Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco
Contacteer:

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door qtr »

Oh, belangrijk detail inderdaad. Bedankt!
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Matijs »

Ik woon sinds februari vorig jaar in België en heb dat door moeten geven aan een RNI-gemeente. Van mijn huidige woonplaats in België heb ik alleen een verblijfskaart met daarop mijn gegevens (naam, geboortedatum, geslacht, etc.). Ik werk in Nederland.

Nu ben ik in bezit van een deskundigeverklaring en heb ik de mogelijkheid om mijn id te veranderen. Ik wil graag mijn Nederlandse identiteitskaart behouden.

Kan ik met de deskundigeverklaring naar een RNI-gemeente gaan om mijn naam en geslacht te wijzigen? Kan ik dus gewoon een afspraak maken om een nieuwe id en rijbewijs aan te vragen?
###
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Emma »

Volgens de huidige procedure moet je met de deskundigenverklaring eerst naar je geboortegemeente. Die heeft je geboorteakte en is de enige gemeente die de aanpassing kan doen. Daarna gaat het naar de gemeente waar je staat ingeschreven. Ik neem aan dat in jouw geval dat gedaan wordt bij de RNI-gemeente waar je als niet-ingezetene staat ingeschreven.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Matijs »

Emma schreef: 01 feb 2020, 00:19 Volgens de huidige procedure moet je met de deskundigenverklaring eerst naar je geboortegemeente. Die heeft je geboorteakte en is de enige gemeente die de aanpassing kan doen. Daarna gaat het naar de gemeente waar je staat ingeschreven. Ik neem aan dat in jouw geval dat gedaan wordt bij de RNI-gemeente waar je als niet-ingezetene staat ingeschreven.
Oké bedankt!
###
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Emma »

In de wijziging die nu voorgesteld wordt kun je voor alles naar je woongemeente (of RNI gemeente naar ik mag hopen). Maar dat duurt dus nog even.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie