Nieuwe chat! Zie dit topic.

Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Bericht door Marlies160264 »

Heb ik even mazzel. Het Genderteam heeft op 7 augustus een verzoek ingediend bij mijn zorgverzekering om de aanduiding 'man' niet langer meer op bescheieden enzovoort te gebruiken en dit te wijzigen in 'vrouw'. Ik was heel erg benieuwd wat mijn zorgverzekering zou doen. Afgelopen woensdag 15 augustus ontving ik mijn nieuwe polisblad met de wijziging in tenaamstelling, en zaterdag 18 augustus mijn nieuwe zorgpas. Eindelijk eens geluk, en een heerlijk gevoel.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Bericht door Eva »

Daar wil ik je graag mee feliciteren :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Bericht door Aster »

Marlies160264 schreef:Heb ik even mazzel. Het Genderteam heeft op 7 augustus een verzoek ingediend bij mijn zorgverzekering om de aanduiding 'man' niet langer meer op bescheieden enzovoort te gebruiken en dit te wijzigen in 'vrouw'. Ik was heel erg benieuwd wat mijn zorgverzekering zou doen. Afgelopen woensdag 15 augustus ontving ik mijn nieuwe polisblad met de wijziging in tenaamstelling, en zaterdag 18 augustus mijn nieuwe zorgpas. Eindelijk eens geluk, en een heerlijk gevoel.
Gefeliciteerd! Maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan en bij welke verzekering?

Ik ben de afgelopen tien jaar een keer of 5 van 'geslacht veranderd' bij mijn voorlaatste zorgverzekeraar.

Oa door een boze mannelijke medewerker die me per tel vertelde dat ik de boel belazerde aan de hand van mijn inschrijving in het GBA.
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Bericht door Hedwich »

Dat is echt maf... wij backofficemedewerkers geloven namelijk over het algemeen dat wat op papier staat echter is dan de droom waaruit wij ooit zullen ontwaken ;)
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Bericht door Alexandra »

Gefeliciteerd Marlies! een meevaller kun je goed gebruiken! :hug:
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Marlies160264
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2012, 19:58
Gender: Trans MtF

Re: Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Bericht door Marlies160264 »

Dank jullie allemaal. Het Genderteam heeft gewoon een brief gestuurd naar IZA Cura die wel mijn haarwerk tot nu toe heeft afgewezen, maar dit hebben ze gehonoreerd. Ik zou maar dat ik hier een bijlage kon uploaden, want via img of url werkt het niet. Ik heb nu dus alle instanties van apotheek tot het gewone ziekenhuis in mijn buurt in kennis gesteld en allen hebben het inmiddels gewijzigd. Maar voel mij wel super gelukkig hiermee. Dan word ik daar al tenminste niet meer met 'meneer' aangesproken.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Tenaamstelling al geregeld bij zorgverzekering

Bericht door Sabrina40 »

Aster schreef:
Marlies160264 schreef:Heb ik even mazzel. Het Genderteam heeft op 7 augustus een verzoek ingediend bij mijn zorgverzekering om de aanduiding 'man' niet langer meer op bescheieden enzovoort te gebruiken en dit te wijzigen in 'vrouw'. Ik was heel erg benieuwd wat mijn zorgverzekering zou doen. Afgelopen woensdag 15 augustus ontving ik mijn nieuwe polisblad met de wijziging in tenaamstelling, en zaterdag 18 augustus mijn nieuwe zorgpas. Eindelijk eens geluk, en een heerlijk gevoel.
Gefeliciteerd! Maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan en bij welke verzekering?

Ik ben de afgelopen tien jaar een keer of 5 van 'geslacht veranderd' bij mijn voorlaatste zorgverzekeraar.

Oa door een boze mannelijke medewerker die me per tel vertelde dat ik de boel belazerde aan de hand van mijn inschrijving in het GBA.
Voor wie het zonder de hulp van bijv. een VUmc wil proberen, kan ik de zorgverzekeraar Univé aanbevelen. Dat was in 2007 de enige van de 15 door mij aangeschreven zorgverzekeraars, die mij zwart op wit toezegde mij een polis op naam van mevrouw te willen verstrekken. Die polis kreeg ik ook, maar enkele maanden later lag er al weer een brief uit hun geautomatiseerde systeem in mijn brievenbus met de aanhef de Heer. Aster bleek zelfs 5 keer in 10 jaar van geslacht te wisselen en dat komt doordat zorgverzekeraars tenminste eenmaal per jaar de gegevens van hun klantenbestand moeten oplijnen aan de GBA. Het vergt dus een bijzondere en waarschijnlijk handmatige extra ingreep, om er voor te zorgen dat in hun eigen klantenbestand die letter V met de daaraan vastgekoppelde aanhef Mevrouw niet wordt gecorrigeerd naar die letter M in de GBA. De meeste zorgverzekeraars willen dat niet of vinden het gewoon te lastig, maar Univé heeft dit probleempje blijkbaar structureel opgelost, want het is na die eerste vergissing verder nooit meer fout gegaan.

Over norse mannelijke kantoormedewerkers kan ik ook meepraten. Een vent bij de OHRA beet mij toe, dat een fatsoenlijke maatschappij als de zijne er natuurlijk onmogelijk aan kon beginnen om een meneer als mevrouw aan te spreken. En als ik dat toch wilde, dan moest ik eerst maar op het gemeentehuis de nodige correctie gaan laten aanbrengen. Op mijn vraag, wie dan de daarvoor noodzakelijke medische behandelingen zou moeten gaan betalen kreeg ik op nog bitsere toon te horen, dat dit er helemaal totaal niets mee te maken had. Einde telefoongesprek.