Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco
Contacteer:

Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door qtr »

Begrijp ik het goed dat om mijn naam te veranderen op mijn Nederlandse paspoort, ik een gesprek moet met een deskundige in Nederland? Kan dat telefonisch of moet ik daarvoor helemaal overkomen?

En moet ik dan aan die deskundige vertellen dat ik "ervan overtuigd ben tot het andere geslacht te behoren"?

Ik heb het daar eerlijk gezegd moeite mee... om al maar te beginnen met "het" andere geslacht, wat is dat dan? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Per 1 januari kan ik hier aanvragen om X op mijn rijbewijs te zetten in plaats van M or F, en ik ben dat eerlijk gezegd wel van plan. Kan ik dat vertellen aan zo'n deskundige, of zegt die dan "foei foei dat kan allemaal niet zomaar, non-binair bestaat niet in Nederland, u moet een 'traject' in"?
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Anon20190122 »

Je hebt een verklaring nodig van iemand die in het big register staat en daarna zal je naar je geboorte gemeente moeten.
Hoe het met dubbel paspoort werkt weet ik niet maar volgens mij zijn er hier meer met een dubbel paspoort die je dat kunnen uitleggen.
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco
Contacteer:

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door qtr »

Ik heb geen dubbel paspoort. Enkel Nederlands. Woon alleen niet in Nederland.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Anon20190122 »

Iemand zoeken die in het big register staat dus.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Anon20190501 »

Non-binair bestaat natuurlijk overal, ook in Nederland. Er bestaat alleen geen wettelijk hokje voor. Dus: Choose your battles well. Fight the ones you can win. Heb ik ook moeten leren in een buitenlandsituatie. Buigen, niet breken, verdergaan...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Alice
Berichten: 1424
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door Alice »

Je kunt ook zonder die verklaring je voor of achternaam wijzigen. E.e.a. zou je misschien kunnen regelen, of jou informeren, via de NL ambassade/consulaat.
https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/
https://tinyurl.com/y9cx29yu

Ook via een verklaring 'wijziging geslacht' je voornaam. Psychologe Tanja van Hengel (Curaçao) die je kunt raadplegen via de Skype (adres weet niet) mogelijk zijn er meer NL genderpsychologen die zo'n verklaring kunnen afgeven en Skypen.

Zie ook, viewforum.php?f=10
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door janine2363 »

Alice schreef: 08 mar 2018, 13:25 Je kunt ook zonder die verklaring je voor of achternaam wijzigen. E.e.a. zou je misschien kunnen regelen, of jou informeren, via de NL ambassade/consulaat.
https://www.justis.nl/producten/naamswijziging/
https://tinyurl.com/y9cx29yu

Ook via een verklaring 'wijziging geslacht' je voornaam. Psychologe Tanja van Hengel (Curaçao) die je kunt raadplegen via de Skype (adres weet niet) mogelijk zijn er meer NL genderpsychologen die zo'n verklaring kunnen afgeven en Skypen.

Zie ook, viewforum.php?f=10
Toen ik begin dit jaar informeerde was de enige weg
1. deskundigen verklaring van een bij JBIG erkende behandelaar
2. Wijzigen geboorte akte (naam en geslacht), met de deskundigen verklaring en een bij de gemeente te tekenen aanvraag tot wijziging
3. Aanvraag niew paspoort (nodig nieuwe akte en de aanvraag tot wijzigning)
4. Met paspoort, akte een aanvraag tot wijziging langs bij een gemeente die ook het RNI bijhoud voor al het overige

Maar:
Met een buitenlands attest hoef je het voorwerk voor de deskundigen verklaring niet te doen, je kan de deskundigen verklaring
gewoon afhalen voor Euro 65,-, de overige stappen zijn gratis
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door janine2363 »

qtr schreef: 08 mar 2018, 09:10 Ik heb geen dubbel paspoort. Enkel Nederlands. Woon alleen niet in Nederland.
Ik ook, zie mijn antwoord een post eerder
qtr
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 aug 2017, 17:24
Gender: Transgender
Locatie: San Francisco
Contacteer:

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door qtr »

janine2363 schreef: 08 mar 2018, 14:24 Maar:
Met een buitenlands attest hoef je het voorwerk voor de deskundigen verklaring niet te doen, je kan de deskundigen verklaring
gewoon afhalen voor Euro 65,-, de overige stappen zijn gratis
Aha, kijk, daar heb ik wat aan! Dankjewel, Janine, een buitenlandse deskundigenverklaring, daar kan ik wel aankomen. En uiteindelijk heb ik toch liever vrouw dan man op mijn paspoort staan, hoe erg het me ook stoort dat dat überhaupt geregistreerd moet worden (dient absoluut nergens voor), dus dit lijkt me de beste manier.
(Ik woon in San Francisco. Sommige dingen gaan hier anders.)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Naam wijzigen in NL als je in het buitenland woont

Bericht door janine2363 »

qtr schreef: 08 mar 2018, 14:43 Aha, kijk, daar heb ik wat aan! Dankjewel, Janine, een buitenlandse deskundigenverklaring, daar kan ik wel aankomen
Misverstand, de deskundigen verklaring zelf is altijd Nederlands, enkel de attesten om die gewoon te kunnen krijgen zonder poespas mogen buitenlands zijn. In de buitenlandse attesten moet wel minstens instaan dat je "innerlijk en onherroepelijk overtuigd ben te behoren tot het andere geslacht dan zoals vermeld in de geboorte akte" Het is die zinsnede die essentieel is.

Een vaststelling van dysforie ICD-10: F64 (of zo) is niet nodig
Plaats reactie