Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zorgverzekering 2019

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20190508 »

Anne V schreef: 13 dec 2018, 12:21 Zelf zit ik nog aan het volgende te denken.

Stepwork neemt het eerste jaar dan de kosten op zich.
Dit om de klant tegemoet te komen die bij aanmelden nog een natura polis heeft. Die kan dan bij de jaarwisseling overgaan naar een restitutiepolis.
Maar doen ze dat ook volgend jaar nog als jij je in 2018 hebt aangemeld. Je hebt dan nu de kans om al te wisselen en voor een polis te kiezen die het wel volledig vergoed. Als je nog niet bent gewisseld, terwijl je weet dat de rekening eraan komt, is dat je eigen keuze.
Ze komen ook mensen tegemoet mochten zij zelf nog even niet de financiele basis hebben om de kosten te dekken. Ik weet nu nog niet eens of ik werk heb in 2019, dus voor mij is deze oplossing ideaal, aangezien ik ook geen bodemloze spaarrekening heb waarvan ik kan profiteren en het werk wat ik nu doe ook niet echt wereldbedragen betaalt. En een tientje verschil tussen natura en restitutie elke maand is voor mij al een flinke knauw.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anne V »

Eros schreef: 13 dec 2018, 16:29
Ze komen ook mensen tegemoet mochten zij zelf nog even niet de financiele basis hebben om de kosten te dekken. Ik weet nu nog niet eens of ik werk heb in 2019, dus voor mij is deze oplossing ideaal, aangezien ik ook geen bodemloze spaarrekening heb waarvan ik kan profiteren en het werk wat ik nu doe ook niet echt wereldbedragen betaalt. En een tientje verschil tussen natura en restitutie elke maand is voor mij al een flinke knauw.
Het is ook een waarschuwing om na te gaan of ze ook de kosten op zich nemen voor de klanten die weten dat de kosten er aan komen.
Wie nu is aangemeld weet dat de kosten in 2019 komen. Dus check dit goed!
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Dean »

Zoals ik deze email van Stepwork begrijp;

Geachte heer/mevrouw,

Langs deze weg willen we u wijzen op de mogelijkheid om uw zorgverzekering om te zetten naar een zuivere restitutiepolis. Met deze polis worden de zorgkosten aan niet gecontracteerde zorgaanbieders volledig vergoed en hoeven we geen kosten aan u door de berekenen.

Dit bericht geldt voor alle personen die op de wachtlijst staan en in 2019 een intake zullen hebben en voor alle personen die al in zorg zijn bij Stepwork en nog geen restitutiepolis hebben afgesloten. Niet vergoede zorgkosten over een behandeling gestart in 2018 en in 2019 gedeclareerd (maximale looptijd is één jaar), zullen zoals afgesproken niet door Stepwork in rekening worden gebracht.

Indien u in 2019 geen restitutiepolis heeft zullen we het door de zorgverzekeraar niet vergoede deel van de in 2019 gestarte behandeling of in 2019 voortgezette behandeling bij u in rekening brengen.

We hopen u voldoende te hebben ingelicht.


Betekend het dat ze personen die zijn aangemeld in 2018 wel de niet vergoede kosten voor een behandeling die start in 2019 in rekening zullen brengen. En dan kan het heel hard oplopen. De zorgtoeslag voor 2019 voor mensen met een laag inkomen zal uitkomen op ongeveer 99 euro (volgens een proefberekening op de website van de belastingdienst). In dat geval komt alleen de +/- 31 euro van de duurdere restitutieverzekering voor eigen rekening. Ik vermoed dat dat nog altijd goedkoper is dan de 25% van de consulten zelf betalen (wanneer je een naturaverzekering afsluit).
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Marijn »

Ik neem aan dat als je al wel op de wachtlijst staat, maar nog geen intake hebt gehad onder het tweede punt valt: dus geen restitutiepolis is deel zelf betalen.

Oftewel: iedereen die bij Stepwork loopt kan maar beter overstappen naar een restitutiepolis. Want ook als je in 2018 met je behandeling begonnen bent, wordt het eerste DBC na een bepaalde tijd max 1 jaar) in rekening gebracht en het vervolg wordt dan (weer een tijd later) gedeclareerd bij je verzekering voor 2019. En zoals ik het begrijp moet je van dat vervolg anders ook een deel zelf betalen.

Het truukje van in eerste instantie opzettelijk geen restitutie nemen omdat ze toch het eerste jaar zelf voor hun rekening nemen gaat dus niet meer op. En terecht.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20190508 »

Nou, omgezet dan maar... Allemaal bidden dat ik werk heb in januari.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Marijn »

Eros schreef: 18 dec 2018, 14:00 Nou, omgezet dan maar... Allemaal bidden dat ik werk heb in januari.
Ik hoop het voor je!
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Marijn »

Het kan trouwens (afhankelijk van je situatie) ook slim zijn om gespreid betalen van je eigen risico aan te vragen, want dat gaat vrijwel gegarandeerd op. Betekent wel zo'n 38 euro per maand, van februari - november. Als je in het begin van het jaar geen werk hebt en later wel kan het misschien handiger uitkomen zijn om dit niet te doen, maar houd er dan wel rekening mee dat je het hele bedrag (385 euro meen ik) waarschijnlijk ergens in één keer moet betalen.

Als je volgend jaar alleen Stepwork hebt en daar pas laat aan begint, kan het zijn dat je in 2020 als de declaratie ingediend wordt ineens alsnog je eigen risico over 2019 moet betalen (en misschien ivm declaratie van bijvoorbeeld de endo in hetzelfde jaar het eigen risico van 2020). Ik moest afgelopen mei of zo ook nog eigen risico van 2017 betalen door de eerste declaratie van Stepwork.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Marijn »

Oh, om dan nog een positieve tip te geven om je financiën misschien nog wat aan te vullen. Je kan in principe alle reiskosten om medische redenen aftrekken van de belasting. Ik geloof dat er wel een drempelbedrag is. Daar vallen ook bezoeken aan Vu, Stepwork etc, endo, logopedie, ontharen enzovoorts onder. Ik maak vanuit mijn account op ov-chipkaart.nl maandoverzichten aan die ik kan downloaden met alleen de relevante ritten aangevinkt. Scheelt best wel.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20230219 »

Alice schreef: 13 dec 2018, 13:02
Lisa1973 schreef: 04 dec 2018, 18:39 Het Haga ziekenhuis heeft een contract met Zilveren Kruis, en Stepwork hou ik zo veel mogelijk buiten de deur.
Die komen hun afspraken toch verder niet na in mijn geval dus daar zal ik weinig van horen volgend jaar.
Het is niet aan jou om Stepwork buiten de deur te houden maar als je in het hrt traject zit is het aan Stepwork om je op gezette tijden jou te zien om te weten hoe het met je gaat, protocol. Is ook een eis van de verzekeraar/behandelaar om in aanmerking te komen voor je srs operatie.

Als je begin volgend jaar met je hrt begint kun je al tegen het einde van dat jaar een afspraak maken voor een srs en dan moet je gaan onderhandelen met je zorgverzekering over de vergoeding-en en dan kan het al van belang zijn welke vorm van verzekering je hebt.
Nou Stepwork had mij in de tijd afwachtende met de start van hormonen af en toe even contact beloofd maar ik moet al moeite doen 1 simpele vraag gedaan te krijgen(keer of 3 mailen per verzoek.)
Als ze je binnen kunnen harken dan wordt er van alles beloofd maar eenmaal binnen dan vinden ze het wel best.
Ze verdienen toch wel geld aan jou als persoon...mijn slechtste beslissing van 2018 om daar naar over te gaan.
Aan de andere kant was er ten tijde dat ik helemaal zonder hulp zat geen andere organisatie welke mij zou kunnen helpen.
Ik kan nu omdat ik eindelijk schuldvrij ben wat geld apart gaan zetten, was bedoeld om eindelijk mijn rovershol eens te kunnen gaan opknappen maar vermoed dat ik dit aan mijn transitie kwijt zal zijn.
En een restitutie polis is niet zaligmakend en er zijn veel dingen welke er toch niet door vergoed worden.
Zodoende mijn beslissing om voor dit jaar nog een natura polis te gaan.
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Elena »

Voor mijn behandeling bij Stepwork ben ik ook aan het kijken voor een andere zorgverzekering. Maar ik vind dat er groot verschil is aan de premie per maand tussen bijvoorbeeld Zekur Vrij en Zilveren kruis restitutiepolis.
Weet iemand hoe dit kan en of het wat uit maakt welke restitutiepolis je neemt.