerder komen te overlijden?
Graag hier jullie input en mening over....



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie