Zorgverzekering 2019

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20230219 »

Ik ben van VGZ naar Zilveren Kruis gegaan maar geen restitutie polis genomen omdat mijn proces zo tergend langzaam gaat dat ik dit jaar met een natura polis gewoon goed gedekt ben.
Hormoon gel moet ik toch zelf gaan betalen dus dat gaat al van het jaar inkomen af.
Het Haga ziekenhuis heeft een contract met Zilveren Kruis, en Stepwork hou ik zo veel mogelijk buiten de deur.
Die komen hun afspraken toch verder niet na in mijn geval dus daar zal ik weinig van horen volgend jaar.
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Dean »

Alice schreef: 04 dec 2018, 13:21 Eenvoudig overzicht zorgpremies 2019,
https://infogram.com/0b50177c-6553-4da6 ... 84ebd0dee4
Een kleine analyse levert mij dan op dat de volgende zorgverzekeraars qua restitutiepolis het voordeligst zijn;

FBTO, 117,-
OHRA, 116,30
Stad Holland, 119,-
UMC Zorg 116,-
Zekur, 113,-
Well, here I am! What are your other two wishes?
Jacob
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 sep 2015, 17:56
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Jacob »

Van Stepwork kreeg ik dit bericht:
"Langs deze weg willen we u wijzen op de mogelijkheid om uw zorgverzekering om te zetten naar een zuivere restitutiepolis. Met deze polis worden de zorgkosten aan niet gecontracteerde zorgaanbieders volledig vergoed en hoeven we geen kosten aan u door de berekenen."

Ik zit bij Menzis en ben over naar een ander collectief. Met tandzorg 250 erbij ga ik bijna 130 euro per maand betalen.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20190508 »

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik moet wisselen van natura naar restitutie voor 2019... aangezien ik nooit andere medische kosten heb of naar een arts moet, doe ik het echt 100% alleen voor de transitie, maar aangezien ik nog niet eens weet wanneer mijn intake is, weet ik niet of restitutie nu al nodig is. Het worden dan toch sowieso 3 maanden gesprekken (dat was het algemeen minimum volgens mij dat aangehouden lijkt te worden), en die gaan volgens mij van mijn eigen risico af, dus... nee, nog niet nodig daarvoor. Zal in 2019 ook nog geen operaties ondergaan, zal een wonder zijn als ik volgend jaar al aan de hormonen kan...
Dus meh. Denk dat voor mij een natura voor komend jaar nog wel goed is.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door AJpoekie »

Eros schreef: 12 dec 2018, 14:57 Ik zit nog steeds te twijfelen of ik moet wisselen van natura naar restitutie voor 2019... aangezien ik nooit andere medische kosten heb of naar een arts moet, doe ik het echt 100% alleen voor de transitie, maar aangezien ik nog niet eens weet wanneer mijn intake is, weet ik niet of restitutie nu al nodig is. Het worden dan toch sowieso 3 maanden gesprekken (dat was het algemeen minimum volgens mij dat aangehouden lijkt te worden), en die gaan volgens mij van mijn eigen risico af, dus... nee, nog niet nodig daarvoor. Zal in 2019 ook nog geen operaties ondergaan, zal een wonder zijn als ik volgend jaar al aan de hormonen kan...
Dus meh. Denk dat voor mij een natura voor komend jaar nog wel goed is.
Dan zou ik inderdaad ook voor natura gaan.
Want het 1e jaar vergoed Stepwork die 25% die je niet terugkrijgt, daarna wordt verwacht dat je die restitutiepolis kiest. Voor mensen die dus halverwege een jaar instromen is dat wel handig. Dat stond in de algemene voorwaarden, ik zal het even opzoeken.

Zo was even graven in mijn mail maar hier is t:

2. Vergoeding en eigen risico
Vergoeding via een naturapolis of een restitutiepolis
De behandeling wordt vanuit de basisverzekering geheel of deels vergoed als deze onder de verzekerde zorg valt. Een aanpassingsstoornis, werk- en relatieproblemen bijvoorbeeld worden niet vergoed. Voor vergoeding door uw zorgverzekeraar hebt u een verwijzing nodig van de huisarts.
Stepwork heeft met de meeste verzekeraars geen contract. De behandeling wordt geheel vergoed als u een naturapolis hebt en als Stepwork een contract heeft met uw zorgverzekeraar. Heeft Stepwork géén contract met uw zorgverzekeraar, dan wordt uw behandeling alleen volledige vergoed als u een zuivere restitutiepolis hebt. Met een naturapolis vergoedt de verzekeraar slecht een percentage van de kosten van de behandeling. Voor een volledige vergoeding bij Stepwork is het van belang een zuivere restitutiepolis af te sluiten. In het geval van een (natura)polis, waarbij de zorgverzekeraar niet de volledige kosten vergoedt, zal Stepwork het niet vergoede deel in het eerste jaar voor haar rekening nemen.
Vraag uw behandelaar naar de voorwaarden.
In alle gevallen brengt de zorgverzekeraar jaarlijks het wettelijke eigen risico van € 385 bij u in rekening.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Marijn »

Bedenk je wel wat ik elders schreef dat Stepwork het personeel ook ergens van moet betalen. Dus als ze 25% minder kunnen declareren, hebben ze minder geld om mensen aan te nemen. Persoonlijk vind ik dat als je de kans hebt om vooraf een restitutiepolis te nemen, dat het netter is om dat ook te doen, omdat anders anderen misschien weer wat langer moeten wachten. Tenzij je het niet kan betalen.

Keus is aan ieder voor zich of de eigen portemonnee belangrijker is dan het algemeen belang. Die afweging moet je zelf maken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Emma »

Marijn schreef: 12 dec 2018, 20:01 Bedenk je wel wat ik elders schreef dat Stepwork het personeel ook ergens van moet betalen. Dus als ze 25% minder kunnen declareren, hebben ze minder geld om mensen aan te nemen. Persoonlijk vind ik dat als je de kans hebt om vooraf een restitutiepolis te nemen, dat het netter is om dat ook te doen, omdat anders anderen misschien weer wat langer moeten wachten. Tenzij je het niet kan betalen.

Keus is aan ieder voor zich of de eigen portemonnee belangrijker is dan het algemeen belang. Die afweging moet je zelf maken.
Dit dus!
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Ylse »

Eros schreef: 12 dec 2018, 14:57 Ik zit nog steeds te twijfelen of ik moet wisselen van natura naar restitutie voor 2019... aangezien ik nooit andere medische kosten heb of naar een arts moet, doe ik het echt 100% alleen voor de transitie, maar aangezien ik nog niet eens weet wanneer mijn intake is, weet ik niet of restitutie nu al nodig is. Het worden dan toch sowieso 3 maanden gesprekken (dat was het algemeen minimum volgens mij dat aangehouden lijkt te worden), en die gaan volgens mij van mijn eigen risico af, dus... nee, nog niet nodig daarvoor. Zal in 2019 ook nog geen operaties ondergaan, zal een wonder zijn als ik volgend jaar al aan de hormonen kan...
Dus meh. Denk dat voor mij een natura voor komend jaar nog wel goed is.
Misschien toch maar een restitutiepolis afsluiten nu blijkt dat je waarschijnlijk 2e helft 2019 bij Stepwork terecht kan. Als je daar eenmaal zit kan het snel gaan.

Ik maak tenminste op uit een ander draadje dat Stepwork begin 2019 de intake voor augustus gaat starten, en trek dan de conclusie dat jij daar ook bij gaat horen.

Plus wat Emma en Marijn al zeggen, Stepwork moet ook hun personeel betalen en als ze minder kunnen of willen declareren dan is dat voor toekomstige transgenders niet erg behulpzaam.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anne V »

Zelf zit ik nog aan het volgende te denken.

Stepwork neemt het eerste jaar dan de kosten op zich.
Dit om de klant tegemoet te komen die bij aanmelden nog een natura polis heeft. Die kan dan bij de jaarwisseling overgaan naar een restitutiepolis.
Maar doen ze dat ook volgend jaar nog als jij je in 2018 hebt aangemeld. Je hebt dan nu de kans om al te wisselen en voor een polis te kiezen die het wel volledig vergoed. Als je nog niet bent gewisseld, terwijl je weet dat de rekening eraan komt, is dat je eigen keuze.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Alice »

Lisa1973 schreef: 04 dec 2018, 18:39 Het Haga ziekenhuis heeft een contract met Zilveren Kruis, en Stepwork hou ik zo veel mogelijk buiten de deur.
Die komen hun afspraken toch verder niet na in mijn geval dus daar zal ik weinig van horen volgend jaar.
Het is niet aan jou om Stepwork buiten de deur te houden maar als je in het hrt traject zit is het aan Stepwork om je op gezette tijden jou te zien om te weten hoe het met je gaat, protocol. Is ook een eis van de verzekeraar/behandelaar om in aanmerking te komen voor je srs operatie.

Als je begin volgend jaar met je hrt begint kun je al tegen het einde van dat jaar een afspraak maken voor een srs en dan moet je gaan onderhandelen met je zorgverzekering over de vergoeding-en en dan kan het al van belang zijn welke vorm van verzekering je hebt.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie