Achternaam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Achternaam

Bericht door AmbjØrg »

Ik ben geboren toen mijn beide moeders nog niet waren getrouwd ( waren al 7 jaar bij elkaar ) ik heb toen de achternaam gekregen van mijn moeder die mij ook gedragen heeft.

Nu ik in transite ga en op nieuw wordt geboren kan ik dan ook automatisch de achernamen officieel krijgen van mijn beide moeders zo dat ik dan ook Ambjørg K..... - B..... ga heten?

En kan ik mij dan ook als dochter van beide mij bij laten schrijven in hun trouwboekje ( sta daar nu niet in )

Zou wel een hele eer vinden om ook op deze mannier erkend te worden.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Achternaam

Bericht door Marijn »

Voor zover ik weet kan je alleen je voornaam aan laten passen.

Voor de regels voor het aanpassen van je achternaam kan je het beste hier terecht:
https://www.justis.nl/producten/naamswi ... index.aspx

Duur grapje overigens.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Achternaam

Bericht door Benjamin »

Meerderjarigen kunnen er later alsnog voor kiezen om de naam van de andere ouder of van beide ouders te gaan dragen. Daar moet je echter wel voor betalen zoals Marijn zegt. Ik denk niet het zo is dat je bij de voornaamswijziging in het kader van geslachtsverandering in één klap ook de achternaam kunt laten doen. Dat kan wel op hetzelfde moment, maar je zult er apart voor moeten dokken.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Plaats reactie