medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Emma »

Dat van het aparte blad is een gegevn, je geboorteakte wordt strikt genomen aangevuld, er wordt geen nieuwe akte opgemaakt.

Wat je aan historie kunt laten verwijderen, geldt voor de BRP. Maar dat kan pas als de BRP is aangepast, meestal doe je dat bij het aanvragen van je nieuwe ID/paspoort/rijbewijs, of het ophaln daarvan. Dan ben je er toch.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Phlox »

Hoe kom ik aan een deskundigeverklaring? Toevallig van de week een advocaat gesproken over mijn naamswijziging. Zonder deskundigeverklaring kun je een verzoekschrift bij de rechtbank indienen met bijvoorbeeld een verklaring van je ouders of partner erbij, dat zij niet in onmin leven met jouw wens om van naam te veranderen. Kosten €700 voor een advocaat en €291 griffie kosten voor de rechtbank.
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Anne V »

Phlox schreef: 14 jun 2018, 17:13 Hoe kom ik aan een deskundigeverklaring?
Zie hier voor info.
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Phlox »

Ja ja. Dus als ik het goed begrijp is de genderexpressie leidend voor het afgeven van een deskundigeverklaring. Dan kan ik dus beter een afspraak maken bij een arts. Ik wil alleen in eerste instantie volstaan met het wijzigen van mijn voornaam, kan dat ook? Geslacht is nog niet aan de orde.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Jer158 »

Phlox schreef: 14 jun 2018, 19:11 Ja ja. Dus als ik het goed begrijp is de genderexpressie leidend voor het afgeven van een deskundigeverklaring. Dan kan ik dus beter een afspraak maken bij een arts. Ik wil alleen in eerste instantie volstaan met het wijzigen van mijn voornaam, kan dat ook? Geslacht is nog niet aan de orde.
De deskundigenverklaring is alleen aan de orde voor een geslachtswijzing, en daarvoor is 'permanentheid' van de wissel in genderrol bepalend. Hierbij kun je dan 'gratis' eenmalig je voornamen wijzigen.

Voor alleen een naamswijziging moet je de 'normale' procedure volgen voor een naamswijziging, dus idd via de rechtbank.
Hung her from the branches of a mango tree
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Phlox »

Zo staat dat anders niet omschreven in het stuk wat ik las op de website van Transvisie. Daar hebben ze het enkel over dat de genderexpressie leidend is. Wordt niet gesproken over het wisselen van geslacht. Volgens mij is het tegenwoordig ook zo dat je je geslachtsregistratie kunt aanpassen, zonder daadwerkelijk van geslacht veranderd te zijn.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Jer158 »

Phlox schreef: 14 jun 2018, 21:30 Zo staat dat anders niet omschreven in het stuk wat ik las op de website van Transvisie. Daar hebben ze het enkel over dat de genderexpressie leidend is. Wordt niet gesproken over het wisselen van geslacht. Volgens mij is het tegenwoordig ook zo dat je je geslachtsregistratie kunt aanpassen, zonder daadwerkelijk van geslacht veranderd te zijn.
Het ligt inderdaad was genuanceerder dan ik hierboven schreef. Ik had de procedure van mijn woonland in gedachten wanneer ik het had over de permanentheid, excuus.

In de NL deskundigenverklaring staat (ik heb hem erbij gepakt):
- Je hebt de overtuiging tot het andere geslacht te behoren dan in je geboorteakte staat.
- Je bent volgens het protocol deskundigen transgenders voorgelicht omtrent de reikwijdte en de betekenis van het tot het andere geslacht behoren.
- Je hebt deze voorlichting begrepen.
- Je hebt nog steeds de wens je akte te laten aanpassen.

Hier kun je het protocol vinden: https://www.eerstekamer.nl/overig/20140 ... rs/f=y.pdf

Uiteraard zullen er enige verschillen zitten tussen de uitvoering ervan door verschillende partijen (bijv. VU vs. vrijgevestigd). Dit gaat dus om de geslachtswijziging, niet om een naamswijziging zonder geslachtswijziging.
Hung her from the branches of a mango tree
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Phlox »

Duidelijk verhaal. thanks.
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Emma »

Het gaat er om dat de deskundigenverklaring de dure route van geslachtswijziging via de rechtbank overbodig maakt. En verander je van geslacht, dan is het voor de meeste mensen logisch dat ze van voornaam veranderen, dus zit de naamswijziging er gratis bij. Is er geen geslachtswijziging, dan is er alleen de route via de rechtbank.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
jonathanlev
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2018, 19:59
Gender: Non-binair
Locatie: Zuid-Holland

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door jonathanlev »

Sacha64 schreef: 14 jun 2018, 13:31 Dat is fijn, maar is er ook gevraagd of de oude gegevens bewaard moeten worden, als in dat je nieuwe naam en sekse op een apart blad worden bijgevoegd, maar je oude gegevens blijven bestaan, al worden ze niet meer gebruikt. Of laat je de oude gegevens verdwijnen? Hier op T NL loopt een draadje daarover.
Dat hebben ze niet aangeboden, maar persoonlijk heb ik er geen problemen mee als de oude gegevens blijven bestaan, dus daar heb ik me eigenlijk niet zo mee bezig gehouden.
Plaats reactie