medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
jonathanlev
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2018, 19:59
Gender: Non-binair
Locatie: Zuid-Holland

medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door jonathanlev »

Ik had een paar weken geleden de brief binnengekregen waarmee ik legaal mijn geslacht en voornamen kan wijzigen. Ik zat nog net voor de examens dus ik besloot er heel even mee te wachten, maar nu was het dus zo ver.

Op internet onderzoek gedaan over hoe en wat, internet geeft aan dat ik naar mijn geboortegemeente moet. Prima. Ik neem contact met gemeente Breda op (via whatsapp, puur omdat het een optie was), die vertellen mij dat alle wijzigingen in het BRP moeten worden afgehandeld in de woongemeente (ik had duidelijk aangegeven dat het om het wijzigen van geslacht en voornamen ging).

Enfin, woongemeente gebelt, die zeggen weer dat ik wel bij gemeente Breda moet zijn. Een beetje van het kasje naar de muur dus, maar ik heb gehoord dat dit niet ongewoon is bij gemeentes.

Hierna heb ik gemeente Breda gebelt, deze keer zeggen ze dat ik inderdaad daar moet zijn. Helemaal mooi. Zegt ze daarna dat ze wel mijn medisch dossier nodig hebben voor een geslachts en naamwijzing. Nou, volgens mij en volgens de mensen die ik het gevraagt heb is dat helemaal niet zo, en is de brief voldoende, maar nu ben ik toch wel een beetje aan het twijfelen. Ik legde haar uit dat ik niet zou weten hoe ik dat naar hun zou moeten sturen, zegt ze heel kribbig dat ik dan waarschijnlijk voor niks kom. Heb toch volgehouden en ze heeft een afspraak voor me ingeplant. Dus we zullen zien.

In de tussentijd vraag ik me toch wel af of ze gelijk had. Hebben jullie hier miscchien enige ervaring mee?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Jer158 »

Je moet naar je geboortegemeente, en de deskundigenverklaring is voldoende. Ga vooral niet weg voordat ze je geboorteakte hebben aangepast en je een kopie daarvan in handen hebt. Dat ze niet weten hoe het werkt is niet jouw probleem, dus laat het vooral hun probleem zijn.

De ambtenaar die ik had wist het ook niet uit haar hoofd, maar dat kon ze gewoon opzoeken. Aan de hand daarvan heeft ze mijn aanvraag verwerkt.

Als ze echt weigeren na te denken of de procedure op te zoeken kan het ook nog wel eens helpen om het woord 'discriminatie' te laten vallen.
Hung her from the branches of a mango tree
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Emma »

De wijziging van de geboorteakte moet bij je geboortegemeente met alleen de deskundigenverklaring. Je geboortegemeente stuurt de gewijzigde akte naar je woongemeente, en die laatste verwerkt de wijziging binnen een aantal dagen in de BRP.

En wat Jer zegt. Jammer dat ik te lang weg ben bij de Gemeente Breda, ik ken op die afdeling niemand meer. Sowieso kennen ze mij niet meer. Dat heb je zo, na een transitie.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Nate_0 »

Bij mij moest er ook e.e.a. overlegd worden door de collega's onderling (en met behulp van de info op de PC) maar uiteindelijk--net als wat Jer zei--was de deskundigenverklaring genoeg en heb ik ook een kopie mee gekregen van de aangepaste geboorteakte.

Dat doorsturen naar de woongemeente/wijzigingen duurde bij mij iets langer dan een week.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Anon20210626 »

Ze zijn knettergek , een ambtenaar die een medisch dossier wil inzien ? No Way!!!!!
De deskundigen verklaring is voldoende .

Als ze nog eens zoiets durven vragen zou ik ze er aan herinneren dat ze dat absoluut niet mogen vragen. Medisch geheim .

Dus gewoon met de verklaring en een id bewijs heen gaan en genieten . Dat mag ook als ze moeilijk gaan doen hihihi. Je mag dan gehakt van ze maken .

Oh Ja zodra dit is doorgevoerd in je woongemeente is je ID en je eventuele rijbewijs ongeldig.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Citizen Erased »

Gokje: dusdanig weinig verstand van zaken dat de benodigde deskundigenverklaring vrij vertaald is naar "medisch dossier" om je af te schepen.
jonathanlev
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2018, 19:59
Gender: Non-binair
Locatie: Zuid-Holland

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door jonathanlev »

Bedankt allemaal! Dat stelt me tenminste gerust. Ik zal later wel een update geven van hoe het allemaal gegaan is (heb maandag die afspraak) :)
Marica
Berichten: 2911
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Marica »

En? Gelukt ?

Ik kijk echt uit naar die grote dag.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
jonathanlev
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 mar 2018, 19:59
Gender: Non-binair
Locatie: Zuid-Holland

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door jonathanlev »

't zijn een paar drukke dagen geweest (vandaar de late reactie) maar het ging allemaal heel soepel. Ik had inderdaad alleen maar de deskundigeverklaring en mijn ID nodig, formuliertje invullen en klaar. Geen gezeur over een medisch dossier of iets, dus de persoon die ik aan de telefoon kreeg had er inderdaad waarschijnlijk weinig verstand van de zaken.
Marica
Berichten: 2911
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: medisch dossier nodig voor geslacht & naamswijziging?

Bericht door Marica »

jonathanlev schreef: 14 jun 2018, 12:53 't zijn een paar drukke dagen geweest (vandaar de late reactie) maar het ging allemaal heel soepel. Ik had inderdaad alleen maar de deskundigeverklaring en mijn ID nodig, formuliertje invullen en klaar. Geen gezeur over een medisch dossier of iets, dus de persoon die ik aan de telefoon kreeg had er inderdaad waarschijnlijk weinig verstand van de zaken.
Dat is fijn, maar is er ook gevraagd of de oude gegevens bewaard moeten worden, als in dat je nieuwe naam en sekse op een apart blad worden bijgevoegd, maar je oude gegevens blijven bestaan, al worden ze niet meer gebruikt. Of laat je de oude gegevens verdwijnen? Hier op T NL loopt een draadje daarover.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Plaats reactie