“Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

“Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Emma »

Ik ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn, en of er ook een mogelijkheid in zit om de rare buitenlandvergoedingen aan te pakken.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ma ... ~a4573978/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Anon20230219 »

Raar verhaal, de zorgverzekeraars hebben bij elkaar 7 miljard op de planken liggen waarvan men al jaren roept dat het gebruikt moet gaan worden.
Men heeft het dan over zorgpieken en buffers???
En vanwege die angst blijft die 7 miljard op de planken liggen.
Ik zou het dus erg vreemd vinden als ik nog meer moet gaan betalen terwijl er zoveel geld bij hun ligt te verstoffen..
Maar het is net als met de tabaksindustrie, die worden ook niet vervolgd voor hun praktijken ondanks zelf helaas verstokt roker dit schrijvende.
De zorgverzekeraars hebben gewoon teveel macht,VGZ vond het om het op persoonlijke gronden te verklaren niet nodig mijn ontstoken en slechte gebit in 1 keer te trekken want narcose vond men te duur.
Ik moet dus 3x als persoon lijden omdat een narcose van 800 euro te duur kost maar dat 3x apart trekken van al mijn tanden zal dan goedkoper zijn?
VGZ had uiteraard begrip voor mij toen ik hierover belde maar vervolgens wordt de kaakchirurg via deze zelfde partij verteld dat ik mij maar moet schikken.
In eerste instantie spreekt men er schande van dat er zo met jou als persoon wordt omgegaan maar gaandeweg buigt iedereen zijn mening want er is geld mee gemoeid.
En dan is het bij mij nog een gebit kwestie..mensen met veel ergere aandoeningen worden door die macht van de zorgverzekeraars van kastje naar bekende muur gezonden.
Dr Kanhai moest onder druk van VGZ stoppen met het doen van geslachtsoperaties waarvoor voor mij de deur werd dicht gegooid dit te bij mij zelf te laten doen.
ZIjn techniek was voor mij een hele veilige en mooie route de complete dame te worden welke ik zou willen zijn maar omdat hij zijn mes moest neer leggen moest ik bedanken voor die eer.
Als dank krijg ik van de transwereld nog een trap na geen echte dame te zijn omdat ik vanwege het stoppen van Kanhai zijn operaties de boel beneden maar te laten voor wat het is voorlopig.
Niet iedereen kan naar het buitenland gaan om mooie en op veilige manier geopereerd te worden.
Ik ben arm en ben er niet trots op maar schaam mij er ook geen moment voor.
Maar de macht van de zorgverzekeraars maken het er toe dat ik vanwege mijn armoede maar heb te schikken naar hun verhaal, en dan meer te moeten gaan betalen???, waarvoor vraag ik mij af..

Lisa.
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Emma »

Die 7 miljard is allang geen 7 miljard meer omdat het gebruikt wordt op het moment om de premies te drukken. En op is op. Bovendien worden ziektekostenverzekeraars als gewone verzekeraars gezien en zijn ze onderworpen aan regulering zoals Solvency-II, wat juist in het leven is geroepen om de belastingbetaler te beschermen tegen taferelen uit 2008, toen de overheid banken en verzekeraars moest redden. Zolang ziektekostenverzekeraars moeten voldoen aan Solvency-II achtige eisen zal er geld op de plank moeten blijven liggen.

Het verhaal over Kanhai is VGZ nauwelijks te verwijten. Hun idee was dat het MCA efficiënter zou kunnen werken als ze zich zouden concentreren op specifieke behandelingen. In dat plan sneuvelde de SRS van Kanhai. Transvisie is in gesprek gegaan met VGZ en VGZ is daarna voor wat betreft de SRS op het plan teruggekomen. Helaas was de directie van het MCA niet te vermurwen.

Maar daar gaat het me nu helemaal niet om. Waar het mij om gaat, waarom ik dit postte, is dat er door de rechter een limiet is gelegd op verschillen in uitkering. Ik vraag me af of dat dan ook van toepassing kan zijn op de karige buitenlandvergoedingen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 28 feb 2018, 08:30 Ik vraag me af of dat dan ook van toepassing kan zijn op de karige buitenlandvergoedingen.
Uit mijn eigen zaak en de manier waarop ik mijn argument voer, lijkt vooralsnog het grootste probleem dat de verzekeraars de DBC regelgeving niet volgen. Zolang ze die direkt koppelen aan een enkelvuodige Nederlandse behandeling (wat dus tegen de regels is / lijkt te zijn) met een maximum bedrag argument (i.p.v. excessieve kost volgens de regels) en dit volhouden doordat ze claimen dat alle SRS methoden identiek zijn omdat ze kort gezegd: De penis weghalen en dat dat het probleem oplost gegeven een diagnose Genderdysforie als "medische aandoening
zoals een gebroken been.

Op het moment dat de verzekeraar onderkent (of daartoe gedwongen wordt) dat de SRS methoden verschillen, vervolgens de regels volgen en de DBC(s) kiezen die de behandeling correct beschrijven, dan blijft enkel de limiet gegeven door excessieve kost over en dat is redelijk natuurlijk.
Wat is excessief als het UMCG Euro 13470,- rekent voor een SRS ? en UZGent tussen de Euro 15000,- en 18000,- ?

Janine

P.S. het zal niemand verbazen dat echt het allerlaatste wat de adviserend geneesheer wil doen, is informatie bij artsen zoals Bouman, Middelberg of Monstrey inwinnen. Puur om te voorkomen om kennis te hebben dat er wel degelijk fysiek relevante verschillen zijn (Xref de info van Lilifee). Dus feitelijk verschuilen de verzekeraars zich achter "onwetendheid". Nu dat is goed voor een klacht bij de NZa die transparantie verwacht. Het andere deel is voor de SKGZ en het CAK.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Isabelle »

Lisa1973 schreef: 28 feb 2018, 00:51 Raar verhaal, de zorgverzekeraars hebben bij elkaar 7 miljard op de planken liggen waarvan men al jaren roept dat het gebruikt moet gaan worden.
Men heeft het dan over zorgpieken en buffers???
En vanwege die angst blijft die 7 miljard op de planken liggen.
Ik zou het dus erg vreemd vinden als ik nog meer moet gaan betalen terwijl er zoveel geld bij hun ligt te verstoffen..
Maar het is net als met de tabaksindustrie, die worden ook niet vervolgd voor hun praktijken ondanks zelf helaas verstokt roker dit schrijvende.
De zorgverzekeraars hebben gewoon teveel macht,VGZ vond het om het op persoonlijke gronden te verklaren niet nodig mijn ontstoken en slechte gebit in 1 keer te trekken want narcose vond men te duur.
Ik moet dus 3x als persoon lijden omdat een narcose van 800 euro te duur kost maar dat 3x apart trekken van al mijn tanden zal dan goedkoper zijn?
VGZ had uiteraard begrip voor mij toen ik hierover belde maar vervolgens wordt de kaakchirurg via deze zelfde partij verteld dat ik mij maar moet schikken.
In eerste instantie spreekt men er schande van dat er zo met jou als persoon wordt omgegaan maar gaandeweg buigt iedereen zijn mening want er is geld mee gemoeid.
En dan is het bij mij nog een gebit kwestie..mensen met veel ergere aandoeningen worden door die macht van de zorgverzekeraars van kastje naar bekende muur gezonden.
Dr Kanhai moest onder druk van VGZ stoppen met het doen van geslachtsoperaties waarvoor voor mij de deur werd dicht gegooid dit te bij mij zelf te laten doen.
ZIjn techniek was voor mij een hele veilige en mooie route de complete dame te worden welke ik zou willen zijn maar omdat hij zijn mes moest neer leggen moest ik bedanken voor die eer.
Als dank krijg ik van de transwereld nog een trap na geen echte dame te zijn omdat ik vanwege het stoppen van Kanhai zijn operaties de boel beneden maar te laten voor wat het is voorlopig.
Niet iedereen kan naar het buitenland gaan om mooie en op veilige manier geopereerd te worden.
Ik ben arm en ben er niet trots op maar schaam mij er ook geen moment voor.
Maar de macht van de zorgverzekeraars maken het er toe dat ik vanwege mijn armoede maar heb te schikken naar hun verhaal, en dan meer te moeten gaan betalen???, waarvoor vraag ik mij af..

Lisa.
Ik weet niet van wie je die trap kreeg(geen echte dame zijn), maar wil toch even zeggen dat dat onzin is.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Anon20190516 »

Ik kan ook niet herinneren jou ooit een trap gegeven te hebben wat betreft je keuze.
Het enige waar ik kan zeggen is dat ik door dr.Smit geopereerd ben in het Vumc en ik zeer tevreden ben over het resultaat en geen enkele complicaties heb gehad(op enkele kleine plekjes na,die aangestipt zijn met zilvernitraat).
Overigens heb ik hier ergens gelezen dat ook Kanhai weer operaties gaat doen,dus wellicht toch de chirurg van jouw keuze???
Fijne Pasen
Gr Rikki
Offline
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Anon20230219 »

Isabelle schreef: 31 mar 2018, 14:18 Ik weet niet van wie je die trap kreeg(geen echte dame zijn), maar wil toch even zeggen dat dat onzin is.
Rikki schreef: 01 apr 2018, 09:40 Ik kan ook niet herinneren jou ooit een trap gegeven te hebben wat betreft je keuze.
Het enige waar ik kan zeggen is dat ik door dr.Smit geopereerd ben in het Vumc en ik zeer tevreden ben over het resultaat en geen enkele complicaties heb gehad(op enkele kleine plekjes na,die aangestipt zijn met zilvernitraat).
Overigens heb ik hier ergens gelezen dat ook Kanhai weer operaties gaat doen,dus wellicht toch de chirurg van jouw keuze???
Fijne Pasen
Gr Rikki
Nou echt een trap niet gekregen maar wel soms afkeurende blikken als je aan een lotgenoot verteld dat je over SRS wel je twijfels hebt.
Had het in iets minder boute woorden moeten omschrijven want nu lijkt het alsof ik constant trappen krijgt en dat is gelukkig niet zo.
Mind set was op het moment van posten even wat minder(veel spanningen rondom verwijderen tanden en gedoe met de VGZ o.a.)
Ik ben soms net een mens denk ik dan maar.
Maar gesprekken met Tanja verder gehad en we gaan aan het einde van het jaar bekijken hoe ik er dan na ruim half jaar hormonen tegenover staat de SRS.
Wel van haar te horen gekregen dat Kanhai inmiddels weer operaties aan het inplannen is en dat is voor mij erg goed nieuws te noemen.

Liefs:Lisa
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Isabelle »

Lisa1973 schreef: 01 apr 2018, 13:31
Isabelle schreef: 31 mar 2018, 14:18 Ik weet niet van wie je die trap kreeg(geen echte dame zijn), maar wil toch even zeggen dat dat onzin is.
Rikki schreef: 01 apr 2018, 09:40 Ik kan ook niet herinneren jou ooit een trap gegeven te hebben wat betreft je keuze.
Het enige waar ik kan zeggen is dat ik door dr.Smit geopereerd ben in het Vumc en ik zeer tevreden ben over het resultaat en geen enkele complicaties heb gehad(op enkele kleine plekjes na,die aangestipt zijn met zilvernitraat).
Overigens heb ik hier ergens gelezen dat ook Kanhai weer operaties gaat doen,dus wellicht toch de chirurg van jouw keuze???
Fijne Pasen
Gr Rikki
Nou echt een trap niet gekregen maar wel soms afkeurende blikken als je aan een lotgenoot verteld dat je over SRS wel je twijfels hebt.
Had het in iets minder boute woorden moeten omschrijven want nu lijkt het alsof ik constant trappen krijgt en dat is gelukkig niet zo.
Mind set was op het moment van posten even wat minder(veel spanningen rondom verwijderen tanden en gedoe met de VGZ o.a.)
Ik ben soms net een mens denk ik dan maar.
Maar gesprekken met Tanja verder gehad en we gaan aan het einde van het jaar bekijken hoe ik er dan na ruim half jaar hormonen tegenover staat de SRS.
Wel van haar te horen gekregen dat Kanhai inmiddels weer operaties aan het inplannen is en dat is voor mij erg goed nieuws te noemen.

Liefs:Lisa
ach ja, rare mensen die je beoordelen. In mijn optiek is twijfelen heel gezond ;) Een zelfreflectie op wat het betekent om trans te zijn en hoeveel ik doe voor mezelf en hoeveel voor 'GD' laat me ook twijfelen over srs soms.
Ik zal niet te veel ingaan op gedachtegangen rond hoe ik dingen bekijk en de twijfels.

Is niet gezond voor mensen die daar niet naar zoeken(denk ik ?) Zijn betere plekken voor dan hier iedergeval.
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Anon20190516 »

Het is jouw lichaam,dus uiteindelijk beslis je toch zelf wat daarmee gebeurt? Zelf ben ik blij met mijn beslissing om de operatie laten doen.
Voor mij ging het herstelproces lichamelijk best voorspoedig(geestelijk is even een ander verhaal)dat er complicaties konden komen,had ik rekening mee gehouden,verhalen gelezen hier,waar dingen niet helemaal goed gingen.eigenlijk overal kan het misgaan,dus ben er maar gewoon ingegaan en het beste er van gehoopt.rond blijven lopen met iets,waar ik mezelf heel ongemakkelijk bij voelde en er gewoon niet hoorde,was voor mij geen optie meer.ik ga ook nog voor ffs ,maar dit alles is dus wel MIJN keuze,ook al levert het in mijn omgeving weerstand op(mijn hele transitie)maar geen enkele operatie zorgt ervoor dat je een vrouw bent(of voor transmannen een man),dat ben je namelijk al in je ziel en in je hart.de operaties kunnen je completer maken,maar alleen als je daar zelf 100% achter staat. Laat niemand vertellen wie je bent,want dat weet jezelf het beste!
Liefs Rikki
Offline
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: “Machtspositie zorgverzekeraars verkleind: kostenstijging zorg dreigt”

Bericht door Anon20230219 »

Ja ik twijfel gewoon heel sterk nog al neig ik wel steeds meer de kant op om het te laten doen.
Maar ik voel niet een groot ongemak wat ik nu met mij mee draag maar een SRS zou het gevoelsmatig helemaal compleet maken maar ben toch bang voor complicaties.
Op het moment dat ik mijn epistel van 28 februari schreef had ik erg veel pijn nog steeds in de bovenkaak welke toen al bijna 5 weken daarvoor was leeg getrokken(Lees gesloopt..)
Met de onderkaak had ik gelukkig een andere arts en dat scheelde echt enorm en ging de genezing gewoon goed.
Ik heb de SRS kwestie even op een zijspoor gezet, eerst even kijken hoe de hormonen gaan huishouden en dan echt de beslissing nemen.
Zoals er terecht gezegd wordt..het is nog steeds mijn lichaam.
Kwam tijdje geleden mijn broer tegen die vorig jaar het contact met mij verbrak en zoals ik hem ken(alles wat vreemd is dat accepteert hij gewoon niet.) keek hij mij met een blik aan alsof ik elk moment wel mocht wegbranden.
En wel meer mensen welke mij ineens niet meer willen kennen, ik bekijk het maar positief...scheelt mij weer energie denk ik dan maar.
Maar ik vind het wel spijtig dat ik door mijn relaas het topic om zeep heb geholpen dus ik hou mij verder stil.
Heb dingen uitgelegd en nu weer terug naar het onderwerp waar het eigenlijk om draaide.
Liefs:Lisa
Plaats reactie