Nee, duidelijk.
Dit is een voorbeeld van het verschil tussen
- Aanbod gerichte zorg: Dit ligt in de winkel, dit is wat er is, zit er niets voor jou bij. Pech.
en
- Klant gerichte zorg: Waar kunnen we U mee elpen, wat is in Uw belang
Nederland en Belgie doen alleen de eerste. De reden is simpel, het is goedkoper en de mensen
in de zorg hebben minder opleiding nodig, gewoon het standaard lijstje aflopen.
Er zijn wel goede en welwillende mensen in de zorg, begrijp mij niet verkeerd, maar het "systeem"
in het algemeen helpt zowel deze mensen niet, als ons niet.
Jouw verhaal, Annet, is duidelijk,er zijn schrijffouten, maar dat doet er niet toe, het is duidelijk,
tenminste, als je 't wilt lezen, of er naar wilt luisteren. En je vraagt om klantgerichte zorg
Je kan het de mensen bij het UMCG eigenlijk niet kwalijk nemen, ze zijn het niet gewend, zo zijn ze
niet opgeleid, ze weten niet wat ze buiten hun standaard traject kunnen doen.
In Belgie is het beter, omdat je naast "traject" (aanbod zorg) je ook "mutual consent" (klant zorg)
heb, dus toen ik met een (traject) psychologe van UZLeuven sprak op voor mijn allereerste stap
van mijn medisch traject zij ze: "Ik begrijp wat U wilt, maar ik mag dat niet doen, ik ben gebonden
aan de regels van het protocol en de beslissingen van artsen. Er zijn maar een beperkt aantal dingen
die ik mag doen. Maar er zijn andere wegen".
Zij mocht mij niet (op haar werk) direct verwijzen naar de "andere wegen", maar de hint was duidelijk
en zij was duidelijk een zeer capabel en klantgericht mens.