Hoe werkt geheimhouding na naamswijziging

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
DylanKing1999
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 nov 2017, 10:46
Gender: Trans FtM

Hoe werkt geheimhouding na naamswijziging

Bericht door DylanKing1999 »

Hallo iedereen.

Vorige week is mijn naamswijziging doorgevoerd bij de gemeente. Ik er is bij mij nooit gevraagd of ik de oude gegevens wilde wissen zoals ik bij sommige hoor. Ik wil dit graag wel. Hoe moet ik dit aanpakken? Ik heb het forum gezocht, maar ik kon geen post erover vinden sinds de laatste wetswijziging.

Ik zag overigens ook dat bij mijnoverheid mijn nieuwe naam en geslacht onder het kopje huidig staat. Daaronder staat nog een kopje met mijn geboortedatum. Hieronder staat nog mijn oude naam en geslacht. Er is overigens ook nog een derde kopje bijgekomen van 8 dagen na mijn geboortedatum (deze was er niet voor de naamswijziging). Ik neem aan dat dit een fout is. Ik heb ook een afschrift van mijn geboorteakte gehad. Dit is gewoon mijn oude geboorteakte met mijn oude naam en geslacht, met daarachter nog een extra pagina met waarin het gewijzigd is. Ik vroeg me dus af of het in brp en geboorteakte dan ook gewijzigd of verwijderd wordt, zodat er dus alleen mijn huidige geslacht en naam opstaat alsof het altijd al zo geweest is, met die geheimhouding? Want ik vind het erg vervelend dat het er zo staat.

Ik zag overigens dat onder het kopje 'inschrijving' ook nog staat 'geheimhouding: Geen beperking'.
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hoe werkt geheimhouding na naamswijziging

Bericht door Emma »

De geboorteakte is wat die is, maar daar heeft niemand toegang toe behalve jij en de ambtenaar van de burgerlijke stand. Maar die mag daar weer niet naar eigen goeddunken in grasduinen. Is dus in principe een goed bewaard geheim.

De historie uit de BRP verwijderen doe je gewoon bij je woongemeente. Letterlijk vragen om het verwijderen van de historie van je persoonsgegevens uit de BRP, in verband met naamswijziging. Dan verdwijnen die andere kopjes. Weet de baliemedewerker niet waar je het over hebt, laat je dan niet wegsturen maar vraag gewoon door, desnoods via de leidinggevende van de baliemedewerker.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
marianne
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 apr 2016, 00:55
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Hoe werkt geheimhouding na naamswijziging

Bericht door marianne »

bij mij ongeveer hetzelfde, bovenaan in het BPR mijn nieuwe naam, dan eronder een tab met datum 00-00-0000 met daarachter mijn oude naam,
ik heb uitgebreid gebeld, en nu is de oude naam overschreven, met de nieuwe, maar ik heb nog steeds twee tabs,nu met twee keer dezelfde nieuwe naam
<body>
<!-- no body is perfect -->
</body>
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Hoe werkt geheimhouding na naamswijziging

Bericht door Anon20190712 »

Ik had laatst hetzelfde ontdekt, een kopje met nullen 00-00-0000 en daaronder mijn oude gegevens, dat terwijl ik tentijde van de naam en geslachtswijziging had gevraagd historische gegevens te laten verwijderen en het leek alsof dat ook was gedaan: op mijnoverheid.nl was het eerder ook niet te zien. Na gebeld te hebben met de gemeente werd gezegd dat ze dat niet konden aanpassen. Na wat heen en weer gebel van mijn huidige gemeente en mijn geboortegemeente is het aangepast. De nullen blijven staan, maar daaronder verschijnen daar weer mijn correcte gegevens. Dit gebeurt niet alleen bij transgenders, dus het is niet alsof men door die nullen dat door zou kunnen krijgen. Zonder het te laten aanpassen kunnen overheidsinstanties (waaronder uwv, svb, ziekenhuizen) je gegevens inzien.
Robin90
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2021, 20:46
Gender: Non-binair

Re: Hoe werkt geheimhouding na naamswijziging

Bericht door Robin90 »

Ik heb mijn naam laten wijzigen en bij instanties veranderd je naam volledig. Op je geboorte akte staat een aanvullende pagina. Dat je geboren bent op die en die datum en tijd, met je oude voornaam en dat hij vanaf die en die datum veranderd is in je nieuwe naam. De instanties die via De gemeenste gaan veranderen automatisch de andere instanties moet je zelf laten aanpassen
How can you be normal, when normal is subjective? Everbody’s normal is different :think:
Plaats reactie